لیست تهرانگردی نوروزانه! – قسمت اول

منبع: فوت و فن

162

1400/8/8

12:10


لیست تهرانگردی نوروزانه! – قسمت اول

تهران به اندازه موهای سرمان دیدنی دارد که شاید ما خیلی از آنها را نشناسیم و آنهایی را هم که می‌دانیم ندیده باشیم! اگر می‌خواهید امسال جاذبه‌های تهران را حرفه‌ای بگردید، با ما همراه باشید!

برج میلاد

وقتی صحبت از تهران گردی می‌شود اولین مکانی که به ذهن‌مان می‌رسد برج میلاد است. همانطور که می‌دانید برج مخابراتی چند منظوره میلاد با طول ۴۳۵ متر بلندترین برج ایران و ششمین برج بلند مخابراتی دنیا است. اگر تصور می‌کنید تنها تفریحی که می‌توان در برج میلاد داشت بازدید از بالکن ویوی آزاد آن است سخت در اشتباهید! برج میلاد دارای رستوران‌ها، کافه‌ها، سالن ماساژ، دلفیناریوم، زیپ لاین، پل معلق، سینما گیم  و تفریحات جذاب دیگر است و برای همه افراد خانواده قسمتی سرگرم کننده دارد. همچنین این برج برای خرید سوغاتی یا اقلام خوراکی، هنری و غیره هم فروشگاه‌هایی دارد.

برج آزادی

برج آزادی یکی از اصلی‌ترین نمادهای تهران و ایران است و در اکثر نقاط دنیا اصلی‌ترین بنای شناخته شده ایران است. این برج زیبا و باشکوه ۴۵ متر ارتفاع دارد، البته به غیر از طبقات زیرزمینی‌اش. جالب است بدانید معماری برج آزادی تلفیقی از معماری سلسله هخامنشی، سلسله ساسانی و معماری اسلامی است. دیدن تهران بدون بازدید از برج آزادی لطفی ندارد. اگر تا به حال به این برج نرفته اید جالب است که بدانید برج آزادی ۳ طبقه و ۴ آسانسور دارد. درون این برج می‌توانید از نگارخانه، سالن نمایش، سالن ایرانشناسی، گذرگاه پیشینیان، موزه، تالار آیینه، آمفی تئاتر، ربات سخنگو و پیانیست و خیلی جاهای دیگر دیدن کنید پس مطمئن باشید حوصله‌تان سر نمی‌رود!

کاخ گلستان

یکی دیگر از مواردی که نباید در تهرانگردی‌هاتان از قلم بیاندازید کاخ‌ها است و شاید اولین کاخی که باید از آن بازدید کنید کاخ گلستان باشد. تاریخچه این کاخ زیبا به زمان سلسله صفوی برمی‌گردد اما شاید بیشترین توجه را زمانی به خود جلب کرد که آغا محمد خان قاجار تهران را پایتخت ایران کرد و در این دوره این کاخ اهمیتی بیش از پیش پیدا کرد. در این کاخ زیبا نمونه‌هایی از معماری، کاشی کاری، سنگ تراشی، آیینه کاری و … را می‌بینید که در هیچ جای دیگر پیدا نمی‌شود. کاخ گلستان دارای موزه‌های متعدد با موضوعات مختلف و جذاب هم هست. همانطور که می‌دانید کاخ گلستان در میان بافت تهران قدیم قرار دارد و با رفتن به می‌توایند در محله‌های اطراف هم چرخی بزنید و حسابی در آن حال و هوا غرق شوید.

کاخ نیاوران

کاخ نیاوران در محله خوش آب و هوای نیاوران قرار دارد. این کاخ زیبا و سرسبز در مساحت ۱۱ هکتاری و به دستور فتحعلی شاه قاجار، شاه خوشگذران ایرانی، بنا شد. او این کاخ را برای ییلاقش در نظر گرفته شود.  کاخ نیاوران در جای نیزاری که در این محل بود ساخته شد. به همین سبب آن را “نی آوران” خواندند و بعدها به “نیاوران” معروف شد. در زمان پهلوی دوم برخی از بناهای این مجموعه تخریب شد و بناهای مدرن‌تری به جای آن ساخته شد. کاخ نیاوران شامل قسمت‌های مختلفی است: کاخ اختصاصی نیاوران، کاخ صاحبقرانیه و موزه حوضخانه، کوشک احمدشاهی، موزه جهان نما، کتابخانه اختصاصی، موزه خودروهای اختصاصی کاخ نیاوران و باغ کتیبه‌ها.

کاخ سعدآباد

جالب است که بدانید این کاخ زیبا هم شاهکار قاجارها بوده و استراحتگاه تابستانی آنها به شمار می‌آمده تا از گرمای مرکز تهران فرار کنند، مساحت این باغ و کاخ ۱۱۰ هکتار است! کاخ سعدآباد از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلابدره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایه است.  این کاخ ۱۸ کاخ را در درون خود جای داده: کاخ احمدشاهی، کاخ شهوند، کاخ سفید، کاخ اختصاصی (موزه تاریخ طبیعی سابق در حال حاضر در اختیـار نهاد ریاسـت جمهوری)، کاخ اسود، موزه هنرهای زیبا، کاخ شمس، کاخ اشرف، کاخ غلامرضا، کاخ ملکه مادر (در اختیـار نهاد ریاسـت جمهوری)، کاخ احمدرضا  (در اختیـار نهاد ریاسـت جمهوری)، ساختمان عبدالرضا، کاخ بهمن پهلوی، کاخ شهرام (موزه نظامی)، کاخ فریده دیبا (در اختیـار نهاد ریاسـت جمهوری)، کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی، کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی (موزه دفینه سابق و در حال حاضر در اختیار نهاد ریاست جمهوری)، کاخ لیلا و در آخر کاخ فرحناز و علیرضا (موزه خط و کتابت میرعماد). همانطور که می‌بینید اگر یک روز کامل هم برای بازدید از مجموعه سعدآباد بگذارید باز هم کم است!

کاخ مرمر

کاخ مرمر یکی از کاخ‌های کمتر شناخته شده تهران است که به نام “موزه پهلوی” شناخته می‌شد. امروزه این کاخ به مجمع تشخیص مصلحت نظام واگذار گردیده است.

خانه موزه مقدم

خانه مقدم خانه یکی از درباریان دوران قاجار به نام محمد تقی خان احتساب الملک، است. احتساب الملک دو پسر داشت که پسر کوچک‌تر، محسن، پس از اتمام تحصیلات خود در رشته‌های نقاشی، تاریخ هنر و باستان ‌شناسی در سال ۱۳۱۵ به ایران بازگشت و به همراه همسر فرانسوی خود در خانه پدری (موزه مقدم) ساکن شدند و به گردآوری آثار و اشیا تاریخی و فرهنگی پرداختند که می‌توانید این اشیا هنری و باستانی را در اتاق‌های خانه که اکنون به موزه تبدیل شده اند مشاهده کنید. پس از مرگ محسن مقدم همسر او در سال ۱۳۶۹ موزه مقدم را به دانشگاه تهران واگذار کرد. وقتی پا به فضای داخل خانه می‌گذارید انگار وارد بهشت شده اید! فضای سبز خانه و معماری سنتی و دلفریب آن هوش از سرتان می‌برد. در اتاق‌های مختلف خانه آثار هنری و باستانی از قبیل ظروف نقاشی شده، مجسمه‌ها، زیورآلات، تابلوهای نقاشی و ظروف قدیمی به نمایش گذاشته شده اند و همچنین عکس‌هایی از افراد خانواده هم خواهید دید. اگر می‌خواهید به یکی از خانه‌های قدیمی و زیبای تهران بروید و همزمان آثار هنری هم ببینید، خانه مقدم یکی از بهترین انتخاب‌هایی است که می‌توانید داشته باشید.

خانه کاظمی

اگر بازدید از خانه‌های قدیمی تهران را در صدر لیست تهرانگردی نوروزانه‌تان قرار داده اید حتما خانه کاظمی را ببینید. این خانه زیبا در محله امامزاده یحیی واقع شده است و دیدنی‌های بسیار دیگری هم در اطرافش هستند. خانه کاظمی مربوط به دوره قاجار است و حدودا یک قرن از ساخت آن می‌گذرد. در حال حاضر نیز در پروژه ای در قالب مردم شناسی با استفاده از ماکت‌ها و عروسک‌هایی مشاغل و آداب و رسوم مردم تهران طی ۱۵۰ سال گذشته را به نمایش گذاشته در این مجموعه به صورت دایمی برگزار است. معماری داخلی و بیرونی این بنا بسیار زیبا و دلنشین است. این بنا در واقع خانه یکی از درباریان دوران قاجار به نام میرزا سید کاظم است.

خانه موزه استاد صبا

ابوالحسن صبا از موسیقی ‌دانان و آهنگسازان ایرانی است که نوازنده بود. وی یکی از شخصیت‌های برجسته در موسیقی و هنر ایران است. صبا با روش‌هایی که در نواختن سازهای ایرانی نوشت، بر نسل‌های بعد از خود تاثیر زیادی داشت. بعد از مرگ استاد صبا طبق وصیت ایشان خانه‌اش در سال ۱۳۵۳ به موزه تبدیل گردید. اگر می‌خواهید با این هنرمند گرانقدر آشنا شوید سری به خانه‌اش بزنید. خانه استاد صبا را به نام “خانه موسیقی اصیل ایران” هم می‌شناسند. این خانه دارای پنج اتاق، زیرزمین و حیاطی کوچک است. در این موزه عکس‌ها، لوازم شخصی استاد صبا و اسناد و نامه‌های اداری و مکاتبات شخصی او هم به چشم می‌خورد. قسمتی دیگر از خانه هم به مجموعه سازها اختصاص داده شده است که از لحاظ قدمت و ارزش، کم‌ نظیر هستند. در جایی دیگر از موزه مجموعه یادگارهای خانم اسفندیاری کوه نور، همسر استاد صبا که دختر عموی نیما یوشیج بوده است، به معرض نمایش گذاشته شده اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو