گفتگو با کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده برجسته | امیدوارم افتتاح تالار دهلوی نخستین گام باشد | موسیقی کلاسیک در همه جای دنیا نیاز به حمایت نهادهای مختلف دارد

129

1400/8/11

00:36


کیوان ساکت درباره اهمیت افتتاح و نامگذاری تالاری به نام استاد حسین دهلوی و فعالیت‌های بنیاد فرهنگی و هنری رودکی در راستای حمایت از موسیقی ارکسترال و مجلسی سخن گفت.

گفتگو با کیوان ساکت، آهنگساز و نوازنده برجسته | امیدوارم افتتاح تالار دهلوی نخستین گام باشد | موسیقی کلاسیک در همه جای دنیا نیاز به حمایت نهادهای مختلف دارد

گروه موسیقی هنرآنلاین: کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار درباره افتتاح تالار دهلوی در بنیاد رودکی به هنرآنلاین گفت: بی‌گمان مانند همه‌ دنیا، تالارها و مراکز هنری ایران شایسته است به نام هنرمندان بزرگ این سرزمین نامگذاری شود تا به‌ گونه‌ای ادای احترام و یادآور خاطره و نام و تلاش آنها باشد. صد البته هیچ هنرمند بزرگی نیاز به این ندارد، چرا که نامشان همواره زنده خواهد بود اما این کار به‌ گونه‌ای می‌تواند ادای دینی نسبت به زحمات این هنرمندان بزرگ برای گسترش فرهنگ ایران باشد. از همین رو باید بگویم نامگذاری این تالار به نام استاد دهلوی بسیار کار درست و به‌جایی بود که امیدوارم این گونه کارها در شهرهای دیگر ایران نیز ادامه پیدا کند.

وی افزود: البته باید بگویم یک هفته پیش از نامگذاری تالار دهلوی، برای بازگشایی سالن موسیقی ارشاد آمل به این شهر دعوت شدم تا در بازگشایی سالن ارشاد به نام استاد فرهنگ شریف شرکت کنم. این کار نیکو از شمار کارهایی است که خیلی پیش از این باید می‌شد که در این صورت ما اکنون سالن‌هایی به نام استاد خالقی و استاد وزیری و دیگر بزرگان هنر داشتیم. در پایان امیدوارم نام‌گذاری سالن استاد دهلوی نخستین گام باشد و این کارهای نیکو ادامه پیدا کند.

این آهنگساز همچنین درباره کارهای بنیاد رودکی در راستای حمایت از موسیقی ارکسترال و مجلسی بیان کرد: متاسفانه مانند تمام دنیا به دلیل شیوع ویروس کرونا در این دو سال، ما نیز درگیر بودیم و همه‌چیز تا اندازه‌ای کند و متوقف شده بود ولی موسیقی ملی ایران و موسیقی کلاسیک در همه جای دنیا نیاز به حمایت نهادها و ارگان‌های مختلف دارد تا مردم بیشتر با این نوع موسیقی آشنا شوند. امیدوارم با تغییر شرایط و آغاز کنسرت‌ها، بنیاد رودکی حمایت‌های بیشتری را از این نوع از موسیقی داشته باشد تا موسیقی هنری ما بیشتر به مردم معرفی شود.

ساکت در پایان با تاکید بر اینکه اگر مردم موسیقی خوب را بشنوند، به هیچ وجه آن را کنار نمی‌زنند گفت: اگر اکنون موسیقی با کیفیت هنری پایین بیشتر مورد اقبال مردم است، یک دلیل آن آشنا نبودن مردم با موسیقی ما و دلیل دیگر حمایت ناآگاهانه یا عمدی برخی ارگان‌ها و نهادها از افرادی است که کیفیت هنری پایین‌تر دارند. در واقع این حمایت به این دلیل بوده که منافع برخی تهیه‌کنندگان که تنها منافع مادی برایشان مهم است در گرو گسترش این موسیقی‌ است. چرا که به این صورت راحت‌تر می‌توانند این گونه نوازنده و خواننده و موسیقی را در دایره‌ زیر سلطه‌ خودشان داشته باشند و از آنها بهره بیشتری ببرند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو