موفقیت شغلی رابطه قدرتمندی با نگرش‌ها، استنباط‌ها و ویژگی‌های شخصیتی افراد دارد. اگر سابقه شغلی خوبی دارید، دارای خصوصیتی هستید که اغلب کارفرمایان به دنبال آن هستند. 

همچنین در ادامه راهکارهایی برای افزایش مهارت‌های ارتباطی در محیط کار در اختیارتان قرار داده‌ایم. با ما همراه باشید.

به سوالات زیر پاسخ دهید و امتیاز گزینه‌ی انتخابی‌تان را که در جلوی آن قرار گرفته، ثبت کنید.

۱- یکی از همکارانتان استعفا داده و کارش بلا فاصله به شما پیشنهاد می‌شود. برداشت شما چیست؟

الف) آن‌ها بالا خره متوجه لیاقت من شدند و سختکوشی من نتیجه داد. (۶)

ب) تصور نمی‌کنم چندان موقعیت شغلی وی جالب توجه و مهم باشد. (۴)

ج) امیدوارم بتوانم از عهده آن برآیم. (۱۰)

۲- موفق به ارائه طرحی می‌شوید که می‌تواند هزینه‌ها را در بخش شما تا ۳۰درصد کاهش دهد. اما هیات مدیره به دلیل اشتباهی که در محاسبات انجام داده‌اید آن را رد می‌کند. شما:

الف) خجالت‌زده می‌شوید و قول می‌دهید آن را تصحیح کرده و مجددا ارائه کنید. (۱۰)

ب) از شدت ناراحتی جز محکومیت خود راه به جایی نمی‌برید. (۶)

ج) احساس می‌کنید مورد تمسخر واقع شده و همه شما را فردی بی‌فکر می‌دانند. (۴)

۳- رئیستان شروع کار بر روی طرحی را اعلام می‌کند که شما هم دوست دارید جزء آن باشید. شما:

الف) منتظر می‌مانید ببینید آیا او خودش شما را انتخاب می‌کند یا نه. (۶)

ب) سعی می‌کنید در هفته پیش رو با چند ساعت اضافه کاری نظر او را جلب کنید و امید دارید او متوجه شود. (۴)

ج) از او وقت می‌گیرید تا به او بگویید که تا چه اندازه مشتاق شرکت هستید. (۱۰)

۴- سال گذشته پیشنهاد شما در مورد نحوه بازاریابی مورد قبول بخش مورد نظر قرار گرفت. امسال نیز رئیس بخش از شما ایده‌های جدید خواسته است؛ و شما:

الف) نگاهی به طرح گذشته انداخته و برخی قسمت‌های آن را مطابق روز می‌کنید. (۶)

ب) طرح گذشته را در نظر گرفته و سعی می‌کنید طرحی کاملا متفاوت ارائه دهید. (۱۰)

ج) طرح سال گذشته را بررسی می‌کنید و بدون داشتن افکاری جدید فقط نگران آن هستید که آیا تا آن حد خوش‌شانس هستید که دو سال در یک قسمت برنده شوید. (۴)

۵- به نظر شما یک رئیس کیست؟

الف) یک همکار با تجربه که چیزی برای یاد دادن به شما دارد. (۱۰)

ب) یک فرد عالی رتبه و با قدرت که چنانچه شما قواعد بازی را درست بدانید می‌تواند در پیشرفت شما سهیم باشد. (۶)

ج) شخصی که قدرت استخدام و یا اخراج کردن را دارد. هر کسی که بخواهد به خصوص شما را. (۴)

تفسیر آزمون

اکنون امتیازات خود را جمع زده و با موارد زیر مقایسه کنید:

از ۴۰ تا ۵۰ امتیاز: شما در اصل رمز موفقیت را می‌دانید. در کنار نکات برجسته‌ای که حتما در بسیاری از زمینه‌ها به کمک شما می‌آید اعتماد به نفس قوی که از خصوصیات بارز شماست شما را در این راه کمک می‌کند. آنچه انسان‌های شایسته، اما کم تحرک سال‌ها باید به دنبال آن باشند شما یک جا دارید. آفرین بر شما.

از ۳۰ تا ۴۰ امتیاز: رفتار شما تا حدی نشانگر شخصیت شماست. اما بهتر است برخی اوقات نیز خصوصیات ذاتی خود را بهتر و بیشتر به بازی بگیرید. شما باید بدانید رمز موفقیت در موقعیت کاری تنها داشتن تحصیلات عالیه نیست. تجربه همیشه حرف اول را می‌زند. هیچ اشکالی ندارد اگر از دیگران مخصوصا رئیس و همکارتان...

از ۲۰ تا ۳۰ امتیاز: شما دارای اعتماد به نفس پایینی هستید و تاکنون قادر به برقراری ارتباط موثر و مناسبی با همکاران و رئیستان نشده‌اید. شما هنوز تاثیر مهارت‌های اجتماعی بر روابط و موقعیت‌های شغلی را درک نکرده و اطمینانی نسبت به آینده شغلی‌تان ندارید. به شما توصیه می‌کنیم حتما به یادگیری و تمرین مهارت‌های ارتباطی بپردازید.

موفقیت شغلی‌تان را با این تست بسنجید

راهکارهایی جهت برقراری ارتباط مناسب با همکاران

خود را مفید نشان دهید

آیا شرکت شما بدون کارهای شما می‌تواند به حیات خودش ادامه دهد؟ آیا فعالیت‌های شما برای پیشبرد اهداف شرکت شما چاره‌ساز است؟ در صورت مثبت بودن پاسخ شما به آن سؤالات قطعاً شرایط شما در شرکت مثبت است و شما یک فرد مفید برای آنجا محسوب می‌شوید.

ولی در صورتی که پاسخ شما منفی است بایستی بیشتر تلاش کنید تا بتوانید حداقل برای شرکت عضوی با تراز مثبت باشید، افراد با آموزش دیدن و شرکت در دوره‌های مرتبط با کار خود به‌راحتی می‌توانند خود را از دیگر افراد شرکت متمایز کنند و بیشتر مفید جلوه کنند.

اولویت‌های شرکت و رئیس خود را مدنظر قرار دهید

شما باید همواره از اولویت‌های رئیس و شرکت خود مطلع باشید و آن‌ها را در صدر برنامه‌های خود قرار دهید، البته ممکن است که این اولویت‌ها با اولویت‌های مد نظر شما متفاوت باشد، ولی در کل برای به دست آوردن دل رئیس خود بایستی اولویت‌های کاری خود را با اولویت‌های کاری رئیستان عوض کنید و به آن‌ها توجه هرچه بیشتر داشته باشید.

مشکلاتتان را قبل از اینکه به شما بگویند خود حل کنید

هیچ‌کس کامل نیست و این را نیز رئیستان می‌داند، خوب اگر شما بتوانید با روش‌هایی ایرادات کاری خود را پیدا کنید و آن‌ها را تا جای امکان برطرف سازید بسیاری از مشکلات شما حل خواهد شد علاوه بر آن نیز شما از نظر رئیستان یک کارمند پیگیر و مفید قلمداد می‌شوید که این همان موضوعی است که ما تماماً به دنبال آن هستیم.

پاسخ‌های صادقانه‌ای بدهید

بسیاری از افراد هنگام پاسخگویی در زمینه کاری یا دادن گزارش کار به مافوق خود صداقت را پیشه نمی‌کنند و از کلمات و جملات مبالغه‌آمیز و حتی دروغ استفاده می‌کنند و گاهی نیز بخشی از واقعیت را به صورت خودجوش سانسور می‌کنند که این‌ها همگی به هدف مورد نظر ما لطمات جبران‌ناپذیری را وارد می‌کند هر چند که ممکن است به ظاهر این‌گونه نباشد.

هیچ‌وقت بیکار نمانید

توصیه دیگر این است که برنامه زمان‌بندی کاری خود را به گونه‌ای تنظیم کنید که زمان انجام کار را بعلاوه یک زمان احتیاط کنید، زیرا بدین گونه هم هیچ‌وقت کار خود را دیر تحویل نمی‌دهید و یا اینکه هیچ‌گاه بیکار نخواهید شد و اینکه هیچ‌گاه فشار بیش از حد کاری به شما وارد نمی‌شود و همچنین می‌توانید در صورت نیاز کارهای خود را در چشم دیگران زودتر از موعد مقرر تحویل دهید که این کار نیز تأثیر شگرفی بر رئیس شما دارد و شما را در چشم او فردی با پشتکار بالا نشان می‌دهد.

هنر یک همکار خوب بودن

- قدردانی و تشکر خودتان را به همکاران و رئیستان بیان کنید.

- به نامه‌ها و تماس‌های کاری بی‌درنگ پاسخ دهید.

- متواضع و فروتن باشید.

- از عادات آزاردهنده در محل کار دوری کنید.

- همکاران جدید را پذیرا باشید.

- منابع خودتان را به اشتراک بگذارید.

-وقتی همکارتان به مرخصی می‌رود، فشار کاری او را کم کنید.