بررسی فوت‌ و فن: Gear Sport ساعت هوشمند سامسونگ در ایران

بررسی فوت‌ و فن: Gear Sport ساعت هوشمند سامسونگ در ایران


منبع: فوت و فن

116

1400/8/10

09:03


بررسی فوت‌ و فن: Gear Sport ساعت هوشمند سامسونگ در ایران

تناسب اندام به روشی شیک و مدرن با Gear Sport سامسونگ

ساعت هوشمند Gear Sport سامسونگ یک ساعت هوشمند مدرن و شیک برای رسیدن به تناسب اندام است. از جایتان برخیزید و تکانی به بدن خودتان بدهید.

 

جدیدترین ساعت هوشمند سامسونگ برای تناسب اندام شما و خوش هیکل شدنتان طراحی شده و به همان اندازه باشگاه بدنسازی کاربردی و پرفایده است.

با حضور دستگاه‌هایی مانند سری سوم ساعت هوشمند اپل در بازار، روز به روز به پرطرفدار شدن ساعت‌های هوشمند با تمرکز بر تناسب اندام افزوده می‌شود.

سامسونگ هم با معرفی Gear Sport خودش را وارد این رقابت کرده است و یک رقیب سرسخت و جدی برای تمامی ساعت‌های هوشمند موجود در بازار به شمار می‌رود. ساعت هوشمند جدید سامسونگ هم خوش‌قیافه است و هم GPS و مانیتور ضربان قلب دارد و به شما امکان می‌دهد که تماس‌های تلفنی و ایمیل‌هایتان را درست از روی مچ خود کنترل کنید. چه بخواهید در ورزشگاه یا باشگاه به تناسب اندام خود بپردازید یا در بیرون از آن و در منزل، می‌توانید خیلی جدی روی این محصول حساب باز کنید.

  • مزایا: ظاهر زیبا و شیک، راحتی بادوام، امکانات پیگیری تناسب اندام، صفحه‌های جذاب و سرگرم‌کننده برای ساعت، ضدآب بودن
  • معایب: امکانات محدود در زمان اتصال به آیفون، تعداد کم برنامه‌های کاربردی نسبت به پلت‌فرم watchOS

طراحی

نمی‌خواهیم بگوییم که سامسونگ Gear Sport ظاهر اسپرت‌تری نسبت به Gear S3 Frontier دارد اما کمی بهتر و پیشرفته‌تر است. لبه‌های صفحه که به سمت داخل قوس برداشته است در Gear Sport باریک‌تر و نسبت به S3 کوچک‌تر و مربعی‌تر است. قاب Gear Sport حدود ۴۲ میلی‌‌متر است و بنابراین، نسبت به S3 که ۴۶ میلی‌متر بود کوچک‌تر است. به همین دلیل، برای آنهایی که مچ باریک دارند کمتر مضحک به نظر می‌رسد. البته، این را هم مد نظر داشته باشید که این ساعت هوشمند نسبت به مدل رقیبش سبک‌تر است.

این ابعاد کوچک تنها یک عیب دارد و آن این است که بر خلاف Gear S3 Frontier، ساعت هوشمند  Gear Sportاز شبکه LTE پشتیبانی نمی‌کند.

 

با این که تعداد برنامه‌های کاربردی در ساعت‌های Gear زیاد است اما در مقایسه با تعداد برنامه‌هایی که برای watchOS اپل وجود دارد انتخاب بسیار اندک است.

 

با این حال، ابعاد کوچک‌تر Gear Sport دیگر بیش از این به ضررش تمام نمی‌شود. این ساعت هوشمند تا عمق ۵۰ متری زیر آب دوام می‌آورد و برای این منظور یک حالت اختصاصی به نام Water Lock (قفل آب) طراحی شده است که شما قبل از شنا کردن و پریدن در آب باید آن را فعال کنید.

سامسونگ Gear Sport در دو رنگ وجود دارد: استیل مشکی براق و ضدزنگ و همین طور استیل آبی ضدزنگ که هر دو رنگ آن جذابیت خاصی دارد.

عملکرد تناسب اندام

وقتی اسم Sport یا ورزشی روی دستگاه خود می‌گذارید، باید امکانات بدنسازی یا تناسب اندام خوبی هم داشته باشد که خوشبختانه این محصول سامسونگ در این مورد دست و دلبازی کرده است.

این ساعت هوشمند به صورت خودکار فعالیت شما را ضبط می‌کند؛ چه پیاده‌روی باشد چه دویدن اما برای استفاده از GPS باید به صورت دستی آن را فعال کنید تا بتوانید به ورزش خود برسید. با استفاده از برنامه کاربردی اختصاصی Health سامسونگ، شما می‌توانید انتخاب کنید که آیا می‌خواهید بدوید، راه بروید، دوچرخه‌سواری یا حتی شنا کنید. در هنگام ورزش، شما می‌توانید بین سه صفحه مختلفی که برای Gear Sport وجود دارد یکی را انتخاب کنید که اطلاعات را به شما نشان دهد؛ اطلاعاتی نظیر ضربان قلب، نبض، سرعت، زمان سپری‌شده و چیزهایی از این قبیل.

حتماً شما هم مثل ما از صفحات این ساعت هوشمند خوشتان می‌آید اما اگر دوست نداشتید هم می‌توانید صفحات بیشتری را اضافه کنید. با این که اندازه متن‌ها و شماره‌ها کمی کوچک هستند شاید مجبور باشید کمی به چشمتان فشار بیاورید تا اطلاعات را مشاهده کنید. اگر بخواهید از چیزی، غیر از برنامه کاربردی سامسونگ، استفاده کنید می‌توانید برنامه‌های دیگری مانند MapMyRun، Endomondo، Pear Personal Coach و چند برنامه دیگر نظیر آن را انتخاب کنید. البته، برنامه‌های کاربردی دیگری مثل Strava، Fitbit و Runtastic هم وجود دارد.

وقتی برای چند ساعتی دویدن از Gear Sport سامسونگ استفاده کردیم عملکرد خوبی از خود نشان داد. اگر کمی دونده جدی‌تری بودیم، احتمالاً باید از یک ساعت GPS اختصاصی برای دویدن استفاده می‌کردیم؛ چیزی مثل Garmin Forerunner 235 اما Gear Sport برای آنهایی که گهگاه می‌دوند و به طور مرتب ورزش نمی‌کنند، خیلی هم خوب و کافی است.

GPS در ساعت هوشمند Gear Sport سرعت خوبی برای تعیین مسیر دارد اما معلوم نیست چه زمانی این اتفاق می‌افتد؛ آیکون GPS چشمک می‌زند تا بتواند روی موقعیت مورد نظر قفل کند. هر کیلومتر که راه بروید، ساعت شما را باخبر می‌کند ولی در مقایسه با سایر ساعت‌های GPS دار، این ساعت در قوی‌ترین حالت نیز لرزش هشدار ضعیفی دارد. گرچه، باز هم می‌تواند به دقت دویدن‌ها را پیگیری کند و مسیر نقشه روی ساعت کاملاً مشهود است.

مانیتور ضربان قلب در ساعت هوشمند Gear Sport دقت کافی را دارد اما کاش علاوه بر این که میانگین سرعت و نبض را نشان می‌دهد، به جای حداکثر ضربان قلب، متوسط ضربان قلب را نمایش می‌داد.

ساعت هوشمند Gear Sport سامسونگ از ارتفاع سنج/فشارسنج برخوردار است تا در مواقعی که می‌خواهید بدانید چقدر بالاتر از سطح دریا هستید و احتمال بدتر شدن شرایط جوی چقدر است از آن استفاده کنید. این قابلیت به شما امکان می‌دهد تا متوجه شوید که در روز چند طبقه را بالا می‌روید.

ساعت Gear Sport سامسونگ تعداد ضربان قلب شما در حال استراحت را نیز علاوه بر بالا رفتن از پله‌ها، کالری‌هایی که سوزانده‌اید و شمردن تعداد گام‌هایی که برداشته‌اید بر عهده خواهد گرفت. شما می‌توانید در طول هفته نگاهی به کارها و فعالیت‌هایی که انجام داده‌اید بیندازید، مصرف آب و کافئین خود را ضبط کنید و تعداد قدم‌هایی که برداشته‌اید را با استفاده از برنامه Health سامسونگ با دیگران مقایسه کنید. از این نظر این برنامه با Watch Series 3 اپل فرقی ندارد و برابر است.

یکی از مزایای عالی دیگر مخصوص آنهایی است که دلشان می‌خواهند چیزهای کمی همراه خود داشته باشند. شما می‌توانند آهنگ‌های دلخواه خود را به برنامه موسیقی در Gear Sport منتقل کنید و در هنگام دویدن از گوش دادن به آنها لذت ببرید.

صفحه‌های ساعت

یکی از بهترین چیزها در مورد صفحات ساعت‌های هوشمند این است که شما می‌توانید آن را با چرخاندن سفارشی کنید. در برنامه کاربردی صدها مدل صفحه وجود دارد که می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید. یکی از آنهایی که مورد علاقه من است سگ اسنوپی در لانه‌اش است. انگار دوران جنگ جهانی اول است و دستمال گردن اسنوپی هم در نسیم ملایمی که می‌وزد تکان می‌خورد و ابرها هم در آسمان در حال حرکت هستند. وقتی ساعت را بیدار می‌کنید، اسنوپی از جایش بلند می‌شود و اگر روی صفحه ضربه بزنید تکان می‌خورد، به شما لبخند می‌زند و برایتان دم تکان می‌دهد. شاید اصلاً من به همین نیت این ساعت را خریده‌ام.

وقتی اسم Sport یا ورزشی روی دستگاه خود می‌گذارید باید امکانات بدنسازی یا تناسب اندام خوبی هم داشته باشد که خوشبختانه این محصول سامسونگ در این مورد دست و دلبازی کرده است.

شما می‌توانید صفحه ساعت را فشار دهید و نگه دارید تا اگر دوستش ندارید، آن را تغییر دهید. صفحه‌نمایش ساعت نیز از نوع همیشه روشن است و شما بدون نیاز به تکان دادن مچ دست خود می‌توانید همیشه از زمان اطلاع پیدا کنید.

سیستم ‌عامل تایزن

سامسونگ با تعبیه کردن سیستم عامل تایزن در این ساعت هوشمند مسیر خودش را دنبال کرده است که البته شاید خیلی‌ها Android Wear گوگل را به سیستم‌ عامل انحصاری سامسونگ ترجیح دهند. آرایش این سیستم عامل کمی منظقی‌تر است و به راحتی می‌توان به چیزهایی نظیر برنامه‌های کاربردی و اعلان‌ها دسترسی پیدا کرد.

با چرخاندن لبه به سمت چپ جدیدترین اعلان‌ها را خواهید دید و با چرخاندن به سمت راست ویجت‌ها یا ابزارک‌ها روی نمایشگر پدیدار می‌شوند؛ چیزهایی مثل آمار فعالیت‌های بدنسازی شما، شرایط جوی و کنترل‌های موسیقی. با لمس کششی از بالا به پایین صفحه منوی تنظیمات سریع را خواهید دید که روشنایی صفحه، عمر باتری و حالت پرواز چند تا از این قبیل تنظیمات است.

کلید پایین را که در Gear Sport فشار دهید به صفحه برنامه‌هایی کاربردی خواهید رسید. در اینجا، رابط کاربری مدور تایزن برنامه‌های کاربردی و دیگر امکانات اطراف لبه نمایشگر را سر و سامان می‌دهد. شما می‌تواند حاشیه را بچرخانید یا از انگشت خود برای پیمایش در منوها استفاده کنید. اگر یکی از برنامه‌های روی صفحه‌نمایش را فشار دهید و نگه دارید، می‌توانید آیکون‌ها را به ترتیبی که به نظرتان منطقی‌تر است، مرتب کنید و بچینید.

سیستم عامل تایزن سامسونگ کمی از watchOS اپل بازتر و آزادتر است اما اگر از آیفون استفاده می‌کنید، باید بگوییم که هنوز هم محدودیت‌هایی وجود دارد. اگر ساعت را به آیفون خود متصل کنید، نمی‌توانید از قابلیت پرداخت با Samsung Pay استفاده کنید. شما نمی‌توانید به پیام‌ها پاسخ یا به تماس‌های تلفنی جواب دهید. تعداد برنامه‌های کاربردی نیز خیلی خیلی کم است.

اعلان‌ها

وقتی ایمیل، پیام متنی یا اعلان دیگری دریافت می‌کنید و در همان حال به یک تلفن اندروید متصل هستید، تایزن به شما امکان می‌دهد تا با چنددین روش به آن پاسخ دهید. شما می‌توانید از صفحه کلیدی که روی نمایشگر ظاهر می‌شود استفاده کنید، متنی را وارد کرده و پیام را پاسخ دهید، با انگشت خود کلمات را بنویسید یا به صورت صوتی پیماتان را ارسال کنید. سیستم تشخیص دستخط خیلی خوب عمل می‌کند و در این ساعت هوشمند قابلیت پیش‌بینی لغات هم وجود دارد که فرایند تایپ پیام را کمتر طولانی و خسته‌کننده می‌کند.

برنامه‌های کاربردی

سامسونگ در برنامه کاربردی Gear، اساساً یک فروشگاه مجازی کوچک راه انداخته است که شما می‌توانید از آنجا برنامه‌های کاربردی مورد نیاز و صفحه‌های گوناگون برای ساعت را دانلود کنید. با این که تعداد برنامه‌های کاربردی زیاد است اما در مقایسه با گستره وسیعی از انتخاب‌هایی که برای watchOS اپل وجود دارد هیچ است. مثلاً در این فروشگاه خبری از برنامه‌های کاربردی نظیر Strava، Pandora، Facebook، WhatsApp، Instagram یا Twitter که برنامه‌های گوگل هستند نیست. با این حال دو تا پرطرفدارترین برنامه‌های کاربردی MapMyRun و MyFitnessPal در این فروشگاه کوچولو وجود دارد و از GPS و مانیتور ضربان قلب در این ساعت هوشمند جدید سامسونگ نیز می‌توان بهره برد.

اگر از ساعت هوشمند Gear Sport همراه با آیفون خود استفاده می‌کنید، انتخاب برنامه‌های کاربردی کمتر است. در شبکه‌های اجتماعی، فقط ۵ برنامه کاربردی فهرست شده است که شاید تا کنون اسم هیچ کدامشان را نشنیده باشید و از برنامه‌های کاربردی Under Armour نیز اثری دیده نمی‌شود.

چیز دیگری که در نسخه iOS حذف شده است، دسترسی به ESPN، Uber، CNN و NPR است که در نسخه‌های اندروید وجود دارد و در iOS نیست. این امر می‌تواند به این علت باشد که برنامه‌های کاربردی تایزن مانند ESPN نیاز به برنامه کاربردی همراهشان در تلفن هوشمند شما دارند.

عمر باتری

وقتی سخن از عمر باتری به میان می‌آید، تایزن بهتر یا بدتر از دیگر ساعت‌های هوشمند نیست. با ۳۰ دقیقه دویدن با استفاده از  GPSو مانیتور ضربان قلب باتری Gear Sport تا ۱۵ درصد تخلیه می‌شود. وقتی از این ساعت هوشمند حدود دو ساعت و نیم در روز استفاده کردیم، عمر باتری به ۵۷ درصد کاهش یافت.

سامسونگ با تعبیه کردن سیستم عامل تایزن در این ساعت هوشمند مسیر خودش را دنبال کرده است که البته شاید خیلی‌های پلت‌فرم Android Wear گوگل را به این سیستم‌ عامل انحصاری سامسونگ ترجیح دهند.

 

پایه شارژ ساعت هوشمند Gear Sport  سامسونگ مشابه با Gear S3 است و ساعت هوشمند شما را به صورت عمودی نگه می‌دارد تا بتوانید به راحتی زمان را مشاهده کنید و اگر روی تخت دراز کشیده‌اید و ساعت روی پایه در حال شارژ شدن است زمان همیشه در جلوی نظر شما باشد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو