سه نوآوری جدید در سال ۲۰۱۷ که آینده تلفن‌های هوشمند را متحول کردند

سه نوآوری جدید در سال ۲۰۱۷ که آینده تلفن‌های هوشمند را متحول کردند


منبع: فوت و فن

100

1400/8/10

10:14


سه نوآوری جدید در سال ۲۰۱۷ که آینده تلفن‌های هوشمند را متحول کردند

سال ۲۰۱۷ را نمی‌توان به عنوان یک سال موفق از جهت تعداد نوآوری‌ها و معرفی تکنولوژی‌های جدید در خصوص تلفن‌های هوشمند دانست. بنظر می‌رسد کمپانی‌های بزرگ سازنده تلفن‌های هوشمند سال ۲۰۱۷ را به عنوان یک مرخصی کوتاه مدت از معرفی تکنولوژی‌های جدید درنظر گرفتند و به همین خاطر تنها شاهد عرضه مجدد یا تکرار برخی ویژگی‌ها و قابلیت‌ها در این سال بودیم. اما باز هم می‌توان به برخی از نوآوری‌ها اشاره کرد که توانستند نقش مهمی را در ارتقاء و پیشرفت طراحی و کاربرد تلفن‌های هوشمند ایفا کنند و امیدواریم تا در سال ۲۰۱۸ نیز شاهد گسترش این تکنولوژی‌ها و معرفی متنوع‌تر و گسترده‌تر از آنان باشیم. در این مقاله به معرفی و بررسی سه نوآوری جدید تکنولوژی در سال ۲۰۱۷ می‌پردازیم که دنیای تلفن‌های هوشمند را متحول کردند.

در ادامه با ما همراه باشید.

صفحه نمایش‌هایی با نسبت تصویر ۱۸:۹ | فاصله گرفتن از استانداردها!

بیشتر تلفن‌های هوشمندی که توسط کاربران مورد استفاده قرار می‌گرفتند از Aspect Ratio یا نسبت تصویر ۱۶:۹ برخوردار بودند. ۱۶:۹ یک نسبت تصویر استاندارد برای تلویزیون‌های بزرگ و صفحه نمایش فیلم‌های سینمایی در سالن‌های آمفی تئاتر محسوب می‌شود و به همین خاطر بود که از این ابعاد برای تلفن‌های هوشمند نیز استفاده شد. اما در سال ۲۰۱۷ یک جهش عظیم در این ویژگی پدید آمد و شاهد ارتقاء آن به ۱۸:۹ بودیم. اولین تلفن هوشمندی که این پیشرفت را وارد بازار کرد LG G6 بود که از نسبت تصویر ۱۸:۹ برای صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی خود با رزولوشن ۲۸۸۰ در ۱۴۴۰ بهره برد. این تغییر مهم به همراه برخی نوآوری‌های جدید در طراحی صفحه نمایش G6 موجب شد تا شاهد عرضه تلفنی باریک‌تر حتی نسبت به LG V20 باشیم، درحالیکه هر دو تلفن هوشمند از صفحه نمایش ۵٫۷ اینچی برخوردار هستند. اما این  پیشرفت توسط سامسونگ گسترده‌تر شد و سامسونگ در طراحی دو مدل از پرچمدار جدید خود یعنی گلکسی S8 و S8 Plus نیز از نسبت تصویر ۱۸:۹ استفاده کرد و سامسونگ از آن به عنوان یک نقطه قوت در تبلیغات و بالا بردن فروش S8 استفاده کرد. این نسبت تصویر موجب شد تا S8 با وجود بزرگ‌تر شدن ابعاد صفحه نمایش نسبت به ابعاد صفحه تلفن کمتر دارای قاب مشکی و فضای بیهوده باشد. پس از این دو پرچمدار بزرگ تلفن‌های هوشمند مختلفی از نسبت تصویر ۱۸:۹ بهره‌مند شدند که از میان آن‌ها می‌توان به گلکسی نوت ۸، LG V30 و OnePlus 5T اشاره کرد. گوگل نیز از این غافله عقب نمانده است و Pixel 2 XL با صفحه نمایش ۶ اینچی خود نیز از این نسبت تصویر استفاده کرده است. Apple پا را فراتر گذاشته و عدم وجود قاب مشکی رنگ دور صفحه نمایش در آیفون X بخاطر استفاده از نسبت تصویر ۱۹:۵:۹ آن است. نسبت تصویر ۱۸:۹ همچنان با بسیاری از فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها مشکل دارد و قرار تا به زودی شاهد همگام سازی این نسبت تصویر با محصولات مولتی مدیا باشیم چرا که همچنان فرمت استاندارد برای ساخت فیلم و سریال استفاده از نسبت تصویر ۱۶:۹ محسوب می‌شود. انتظار داریم تا این ویژگی در سال ۲۰۱۸ به پیشرفت خود ادامه دهد و درنهایت شاهد عرضه شدن تلفن‌های هوشمندی با نسبت تصویر بهتر و بالاتر در سال ۲۰۱۸ باشیم.

صفحه نمایش‌های ۱۲۰ هرتزی | گرافیک و جلوه‌های بصری بهتر!

یکی دیگر از نوآوری‌های برتر سال ۲۰۱۷ که درخصوص صفحه نمایش تلفن‌های هوشمند است مربوط به افزایش رفرش ریت به ۱۲۰ هرتز می‌باشد. البته این پیشرفت به گستردگی نسبت تصویر ۱۸:۹ نبوده است و تنها تلفن‌های هوشمند محدودی از آن استفاده کرده‌اند. برای مثال می‌توان به اولین تلفن هوشمند ساخته شده توسط کمپانی ریز با نام Razer Phone اشاره کرد که برای اولین بار بجای رفرش ریت ۶۰ هرتزی از رفرش ریت ۱۲۰ هرتزی برای صفحه نمایش خود استفاده کرد. برخی از محصولات کمپانی Sharp Aqua نیز رفرش ریت صفحه نمایشی معادل ۱۲۰ هرتز دارند که این تلفن‌های هوشمند تنها در آسیا قابل خریداری می‌باشند. اما سوال اصلی اینجاست که رفرش ریت چیست؟ رفرش ریت به قابلیت صفحه نمایش جهت هرچه سریع‌تر آپدیت کردن یک تصویر گفته می‌شود. در تئوری اگر رفرش ریت صفحه تلفن همراه شما بالاتر باشد تصویری روان‌تر و واضح‌تر مشاهده می‌کنید، حتی زمانیکه برروی تلفن هوشمندتان مشغول اسکرول کردن میان اپلیکیشن‌ها یا تصاویر هستید. کمپانی ریزر قول داده است تا به زودی این مقدار را بوسیله تکنولوژی جدید Ultra Motion ارتقا داده و شاهد رفرش ریتی حتی بالاتر خواهیم بود. این تکنولوژی با پردازنده گرافیکی تلفن همگام می‌شود و برحسب نیاز یا فعالیتی که برروی صفحه نمایش تلفن درحال نمایش است میزان رفرش ریت را تغییر می‌دهد. برای مثال هنگامیکه مشغول تجربه یک بازی هستید تغییر و ثابت ماندن رفرش ریت برروی میزان مورد نیاز باعث نمایش گرافیکی روان‌تر و مشکلات نمایشی کمتر خواهد شد. با ورود به سال ۲۰۱۸ انتظار داریم تا تلفن‌های هوشمند بیشتری از واقعیت مجازی و سخت افزار داخلی تلفن‌های هوشمند درخصوص مصارف واقعیت مجازی استفاده کنند. همچنین امیدواریم تا تلفن‌های هوشمند بیشتری رفرش ریت خود را افزایش دهند تا در زمینه‌های AR و VR شاهد کیفیت بهتری باشیم.

تکنولوژی Esim | خداحافظ سیم‌ کارت‌های قدیمی!

مهم نیست تلفن هوشمندی که در دستان شماست چقدر پیشرفته است یا از چه تکنولوژی‌های جدیدی بهره‌مند است، شما باز هم برای استفاده از آن به عنوان یک تلفن هوشمند نیاز دارید تا سیم کارت‌های فیزیکی و قدیمی را داخل آن بگذارید. اما بنظر می‌رسد این مسئله به زودی دچار تغییر می‌شود و در نسل جدید راه‌های ارتباطی دیگر شاهد حضور این سیم کارت‌ها نخواهیم بود. اولین تلفن‌های هوشمندی که از تکنولوژی Esim استفاده کرد گوگل Pixel 2 و Pixel 2 XL بود. هردو تلفن دارای نوعی سیم کارت مخصوص و جدید هستند که در داخل تلفن تعبیه می‌شود و دیگر نمیتوان آن را خارج کرد. این مسئله تنها درخصوص تلفن‌های Lock صدق می‌کند و تلفن‌هایی که بصورت آزاد خریداری می‌شوند از چنین تکنولوژیی برخوردار نخواهند بود. این تکنولوژی می‌تواند در بسیاری از مواقع مانند استفاده گردشگران و… کارآمد باشد و کمک زیادی به کاربران کند. درحال حاضر Esimها تنها توسط گوگل Pixel 2 و Pixel 2 XL و توسط کاربرانی که در پروژه Fi گوگل ثبتنام کرده‌اند قابل دسترسی است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو