بدهی‌های فراوان و مثبت نبودن تراز مالی دو باشگاه، از جمله مسائلی است که معمولا باعث ایجاد وقفه در صدور مجوز حرفه‌ای برای آنها می‌شود. با این حال معمولا این مشکل از طریق رایزنی مسوولان بالارتبه ورزشی، تحرکات دقیقه نودی دو باشگاه برای پرداخت بدهی‌ها و... حل می‌شود. حالا هم همان اتفاقات قبلی تکرار شده، با این تفاوت که این‌بار انگار داستان جدی‌تر است و طی ۴۸ ساعت گذشته مطالب پرشماری درباره حذف پرسپولیس و استقلال از لیگ قهرمانان در رسانه‌های ایران و سایر کشورهای آسیا منتشر شده است.

   AFC؛ هر روز سختگیرتر از دیروز

آنچه شرایط امسال سرخابی‌ها برای دریافت مجوز حرفه‌ای را دشوارتر کرده، سخت‌گیری مضاعف و روزافزون کنفدراسیون فوتبال آسیا است. مهلت پرداخت بدهی‌ها از سوی دو باشگاه ایرانی به پایان رسیده و کنفدراسیون هم با تقاضای فدراسیون فوتبال ایران برای دریافت مهلت بیشتر مخالفت کرده است. به علاوه سوابق دو باشگاه در زمینه مسائل مالی چندان روشن نیست و به همین دلیل این مرتبه کار حسابی بیخ پیدا کرده است. این اواخر AFC تصمیماتی گرفته که نشان می‌دهد با کسی شوخی ندارد. دو سال پیش چند تیم عربستانی به دلیل نقص مدارک مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را پیدا نکردند. امسال هم گویا دو تیم شناخته‌شده‌ الاتحاد و النصر از حضور در لیگ قهرمانان آسیا محروم شده‌اند و به جای آنها الفیصلی و التعاون راهی لیگ قهرمانان خواهند شد. در امارات هم دو تیم العین و الوحده در آستانه حذف از لیگ قهرمانان قرار دارند. به این ترتیب روشن است که نمایندگان محبوب فوتبال ایران نیز در خطر هستند و چه بسا AFC به خاطر اثبات عدالت و نگاه بی‌طرفانه‌اش، پرسپولیس و استقلال را هم از لیگ قهرمانان کنار بگذارد. توجه داشته باشید که مشکلات تیم‌های ما بسیار جدی‌تر و عمیق‌تر از باشگاه‌های حذف‌شده عربی است و اگر کنفدراسیون بنا را بر عدم ارفاق بگذارد، بهانه‌های کافی برای اوت کردن سرخابی‌ها خواهد داشت. برخی هم عقیده دارند شدت محبوبیت فوتبال در ایران معمولا باعث می‌شود AFC برای گرم ماندن تنور لیگ قهرمانان، با پرسپولیس و استقلال مدارا کند. طبیعتا اما این مدارا هم همیشگی نخواهد بود.

   یک بار برای همیشه

فارغ از اینکه آیا این فصل پرسپولیس و استقلال بالاخره مجوز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را دریافت خواهند کرد یا نه، به نظر می‌رسد یک بار برای همیشه تکلیف مشکلات اساسی این دو باشگاه باید روشن شود. در کمال تعجب طی یکی، دو روز اخیر وقتی خبر حذف احتمالی سرخابی‌ها منتشر شد، خیلی از هواداران دو تیم حتی از آن استقبال هم کردند. استدلال آنها هم این بود که شاید این تلنگر باعث شود دولت بالاخره سر و سامانی به وضعیت پرسپولیس و استقلال بدهد و آنها را از «تیم» به «باشگاه» تبدیل کند. سال‌هاست گفته می‌شود مالکیت مشترک سرخابی‌ها از سوی دولت خلاف قواعد حرفه‌ای و حتی منطقی و عقلانی است. در فوتبال مدرن و رقابتی، هیچ دو تیمی حق ندارند با یک مالک در یک رده حاضر باشند، اما سال‌هاست این اصل بدیهی در ایران نقض می‌شود و دولت هم عزم جزمی برای واگذاری پرسپولیس و استقلال نشان نمی‌دهد. شاید واقعا لازم است یک بار صابون حذف از آسیا و مجازات‌های این‌چنینی به تن فوتبال ایران بخورد تا آقایان آستین‌ها را بالا بزنند و مشکلات را حل کنند. تیم‌های ما ۳۰ سال است قهرمان آسیا نشده‌اند؛ حالا اگر یک سال هم به عمر این حسرت اضافه شود اتفاق خاصی رخ نخواهد داد. مشروط بر اینکه اگر چنین اتفاق تلخی رخ می‌دهد، در عوض برخی مشکلات اساسی دو باشگاه حل شود.

   مجوز صادر شد؟

عصر دیروز اما بعد از کلی کشمکش و دلهره، سرانجام خبر رسید مجوز حرفه‌ای هر چهار باشگاه ایرانی برای حضور در لیگ قهرمانان آسیا صادر شده و علاوه بر پرسپولیس و استقلال، دو تیم فولاد و تراکتور هم مشکلی برای حضور در این رقابت‌ها نخواهند داشت. البته همچنان همه چیز در گرو تایید نهایی کنفدراسیون است. با این همه، چنان که گفتیم بالاخره یک بار باید مشکلات ریشه‌ای این باشگاه‌ها حل شود تا هواداران هر سال نگران این داستان‌ها نباشند. به قول معروف «یک بار جستی ملخک، دو بار جستی ملخک، ...» اما این داستان همیشگی نخواهد بود.