المیادین گزارش داد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا خاطرنشان کرد، نیروهای امنیتی سودان باید به حقوق بشر احترام بگذارند و هرگونه خشونت علیه معترضان صلح‌جو، غیرقابل قبول است.

بلینکن در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت، آمریکا در مبارزه مسالمت‌آمیز خود به خاطر دموکراسی، در کنار ملت سودان ایستاده است.

این اظهارات بلینکن‌ قبل از برگزاری اعتراضاتی ایراد شده که قرار است امروز (شنبه) علیه اقدامات اتخاذ شده اخیر ارتش در برکناری غیرنظامیان برگزار شود.

در همین راستا، وزارت خارجه انگلیس به نقل از فرستاده ویژه انگلیس به سودان اعلام کرد، نیروهای امنیتی سودان باید به حق شهروندان در تظاهرات مسالمت‌آمیز و بیان عقیده احترام بگذارند. بیشتر سودانی‌ها امروز در تظاهرات شرکت خواهند کرد و سرویس امنیتی و فرماندهان مسؤول هرگونه خشونت علیه معترضان خواهند بود.

همزمان با تداوم اقدامات خشونت آمیز نیروهای نظامی علیه معترضان مسالمت جو که به کشته شدن پنج تن و زخمی شدن ده‌ها تن دیگر منجر شد، فراخوان‌ها برای تظاهرات میلیونی مردم سودان در امروز شنبه سی‌ام اکتبر ادامه دارد.

کمیته‌های مقاومت مردمی و گروه‌های سیاسی، مدنی و جوانان اعلام کردند، در این تظاهرات شرکت می‌کنند و آماده بستن مسیرها هستند.

فرمانده ارتش سودان دوشنبه ضمن اعلام وضعیت فوق‌العاده، شورای حاکم انتقالی را منحل، استانداران را برکنار و اجرای برخی بندهای سند قانون اساسی مرتبط با اداره مرحله انتقالی را معلق کرد.

چند ساعت پیش از اتخاذ این تصمیمات، مقامات موجی از بازداشت‌ها را به راه انداخته و نخست وزیر، وزیران، مسؤولان و رهبران احزاب را دستگیر کردند.

در پی این اقدامات مردم در اعتراض به کودتای نظامی به خیابان‌ها آمدند.