روزنامه وال استریت ژورنال نوشت: وضعیت وحشتناک اقتصادی و تحت تعقیب بودن نیروهای ویژه امنیتی افغانستان از طرف طالبان سبب آن شده تا برخی از افسران نخبه پیشین ارتش به داعش ملحق شوند.

 مقامات امنیتی سابق افغانستان و طالبان گزارش دادند که شمار افراد نیروهای امنیتی افغانستان که جذب گروه داعش شده اند، نسبتاً کم بوده اما به تدریج در حال افزایش است.

گفته شده که این افراد تخصص خاص جمع‌آوری اطلاعات و تکنیک‌های جنگی خود را در اختیار داعش گذاشته اند و به طور بالقوه توانایی این گروه را برای به چالش کشیدن برتری طالبان تقویت می‌کنند.

یک مقام پیشین افغان به این روزنامه آمریکایی گفت: چندین عضو استخباراتی و ارتش را می‌شناسد که به داعش پیوسته اند: یکی از آنها که فرماندهی انبار تسلیحات و مهمات ارتش در گردیز، مرکز ولایت پکتیا را بر عهده داشته است و به شاخه منطقه‌ای گروه داعش پیوسته بود اما هفته پیش در درگیری با طالبان کشته شد.

رحمت الله نبیل، رئیس پیشین اداره امنیت ملی افغانستان که پس از روی کارآمدن طالبان، کشور را ترک کرده است، به وال استریت ژورنال گفت: در برخی مناطق، داعش برای اعضای سابق نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان که جا مانده اند بسیار جذاب شده است.

به گفته او، کمی قبل از تسلط طالبان، اگر مقاومتی بود، به مقاومت می‌پیوستند. اما در حال حاضر، داعش تنها گروه مسلح دیگر است.

وال استریت ژورنال از یک مقام ارشد غربی نیز نقل کرده که این روند دقیقاً همان چیزی است که در عراق  و برای ژنرال‌های سرخورده صدام حسین رقم خورد. آمریکا پس از حمله سال ۲۰۰۳ به عراق، ارتش عراق را منحل کرد و شماری از افسران پیشین جذب شبکه القاعده و داعش شدند.