حالِ احمدرضا معتمدی خوب نیست

منبع: ایران آرت

45

1400/8/7

17:04


معتمدی در کارنامه هنری‌اش ساخت فیلم‌هایی همچون «سوء تفاهم»، «راه رفتن روی سیم»، «آلزایمر»، «قاعده بازی»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «زشت و زیبا» و «هبوط» را دارد،

ایران آرت: کارگردان شناخته شده سینما و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما که این روزها در بستر بیماری است درخواست دارد تلویزیون، فیلم‌هایش را بدونِ جرح و تعدیل پخش کند.

به گزارش خبرآنلاین، احمدرضا معتمدی، هنرمند فیلمساز که به دلیل سکته مغزی دوران نقاهت را می‌گذراند. این روزها زیر نظر دو پزشک متخصص قلب، عروق، مغز و اعصاب تحت درمان است. معتمدی که در کارنامه هنری‌اش ساخت فیلم‌هایی همچون «سوء تفاهم»، «راه رفتن روی سیم»، «آلزایمر»، «قاعده بازی»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «زشت و زیبا» و «هبوط» را دارد، متولد سال 1340 و دانش‌آموخته رشته اقتصاد و دارای دکترای رشته فلسفه است که علاوه بر ساخت فیلم حول مباحث تئوریک هنر و فلسفه زیبایی شناسی هم صاحب اثر است.

حسین قرایی مدیرکل روابط عمومی صدا و سیما به دیدارِ این کارگردان صاحب‌نام رفته و ابراز امیدواری کرده که هرچه زودتر این سینماگر صاحب‌نام سلامتی‌اش بازگردد تا بتواند دوباره به دانشگاه صداوسیما بازگردد، تدریس کند و کار بسازد. 

در این دیدار احمدرضا معتمدی که مثلِ همیشه سخن نمی‌گوید و از نحوه صحبت‌کردنِ او می‌توان به نقاهت و سختی بیماری‌اش پی برد؛ درخواست کرد که «خواهش می‌کنم در دوره جدید هفت فیلمی را که ساختم صداوسیما بدون جرح و تعدیل پخش کنید.»

وی در بخش دیگری از دیدار صمیمی از دغدغه‌های دیگرش هم گفت و خبر داد: کتاب آخرم با عنوان «فلسفه مارتین‌هایدگر» به خاطر نداشتن بودجه برای ترجمه، نیمه‌کاره مانده است.این کتاب مهجور مانده است. این کتاب مجموعه‌ای از آراء فیلسوفان سینما در غرب، فیلسوفان هنر در ایران (از فیلسوفان ایران باستان تا  فیلسوفان اسلامی و معاصر) است و هرکسی نمی‌تواند آن را ترجمه کند. ترجمه آن از زبان آلمانی چهار سال زمان برده است.

این بخش از صحبت‌های معتمدی بسیار دردآور و ناراحت‌کننده است؛ وقتی درباره سرنوشتِ آخرین پروژه‌ سینمایی‌اش صحبت می‌کند:  آخرین کار سینمایی‌ام که سه سال قبل به بنیاد سینمایی فارابی پیشنهاد دادم، اقتباس از یک رمان خارجی که رئالیسم جادویی به نام «کاملیا» است که زندگی دوگانه لیلا را به تصویر کشانده است. لیلا، زن فداکار ایرانی است که نمونه‌هایشان به عنوان مدافعان سلامت را این روزها در بیمارستان‌های کشورمان شاهدیم. این کار تصویب شده است، اما چون من در بستری بیماری‌ام، این کار روی زمین مانده است و اگر مدیران جدید سینمایی بخواهند حاضرم با صندلی چرخدار این کار انجام دهم.

کارگردان فیلم «دیوانه‌ای از قفس پرید» که در جشنواره فجر توانست جوایز اصلی آن را بدست آورد، در روزهای خوبی بسر نمی‌برد اما امیدش را برای ادامه کار و زندگی از دست نداده است. برای او دعا کنیم تا بتواند باز هم روی پا بایستد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو