سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی منشاء خرابکاری اخیر در موضوع بنزین را خارجی یا داخلی عنوان کرد و گفت: بررسی‌ها درباره علت بروز این خرابکاری همچنان ادامه دارد.

«محمود عباس‌زاده مشکینی» در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: جلسه امروز با حضور نمایندگان وزارتخانه‌های نفت و اطلاعات، مرکز پژوهش‌های مجلس و سازمان پدافند غیرعامل در خصوص بازدارندگی در مقابل خرابکاری‌های سایبری برگزار شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان دستگاه‌ها گزارش مبسوطی درباره تدابیر و تصمیمات لازم برای هر چه محکم‌تر کردن ساختار دفاعی در بخش سایبری ارایه کردند. همچنین دستگاه‌ها در گزارشات خود متذکر شدند که چنین خرابکاری را در آبان ماه پیش بینی شده و آمادگی نسبی در این زمینه داشتند.

وی با تاکید بر اینکه واکنش سریع دستگاه‌ها مانع آسیب‌های گسترده این خرابکاری شد، اظهارداشت: با توجه به گزارش دستگاه‌های حاضر در نشست، اجماع درباره علت بروز این خرابکاری وجود ندارد و بررسی‌ها هنوز ادامه دارد. در واقع منشاء این خرابکاری ممکن است خارجی یا داخلی باشد. ولی درباره موضوع نفوذ یا حمله سایبری به قطعیت نرسیده‌اند.

عباس زاده مشکینی با بیان اینکه مولفه نفوذ در حادثه اخیر دور از انتظار نیست، گفت: کمیته تخصصی کمیسیون امنیت ملی این مسئله را بیشتر بررسی خواهد کرد و گزارش تکمیلی در کمیسیون قرائت خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر دستور جلسه امروز و حضور نماینده وزارت امور خارجه در کمیسیون گفت: وی گزارشی درباره اجلاس وزرای خارجه کشورهای همسایه افغانستان که در روزهای اخیر با حضور ۶ کشور در تهران همراه با روسیه که مجازی شرکت کرده بود، ارایه کرد.

عباس زاده مشکینی افزود: با توجه به اینکه در آستانه فصل سرما قرار داریم، در این اجلاس کشورهای همسایه نگرانی‌های درباره وضعیت سرما در افغانستان و رفع مشکلات اقتصادی مردم در موضوع غذا و سوخت مطرح کردند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران همیشه و در سخت ترین روزها کنار مردم افغانستان بوده و نمایندگان حاضر در جلسه، سوالات خود را پیرامون مسائل افغانستان و اجلاس تهران از نماینده وزیر امور خارجه مطرح کردند.