شناسایی حشره خطرناک “بوسه‌زن” در آمریکا

منبع: فوت و فن

90

1400/8/11

07:42


شناسایی حشره خطرناک “بوسه‌زن” در آمریکا

۲۶ آوریل ۲۰۱۹، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، در مورد شناسایی یک حشره خطرناک برای اولین بار در ایالت دلاوِر(یک ایالت کوچک آمریکا در میانه اقیانوس اطلس) گزارش داد که موجب نگرانی بسیاری از مردم شده است. این حشرات مرگبار از آمریکای لاتین به طرف کارولینای شمالی و فراتر از آن آمده‌اند. اسم این حشره “ساس بوسه‌زن” است. ساس بوسه‌زن حامل نوعی انگل است که باعث بیماری شاگاس (Chagas) در فرد می‌شود. این بیماری می‌تواند منجر به مشکلات جدی در قلب و معده شود.

راشل کورتیس روبلز، متخصص ساس بوسه‌زن و محقق دانشگاه تگزاس A & M گفت: ساس بوسه‌زن چیز جدیدی نیست. CDC می‌گوید ۱۱ گونه مختلف از این نوع حشره که به عنوان “حشرات تریاتومین” شناخته می‌شوند – در ایالات متحده وجود دارد. تیم تحقیقاتی تگزاس A & M می‌گوید: ۲۸ ایالت وجود این نوع حشره را گزارش کرده‌اند. این حشرات معمولا در مکزیک، آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی یافت می‌شوند.

ساس بوسه‌زن به نوبه خود باعث بیماری نمی‌شود، بلکه این بیماری ناشی از انگلی است که می‌تواند حمل کند.

حدود ۳۰۰،۰۰۰ نفر مبتلا به بیماری شاگاس در ایالات متحده زندگی می‌کنند، اما اکثر آنها در بخش‌های آمریکای لاتین آلوده شده‌اند، جایی که این بیماری بیشتر شایع است.CDC  می‌گوید احتمال ابتلا به عفونت در ایالات متحده کم است، حتی اگر حشره آلوده به انگل باشد.

اما اگر شخصی توسط این حشرات گزیده شد، چه کاری باید انجام دهند و چگونه ریسک ابتلا به این بیماری را کاهش دهد؟

اطلاعاتی در مورد ساس بوسه‌زن

ساس بوسه‌زن در حقیقت بوسه نمی‌زند. کورتیس روبلز می‌گوید: به دلیل اینکه این حشرات تمایل دارند اطراف دهان یا قسمت‌های دیگر صورت را بگزند، بر آنها لقب “بوسه‌زن” گذاشته‌اند. ساس بوسه‌زن شب‌ها بیرون می‌آید و صورت شما اغلب تنها قسمتی از بدن است که بیرون از پتو قرار دارد و بیشتر در معرض نمایش است.

دکتر سارا گونتر، استادیار پزشک کودکان و پژوهشگر بیماری  شاگان می‌گوید: “این حشرات به دی اکسید کربنی که ما آن را بازدم می‌کنیم، جذب می‌شوند.” و آنها به دنبال خون به عنوان وعده غذایی خود هستند.

اما گزش به تنهایی انگل را انتقال نمی‌دهد.

موضوع کمی چندش آور است: حشره گاز می‌زند، می‌خورد و سپس دفع می‌کند. گونتر می‌گوید: “انگل در مدفوع این حشرات است. اگر مدفوع  یک حشره آلوده وارد زخم شود، آن وقت است که عفونت بوجود می‌آید.”

CDC می‌گوید: انتقال معمولا زمانی اتفاق می‌افتد که یک فرد به طور تصادفی مدفوع حشره را به زخم یا به غشاهای مخاطی مانند چشم و دهان خود می‌مالد.

از آنجا که بسیاری از حشرات ممکن است شبیه ساس بوسه‌زن باشند، شناسایی این حشرات کمی دشوار است. اکثر گونه‌های موجود در ایالات متحده عمدتا سیاه یا قهوه ای بسیار تیره هستند. در لبه‌های پوست این حشره، طراحی راه راه قرمز، نارنجی یا زرد وجود دارد. همچنین شاخک‌ و پاهای نازکی دارند و دارای یک سر شکل مخروطی هستند.

کورتیس روبلز می‌گوید: مشکلی که این مسئله را پیچیده می‌کند، این است که اکثر مردم گزیدگی را حس نمی‌کنند و گمان می‌کنند که به دلیل دیگری بیمار شده‌اند. ساس بوسه‌زن در داخل یا خارج از منزل، و ترجیحا در ترک و سوراخ‌های خانه‌های قدیمی پنهان می‌شوند. در خارج از منزل، آنها در حیاط، حیاط خلوت، لابلای چوب‌ها، یا در لانه‌های جوندگان، لانه‌های بیرون از خانه سگ یا مرغ‌ها زندگی می‌کنند.

بعد از گزش “ساس بوسه‌زن” چه باید کرد؟

CDC  می‌گوید: همه علائم شبیه به هم نیستند. برخی افراد به بزاق این حشرات واکنش آلرژیکی دارند. آنها ممکن است دچار خارش، تورم، کهیر و قرمز شدن شدید پوست شوند.

اگر انگل از طریق پوست یا غشای مخاطی وارد بدن شود، باعث ایجاد تورم، گاهی اوقات در اطراف چشم می‌شود.

عفونت در نهایت وارد جریان خون می‌شود و می‌تواند بر سلول‌های قلب و دستگاه گوارش تأثیرات بدی بگذارد. گونتر می‌گوید: “بیماری حدود یک سوم افراد مبتلا به شاگاس، به یک بیماری مزمن تبدیل می‌شود. “

عوارض بیماری مزمن شاگاس ممکن است شامل مشکلات ریتم قلب باشد که می‌تواند موجب مرگ ناگهانی شود. یک قلب بزرگ شده که خون را به خوبی پمپاژ نمی‌کند و یک مری یا روده بزرگ شده که می‌تواند سبب مشکلات در غذا خوردن یا عبور مدفوع شود.

کورتیس روبلز می‌گوید: “اگر کسی نگران آلوده شدن به این انگل است، ابتدا باید با پزشک خود صحبت کند. یک پزشک می‌تواند با انجام آزمایش‌های خون، به وجود آنتی بادی‌های انگل در بدن پی ببرد. در صورت آلوده شدن، بیمار می‌تواند نزد یک متخصص بیماری‌های عفونی یا یک پزشک قلب به منظور درمان با داروهای ضد انگلی برود.

ساس بوسه‌زن می‌توانند سگ‌ها را نیز گاز بگیرد و در آنها همان مشکلات مربوط به قلب در انسان را اما در یک بازه زمانی کوتاه تر بوجود آورد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو