برخی منابع دیپلمات علت اینکه چرا ولیعهد عربستان در لحظه آخر از شرکت در کنفرانس آب‌وهوایی گلاسکو امتناع کرد را فاش کردند.

این منابع دیپلمات به سایت سعودی لیکس گفتند: محمد بن سلمان (ولیعهد عربستان) در لحظه آخر و با وجود اینکه نامش در لیست شرکت‌کنندگان کنفرانس آب‌وهوایی گلاسکو بود، به دلیل اینکه رهبران سیاسی جهان از دیدار با او خودداری کردند، تصمیم گرفت در کنفرانس شرکت نکند.

بن سلمان پس از سال‌ها برای اولین بار در نشست بین‌المللی گروه بیست که کار خود را روز شنبه در رم، پایتخت ایتالیا آغاز کرد، حضور نیافت.

این عدم حضور در واقع افزایش شدت انزوای بین‌المللی که بن سلمان با آن مواجه است و نیز خودداری سران جهان از جمله جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از حتی حضور در یک سالن با بن سلمان و نه فقط اجتناب از دیدار با او را نشان می‌دهد.

یک مقام عالی رتبه آمریکایی سه‌شنبه گذشته تاکید کرده بود که بایدن برنامه‌ای برای دیدار بت بن سلمان در حاشیه کنفرانس آب‌وهوایی ندارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در پاسخ به این سؤال که آیا بایدن در نشست سران ۲۰ با بن سلمان درباره افزایش تولید نفت گفتگو خواهد کرد یا نه، گفت: درباره دیدار احتمالی چیزی برای اعلام ندارم و حتی نمی‌دانم در این نشست چه کسی به نمایندگی از عربستان حضور خواهد داشت، اجازه دهید ببینیم در روزهای آینده چه اتفاقی رخ خواهد داد.

سران کشورهای گروه بیست از شنبه نشست‌های خود در رم را برای بررسی موضوعاتی چون مبارزه با همه‌گیری کرونا، بهبود اقتصاد جهانی و به طور ویژه مسایل آب‌وهوایی آغاز کردند.

سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان نیز سخنرانی از پیش ضبط شده‌ای را برای نشست سران بیست فرستاد که در آن تاکید کرده بود، "عربستان به حمایت از ثبات و تعادل بازارهای نفت ادامه خواهد داد و از کمک‌رسانی‌های بین‌المللی با انرژی پاک حمایت می‌کند.

سران کشورها و دولت‌ها امروز به محض پایان یافتن نشست گروه بیست در رم، به گلاسکو خواهند رفت.

روزنامه گاردین چاپ انگلیس دو روز پیش نوشت، پس از آنکه دولت عربستان از بایدن درخواست کرد توجه شخصی بیشتری به ولیعهد این کشور نشان داده و تماس‌های بیشتری با ا گرفته و به نادیده گرفتن او ادامه ندهد، بن سلمان به سوژه طنزی در رسانه‌های خارجی تبدیل شده است.

این روزنامه نوشت، زمانی که از رئیس جمهور آمریکا سؤال شد آیا قیمت نفت به زودی کاهش خواهد یافت یا نه، بایدن اظهارات مبهمی درباره این داشت که روابط تنش‌زده خود با عربستان را تا حدودی در این مورد مقصر می داند.

بایدن گفت که افزایش قیمت نفت در واقع برای انتقام‌جویی از تصمیم شخصی او درمورد گفتگو نکردن با بن سلمان و یا به رسمیت نشناختن او رخ داده است.