امانوئل ماکرون در صحبت با خبرنگاران استرالیایی حاضر در نشست گروه ۲۰ ضمن سخن گفتن درباره تنش‌های دو کشور بر سر لغو قرارداد ۹۰ میلیارد دلاری فروش زیردریایی اعلام کرد که نخست‌وزیر استرالیا دروغ می‌گوید.

به گزارش «گاردین»، رئیس‌جمهور فرانسه در اظهاراتی فی البداهه در جمع خبرنگاران استرالیایی در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم البته اعلام کرد که او «احترام زیادی» برای استرالیا و مردمش قائل است اما احترام بین دو کشور باید متقابل باشد.

امانوئل ماکرون با تکرار انتقادهایش از اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا و دولت این کشور در زمینه لغو قرارداد این کشور با فرانسه گفت: «من فقط می‌گویم وقتی (برای یکدیگر) احترام قائل هستید باید صادق باشید و مطابق با این ارزش رفتار کنید».

یکی از خبرنگاران استرالیایی از رئیس‌جمهور فرانسه سوال کرد که آیا او فکر می‌کند که اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا به فرانسه دروغ گفت؟

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه در پاسخ گفت: «من فکر نمی‌کنم (که اسکات موریسون نخست‌وزیر استرالیا دروغ گفته باشد) بلکه می‌دانم (که او چنین کرده است)».

نخست‌وزیر استرالیا که پیشتر بارها درباره علت لغو قرارداد فروش زیردریایی با فرانسه صحبت کرده بود، در حاشیه نشست گروه ۲۰ باز هم در این باره حرف زد.

اسکات موریسون روز یکشنبه (دیروز) در رم با رد هرگونه دروغگویی به فرانسه مدعی شد که او به امانوئل ماکرون گفته بود که زیردریایی‌های فرانسه نیازهای استراتژیک استرالیا را برآورده نمی‌کرد.

به گفته موریسون، او و ماکرون بعد از نشست سال ۲۰۲۱ (سال جاری) سران گروه هفت در پاریس دیدار کردند و در کاخ الیزه شام خوردند.

نخست‌وزیر استرالیا پیش از این گفته بود که زیردریایی‌های فرانسه به درد این کشور نمی‌خورد و زیردریایی‌ اتمی ساخت آمریکا و انگلیس جایگزین بهتری است.

فرانسه پیش از این در مناقشه‌ با آمریکا و استرالیا بر سر لغو توافق کانبرا با پاریس برای فروش زیردریایی، سفیرانش را از این دو کشور برای مشورت فراخوانده بود