چرا عده‌ای بی‌توجه به ضرورت ایمنی عمومی از واکسن کرونا گریزانند؟

137

1400/8/9

11:50


چرا عده‌ای بی‌توجه به ضرورت ایمنی عمومی از واکسن کرونا گریزانند؟

سلامت نیوز: مقاومت عده‌ای از مردم در مقابل تزریق واکسن کرونا، به دلایل مختلفی مانند انتظار برای برند خاصی از واکسن یا بی‌اعتمادی به تصمیمات کلان کشوری، باعث شد در صدد پاسخ به این سوال برآییم که فواید و عوارض تزریق واکسن کرونا چیست و چرا عده‌ای بی‌توجه به ضرورت ایمنی جمعی از واکسن گریزانند؟


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، زمانی که خبر گسترش ویروسی ناشناخته در گوشه‌ای از جهان به گوشمان رسید، شاید هرگز فکرش را نمی‌کردیم که در زمانی نه چندان دور از همان گوشه به کل جهان رسوخ کند و زندگی بشر را تا این حد دگرگون کند و سر و شکل تازه ای بدهد. پیش از آن تصاویری از همه‌گیری بیماری‌های مختلف در زمان‌های دور شنیده و دیده ‌بودیم اما هرگز عمق واقعی این اتفاق را تا زمان مواجهه نزدیک با آن لمس نکرده بودیم.


شیوع ویروس کرونا، انسان‌ها را از ساده‌ترین لذت‌های زندگی محروم کرد. کارهای ساده‌ای مانند دیدن و در آغوش کشیدن کسانی که دوستشان داریم، سفر، کافه‌گردی، خرید، مهمانی، سینمارفتن و تماشای تئاتر و موسیقی، دیگر با آسودگی خاطر همراه نبود و در واقع تازه متوجه شدیم چه نعمت‌های بزرگی برای شکرگزاری داشتیم و اکنون آرزویش را داریم.


این ویروس شوم روزانه از آدمیان قربانی گرفت. چه بسیار کسانی که تنها شدند و تمام دلخوشی‌ زندگیشان را به خاک سپردند، چه بسیار کسانی که شغل و درآمدشان را از دست دادند. چه کودکانی که به دلیل نداشتن تجهیزات آموزش مجازی به ناچار از درس و مدرسه بازماندند و چه بسیار دانش‌آموزانی که در آموزش مجازی با پایه‌ درسی ضعیف و روحیه‌ای کسل سال تحصیلی را گذراندند.


کرونا هرروز بیشتر از گذشته گسترش می‌یافت، مدام خود را قویتر از دیروز می‌کرد و با شکلی جدید موجی از شیوع و مرگ و میر به راه می انداخت و در واقع، جهان را به سکون و سکوتی عمیق فرو برد.


از ابتدای شیوع ویروس کرونا، متخصصان حوزه بهداشت و درمان به دنبال یافتن راهی برای مقابله، پیشگیری و یا کاهش عوارض ابتلا به این ویروس بودند. این روند با بیم و امید طی می‌شد. مردم هر روز به امید یافتن راهی برای باز به دست آوردن امنیت سلامت و آرامش فعالیت‌های روزانه خود اخبار را بررسی می‌کردند. برخی امیدوار بودند و اطمینان داشتند که در نهایت تولید واکسن جهان را از شر این ویروس بی‌رحم پاک می‌کند و برخی نیز از علم پزشکی روز دنیا ناامید و دلسرد بودند.


سرانجام زمستان گذشته اولین واکسن کرونا در جهان تزریق شد تا بارقه امیدی بر جان خسته نوع بشر بنشاند. به دنبال آن انواع و اقسام واکسن‌ها در کشورهای مختلف تولید شد و گسترش واکسیناسیون، قدری از یخ‌بستگی و سکون جهان کاست و نشاط اجتماعی از دست رفته تا حدی بازگشت.


نمونه این روند در ایران نیز پیش رفت. اکنون که واکسن به وفور در دسترس است، امتحان خود را پس داده و تاثیرش را به چشم دیده‌ایم، به ظاهر بحثی در رابطه با لزوم تزریق آن نیست؛ اما هنوز هم بسیاری افراد به دلایل مختلف و بر مبنای اطلاعات نادرست و گاهی مغرضانه که در فضای مجازی، رسانه‌های نامعتبر و توسط افراد غیر متخصص منتشر می‌شود، بر سر دوراهی تزریق یا اجتناب از واکسن کرونا مانده‌اند.
خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) استان سمنان با توجه به اهمیت تزریق واکسن در ایمنی جمعی و پیشگیری از وخامت بیماری و جهش ویروس، و بنا بر تاکید سیدمحمدرضا هاشمی استاندار و نوید دانایی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در یکی از نشست‌های ستاد مدیریت مقابله با کرونا استان سمنان بر بررسی چرایی مقاومت عده ای در برابر تزریق واکسن کرونا و ارایه راهکارهایی برای اقناع عمومی در بی‌ضرربودن واکسن و ضرورت آن برای ایمنی عمومی جامعه، میزگردی با حضور متخصصان این حوزه برای بررسی چند و چون اثرگذاری واکسن در مقابل بیماری و برطرف شدن شبهات این موضوع برگزار کرد.
در این میزگرد، «جعفر جندقی» معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان، «مصطفی مرادی» دکترای جامعه شناسی و سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان و «ابوالفضل منشی زاده» دکترای روانشناسی و مسئول بسیج جامعه پزشکی استان سمنان حضور داشتند.
در اعلام روز گذشته رنگ بندی کرونا، شاهرود و دامغان به وضعیت قرمز بازگشتند، سمنان و گرمسار در وضعیت نارنجی، میامی در وضعیت آبی و آرادان، سرخه و مهدیشهر در وضعیت زرد کرونایی قرار گرفتند.


واکسیناسیون کرونا در ۶ شهرستان استان سمنان از نیم میلیون دز فراتر رفت
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان در این میزگرد گفت: در ایران ابتدا واکسنِ کمی در اختیار بود و واکسیناسیون از کادر درمان که مستقیم در معرض خطر ابتلا به ویروس قرار داشتند آغاز شد. اما از اوایل شهریور واکسن کرونا به صورت وسیع وارد کشور شد و اکنون هیچگونه مشکلی برای تامین واکسن مورد نیاز مردم وجود ندارد.


جندقی بیان کرد: جمعیت بالای ۱۲ سال تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان سمنان، جدا از جمعیت سربار(شهروندانی که جزو جمعیت ساکنِ منطقه زیر پوشش محسوب نمی‌شوند و به صورت عبوری و موردی خدمات بهداشتی درمانی دریافت می‌کنند )، ۳۵۹ هزار و ۵۷۰ نفر است.
وی بیان کرد: ۵۱۰ هزار دُز واکسن کرونا تاکنون در شهرستان‌های زیر پوشش این دانشگاه در ۶ شهرستان استان سمنان تزریق شده و روند واکسیناسیون در استان مطلوب است.


جندقی تاکید کرد: شنبه گذشته مجموعا ۱۸۹ بیمار کرونایی در مراکز تحت پوشش دانشگاه بستری بودند که امروز این تعدا به ۱۷۲ بیمار کاهش یافت.
وی افزود: شنبه هفته گذشته، ۱۳۲ بیمار کرونایی در شهر سمنان، ۳۷ بیمار در شهر دامغان و ۱۸ بیمار در شهر گرمسار بستری بودند که امروز در دامغان ۸۰ بیمار و در شهر سمنان با کاهش ۷۵ درصدی، ۸۸ بیمار کرونایی تحت درمان هستند.
وی افزود: اکنون دز سوم واکسن برای کادر درمان در حال تزریق است و به احتمال زیاد، بسیاری از افراد ۶ ماه پس از دریافت دز دوم، دزم سوم را دریافت می‌کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ۶۵ درصد دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال تحت پوشش این دانشگاه واکسینه شده‌اند و رشد این آمار کمی کند است. اگر قرار باشد مدارس حضوری شود، باید ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان واکسینه شوند؛ بنابراین از والدین تقاضا می‌شود حتما فرزندانشان را واکسینه کنند.


اطلاعات ضد و نقیض فضای مجازی عامل اصلی مقاومت در برابر واکسیناسیون
وی ابراز داشت: این درست است که با رسیدن واکسیناسیون به بالای ۷۰ درصد ایمنی نسبی جمعی ایجاد می‌شود اما چون اثربخشی واکسن در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است برخی دز سوم نیاز داشته باشند، لازم است ۱۰۰ درصد مردم را واکسینه کنیم.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: در حال حاضر واکسن به اندازه کافی وجود دارد و منتظر حضور مردم در مراکز واکسیناسیون هستیم.
جندقی ادامه داد: دلیل مقاومت برخی از مردم در مقابل واکسیناسیون باید علت یابی شود. از نظر من مهمترین دلیل آن اطلاعات ضد و نقیضی است که در فضای مجازی دست به دست می‌شود. مردم آگاه باشند که اثرات تزریق واکسن موضوعی علمی است و هرکسی نمی تواند درمورد آن نظر دهد.
وی افزود: هم‌زمانی بسیاری از بیماری‌ها با تزریق واکسن به ویژه در افراد با سن بالا این شائبه را ایجاد کرد که این بیماری‌ها از عوارض واکسن است. در حالی که تا کنون حدود ۵ میلیارد دز واکسن در جهان تزریق شده و این نوعی آزمایش برای اثبات بی‌عوارضی واکسن است.


امکان جهش ویروس در صورت پایین بودن پوشش واکسیناسیون

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان تاکید کرد: اجتناب از تزریق واکسن امکان جهش ویروس را فراهم می‌کند و بسیار خطرناک است.
وی گفت: گاهی دیده می‌شود برخی افراد که به ظاهر در این حوزه صاحب نظر هستند در خصوص واکسن کرونا نظر می‌‎دهند و به طور مثال ممکن است نوعی از واکسن را بهتر بدانند و تزریق آن را توصیه کنند. مردم باید آگاه باشند که ویروس کرونا هنوز ناشناس است و حتی پزشکانی که در این زمینه تحقیقی ندارند نمی‌توانند در خصوص آن نظر دهند و فقط باید مبتنی بر شواهد صحبت شود.
جندقی گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا، ستاد علمی دارد که شامل افراد متخصص و صاحب نظر با روابط علمی جهانی است و این افراد در خصوص تزریق انواع واکسن پس از پژوهش‌های لازم تصمیم جمعی می‌گیرند؛ در نتیجه تصمیم آنان قابل اعتماد است.
وی ابراز داشت: بهتر است وبسایتی از جانب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای درج آخرین اطلاعات علمی و نتیجه جدیدترین تحقیقات حوزه واکسن کرونا طراحی شود که مردم برای رفع نگرانی و پرسش‌های خود به آن مراجعه کنند و یا سوالات رایج و شایعات مربوط به کرونا و واکسن در آن پاسخ داده شود.


عده‌ای همواره مقاومت دارویی دارند
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: حدود ۵ تا ۱۰ درصد افرادی که از تزریق واکسن اجتناب می‌کنند، کسانی هستند که همواره مقابل هر دارویی مقاومت دارند؛ در حالی که داروهای رایج مانند مسکن‌ها عوارضی بسیار بیشتر از این واکسن دارند؛مردم اطمینان داشته باشند که ابتدا مزایا و عوارض دارو و یا واکسنی خاص سنجیده می‌شود و سپس تزریق عمومی آن آغاز می شود و وقتی تصمیم ستاد ملی کرونا بر تزریق عمومی یک واکسن باشد، به این معناست که مزایای آن بیشتر است.
جندقی بیان کرد: بر اساس شواهد، واکسن‌های کرونای موجود بسیار کم عارضه هستند و حتی عارضه آن نسبت به واکسن‌هایی که به صورت عادی برای کودکان تزریق می شود کمتر است.


سپاه پنج مرکز تجمیعی واکسیناسیون در استان سمنان فعال کرد
مسئول بسیج جامعه پزشکی استان سمنان نیز در میزگرد ایرنا گفت: سپاه قائم (عج) استان به دستور مقام معظم رهبری در دوران کرونا برای کمک به حوزه بهداشت و درمان تلاش کرد و اقدامات خوبی انجام داد.
منشی زاده بیان کرد: در مرحله اول ۵ هزار بسیجی و در مرحله دوم ۳ هزار بسیجی در قسمت‌های مختلف کمک به مدافعان سلامت وارد شدند. در طرح مواسات و کمک‌های مومنانه نیز سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال برای کمک به آسیب‌دیدگان کرونا در قالب ۱۸ فعالیت جمع‌آوری شد و در دفعات مختلف سبد کالا، ۴۶۴ سری جهیزیه، آزادی زندانیان، اجاره بهای کسبه، سبد بهداشتی خانواده‌های محروم و کارت هدیه از خیران جمع آوری و هزینه شد.
وی افزود: طرح شهید سلیمانی نیز با حضور ۱۶۵ تیم مراقبتی، ۴۲۵ تیم حمایتی، ۲۱۰ تیم نظارتی و ۲۰۳ تیم رصد و شناسایی اجرا شد که در این تیم‌ها با کمک دانشگاه‌های علوم پزشکی، ۱۱۴ پزشک و ۶۵۴ پرستار و ۲۲۹ بهورز حضور داشتند.


مسئول بسیج جامعه پزشکی استان سمنان گفت: بعد از آغاز واکسیناسیون گسترده از اوایل شهریور، به دلیل اینکه تعداد واکسن افزایش یافت و مراکز واکسیناسیون بیشتری لازم بود، پنج مرکز تزریق واکسن توسط سپاه قائم (عج) استان سمنان با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی راه اندازی شد که ظرفیت روزانه تزریق واکسن در شهرستان سمنان ۵ هزار دز، در شاهرود ۴ هزار در، در دامغان و گرمسار ۷۰۰ دز و در سرخه ۵۰۰ دز است.
مسئول بسیج جامعه پزشکی استان سمنان گفت: از ابتدای شیوع کرونا روابط عمومی سپاه به منظور اقناع افکار عمومی برای تزریق واکسن، فعالیت‌ها را پوشش داد و ۶ هزار و۴۵۰ اقدام خبری انجام شد.


منشی‌زاده با اشاره به فعالیت‌های مختلف گروه‌های جهادی سپاه و بسیج استان سمنان گفت: ۳۳ تیم واکسیناسیون، ۱۹۴ تیم شناسایی بیماران و ۵۵ تیم در حوزه تدفین فعالیت کردند؛ ۹۸۶ فوتی توسط روحانیون و بسیجیان تدفین شدند.


نقش تولید محتوای مناسب در فضای مجازی برای اقناع مردم
سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان نیز بیان کرد: مشکل مقاومت تعدادی از مردم در برابر واکسیناسیون جهانی است و در بسیاری از کشورها دیده می‌شود. حتی در آمریکا دولت جایزه ۱۰۰ دلاری برای تزریق واکسن تعیین کرد که این مقاومت‌ها کمتر شود.
مرادی بیان کرد: بی‌اعتمادی درصدی از مردم به علوم جدید در پوشش پزشکی سنتی و تبلیغات منفی علیه واکسیناسیون که به ویژه در فضای مجازی صورت می‌گیرد در جامعه اثرگذار است.
وی افزود: ابعادی از پزشکی سنتی که جنبه علمی دارد و باعث کمتر استفاده کردن از داروهای شیمیایی شود مفید است اما برخی افراد از اسم این طب سوءاستفاده می‌کنند و فضای علمی حوزه کرونا را تحت تاثیر قرار می‌دهند؛ بنابراین لازم است صاحبنظران علم پزشکی سنتی بیشتر شفاف سازی کنند.
سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: شخصی بالاتر از مقام معظم رهبری نیست که جزو اولین افرادی بودند که واکسن ایرانی تزریق کردند.


تاثیر منفی‌نگری اجتماعی در بی‌رغبتی به تزریق واکسن کرونا
دکترای جامعه شناسی اهل سمنان بیان کرد: از دیگر دلایل مخالفت عده‌ای از مردم، افزایش منفی‌نگری جامعه نسبت به مضوعات مختلف اجتماعی و سیاسی برگرفته از تبلیغات منفی فضای مجازی است؛ منفی‌نگری همیشه بیشتر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد.
وی افزود: مرجعیت مناسب در حوزه علمی و اطلاع‌رسانی در حوزه کرونا وجود ندارد. به طور مثال هنوز میزان انتقال ویروس از طریق سطوح به طور دقیق برای مردم بازگو نشده است و این باعث می شود گفته‌های زیادی در فضای مجازی بچرخد و رویکرد واحد مورد انتظار محقق نشود. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی آخرین اطلاعات علمی در خصوص ویروس کرونا را در وبسایتی منتشر کند که مرجع اطلاع‌رسانی برای باشد.
سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: برخی از مردم نیز منتظر ورود واکسن‌های خاصی هستند مثلا شنیده‌اند واکسن فایزر یا آسترازنکا بهتر است و منتظر آن هستند. باید ابهامات و سوالات ذهن مردم به درستی پاسخ داده شود تا تفسیرها و رویکردهای غلط برطرف شود.


استفاده از گروه‌های مرجع و افراد تاثیرگذار اجتماعی در تشویق به واکسیناسیون
وی با اشاره به تاثیرات هجمه‌های رسانه‌های غربی علیه جمهوری اسلامی بر افکار و تصمیمات مردم گفت: تولید محتوای دانشگاه‌های علوم پزشکی، رسانه‌ها، فضای مجازی و صداوسیما در خصوص تشویق مردم به واکسیناسیون بسیار مهم و اثرگذار است. همچنین نقش سازمان‌های مردم نهاد، هیات‌های مذهبی، موسسات خیریه و پایگاه‌های بسیج در اقناع مردم به تزریق واکسن مهم است.
مرادی بیان کرد: گروه‌های مرجع مانند ائمه‌جمعه، ائمه جماعات، ایفلوئنسرها، هنرمندان و ورزشکاران نیز می‌توانند مشوق‌های خوبی برای مردم باشند و تاثیرشان بسیار چشم‌گیر است.


اهمیت امید اجتماعی در نتیجه واکسیناسیون عمومی
سرپرست دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان گفت: با گسترش واکسیناسیون، امید اجتماعی خوبی در جامعه ایجاد شده است که حتی از درمان و پیشگیری از بیماری نیز مهمتر است.
مرادی بیان کرد: سازمان های مردم نهاد استان سمنان در دوران کرونا با مشارکت در فعالیت‌هایی مانند ضدعفونی کردن معابر و طرح مواسات و کمک‌های مومنانه ایفای نقش کردند؛ اکنون نیز با مشارکت در تشویق مردم به تزریق واکسن کرونا می‌توانند نقش مهمی ایفا کنند.
وی افزود: اکنون در حال گذار به دوران پساکرونا هستیم و مهم‌ترین وظیفه همه، توسعه نشاط اجتماعی است که باید با فروکش کردن بیماری به این سمت حرکت کنیم.


بهترین واکسن‌، اولین واکسن در دسترس است
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: واکسن‌های کرونای موجود در روش ساخت و مقابله با ویروس به چند گروه تقسیم می شوند و ساز و کار ایجاد ایمنی آنان نیز متفاوت است. برخی از آنان اثربخشی بالاتر، برخی اثربخشی سریعتر و برخی از آنان اثربخشی کمتر اما پایدارتر با عارضه کمتر دارند.
جندقی گفت: تمام واکسن‌های موجود از وخامت بیماری و مرگ و میر تا درصد بالایی جلوگیری می‌کنند. نمی‌توان به صراحت گفت کدام واکسن بهتر است؛ در واقع بهترین واکسن اولین واکسنی است که در دسترس قرار دارد و لازم است مردم بدون معطلی و هرچه سریعتر در این شرایط گسترش ویروس خود را واکسینه کنند.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: دلیل بالا رفتن مرگ و میر در خیز پنجم کرونا، پایین بودن درصد واکسیناسیون و شیوع سویه دلتا بود. همان واکسیناسیون مختصر گروه‌های پرخطر تا حد زیادی میزان مرگ و میر را کنترل کرد، درغیر این صورت آمار فوتی‌های روزانه در کشور حتی به ۲ هزار نفر می‌رسید.


ورود مردم به مباحث علمی واکسن ضرورتی ندارد
وی افزود: لزومی ندارد که ذهن مردم درگیر مباحث علمی و تخصصی واکسن که حتی دانشمندان و پژوهشگران هنوز در آن بحث و تبادل نظر دارند شود و بهتر است مردم به متخصصان این حوزه اعتماد کنند. زیرا برداشت سطحی از مباحث علمی باعث دودلی و تاخیر در واکسیناسیون می‌شود.
جندقی با اشاره به اینکه واکسیناسیون از جهش ویروس جلوگیری می‌کند بیان کرد: جهش ویروس بسیار خطرناک است زیرا ویروس را قوی‌تر و شرایط را بحرانی‌تر می‌کند؛ به طور مثال سرایت‌پذیری ویروس اولیه ووهان ۱.۵ نفر بود اما در دلتا به ۶ الی ۷ نفر رسید.


وی افزود: بیش از ۹۰ درصد فوتی‌های کنونی کرونا، افرادی هستند که واکسن نزدند؛ بنابراین مردم در تزریق واکسن تعلل نکند زیرا مهم‌ترین راه در دسترس برای مقابله با ویروس همین است و در کنار آن تغذیه مناسب و دوری از اضطراب راهکارهای عبور ایمن از دوران کرونا است.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ظرفیت واکسیناسیون در استان با همکاری سپاه قائم (عج) استان از ۴ تا ۵ هزار نفر در روز به ۱۵ تا ۱۶ هزار نفر رسید اما هرگز بیش از ۹ هزار نفر در روز به این مراکز مراجعه نکردند و از ابتدا تا کنون همواره مراکز خلوت بود و مشکلی از نظر تامین واکسن و شلوغی مراکز نداشتیم.


جندقی با اشاره به اینکه در آینده قطعا نتیجه واکسن مشاهده می‌شود بیان کرد: درست است که واکسیناسیون اجباری نیست اما کسی که مدام در جامعه رفت و آمد دارد و با افراد زیادی در ارتباط است، در مقابل سلامت دیگران مسئولیت دارد؛ بنابراین در طرح هوشمندی که به زودی اجرا می‌شود، افرادی مانند دانش‌آموزان، کسبه و کارمندان که واکسن نزنند باید هفته‌ای ۲ بار با هزینه شخصی خود آزمایش کرونا بدهد تا بتوانند وارد جامعه شود.


از منع مردم از خمیردندان تا دشمنی با واکسن کرونا
مسئول بسیج جامعه پزشکی استان سمنان گفت: سپاه قائم (عج) استان سمنان به منظور اقناع‌سازی مردم و بالا رفتن سطح واکسیناسیون در استان، آمادگی لازم را برای ایجاد ایستگاه‌های واکسیناسیون در مکان‌های شلوغ در صورت نیاز، اعزام تیم سیار واکسیناسیون به مناطق محروم اعلام به پایگاه‌های بسیج جهت تلاش برای اقناع‌‎سازی مردم در تمام شهرها و روستاهای استان دارد.
منشی‌زاده بیان کرد: اظهار نظر برخی گروه های غیرمتخصص و تبلیغات منفی، مردم را نسبت به واکسیناسیون مردد می‌کند و البته طبیعی است زیرا در طول تاریخ همواره در مقابل چیزهای جدید مقاومت شده است.
وی افزود: لازم است مرجعی به صورت برخط مطالب علمی به روز را به اطلاع مردم برساند که مردم اقناع شوند. برخی افراد به اصطلاح کارشناس می‌گویند از خمیردندان استفاده نکنید زیرا توطئه غرب است و همین افراد اکنون مردم را از واکسیناسیون ناامید می‌‎کنند. وقتی مقام معظم رهبری تاکید بر واکسیناسیون دارند، مردم نیز باید به حرف ایشان اعتماد کنند.


مسئول بسیج جامعه پزشکی استان سمنان گفت: رسانه‌های دشمن ابتدا می‌گفتند واکسن نیست و مردم دارند در نبود واکسن جان خود را از دست می‌دهند؛ و همان رسانه‌ها اکنون با سیاه‌نمایی تلاش می‌کنند بگویند واکسن نزنید. در فضای مجازی حجم زیاد اطلاعات تبادل می‌شود که فقط قسمت اندکی از آن مفید است و لازم است مردم از دریافت اطلاعات غیرمفید که ذهنشان را مسموم می‌کند پرهیز کنند.


واکسیناسیون و رعایت شیوه‌نامه‌ها به عنوان امر به معروف ترویج شود
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: پس از گذشت ۱۵ روز از تزریق دز دوم واکسن، حداکثر ایمنی ایجاد می‌شود؛ یعنی شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید تا اواخر آذر به شدت رعایت شود و حتی پس از آن نیز باید ادامه یابد که خیالمان آسوده باشد چون ممکن است سطح ایمنی بدن کاهش یابد.
جندقی بیان کرد: در برخی کشورها فوتبال با حضور تماشاچیان کنار هم بدون ماسک برگزار می‌شود اما این کار حتی پس از تزریق واکسن اصلا درست نیست و من مخالف هستم؛ زیرا ما نمی‌دانیم در آن کشور چه می‌گذرد و شاید زور صنعت فوتبال به مسئولان حوزه بهداشت و درمان چربیده باشد زیرا اقتصاد فوتبال در حضور تماشاچیان رونق می‌یابد.
وی افزود: ایجاد اعتماد به حاکمیت و آگاه‌سازی مردم در اقناع‌ مردم اثر زیادی دارد و مردم باید بدانند منفعت مسئولان بهداشت در بیمارنشدن آنان است. ترساندن مردم در تشویق آنان به واکسیناسیون جواب نمی‌دهد بلکه باعث انکار بیماری توسط مردم می شود.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان گفت: ورود فعال مردم به امر به معروف و نهی از منکر و نفوذ اجتماعی بهترین راه کنترل رفتارهای غلط اجتماعی است. اگر همه مردم از کسی که ماسک نزده و واکسن تزریق نمی‌کند رو بگردانند بر تصمیم آن فرد اثرگذار است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو