رازهایی درباره استفاده از کرم ضد آفتاب در خانه

منبع: فوت و فن

132

1400/8/11

10:50


بیرون رفتن از خانه بدون کرم ضد آفتاب ممنوع است! اخیرا کشف شده که خرید کرم ضد آفتاب برای مصرف خانگی نیز لازم بوده و پوست بدون آن نمی‌تواند مستحکم باشد و قوام خود را حفظ کند. این محصول پوست را در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم می‌کند و آن را تا مدتی تعیین شده و محدود محکم نگاه می‌دارد. کرم ضد آفتاب انواع مختلفی دارد و به طرق مختلفی وظیفه خود را انجام می‌دهد. این محصول می‌تواند از طریق بافت، رنگ یا ترکیبات خود دسته بندی شود و انتخاب‌های زیادی را پیش روی ما قرار دهد.
در این نوشتار به چیستی اشعه ماوراء بنفش و انواع آن و نیاز به استفاده از کرم ضد آفتاب در خانه می‌پردازیم و چشممان را برای خریدی آگاهانه‌تر باز می‌کنیم.

درباره UV

اشعه UV یا اشعه ماوراء بنفش بخشی از انرژی الکترومغنایس است و منبع طبیعی آن خورشید بوده، از لیزر، بلک لایت و سولاریوم نیز منتشر می‌گردد. علت پدید آمدن آفتاب سوختگی، چین و چروک، کک و مک و برنزه شدن در زیر آفتاب وجود اشعه UV در آن است. خورشید بزرگ‌ترین و اصلی‌ترین منبع این اشعه بوده و واکنش‌های هسته‌ای آن به علت وجود UV در مرکز خورشید شکل می‌گیرند. پیش از خرید کرم ضد آفتاب باید با اشعه‌های UV آشنا شوید و اثر هر یک را بدانید. این اشعه بسته به طول موج خود سه نوع کلی دارد که به شرح زیر است:

۱. اشعه UVA با بلندترین طول موج و کمترین میزان انرژی
۲. اشعه UVB با طول موج متوسط و میزان انرژی متوسط
۳. اشعه UVC بلا کوتاه‌ترین طول موج و بیشترین میزان انرژی

خرید کرم ضد آفتاب و UV

UVB

کرم ضد آفتاب اولیه و آن چه مردمان باستان برای مراقبت از پوست و بدن خود در برابر آفتاب استفاده می‌کردند بیشتر با UVB مقابله می‌کرد. این اشعه بیشترین تاثیر ظاهری را بر پوست داشته و آن را قرمز، ملتهب و سوخته می‌کند. UVB به بیرونی‌ترین لایه‌های پوستی آسیب می‌رساند و تاثیر آن بر DNA مستقیم است. این اشعه به پیر شدن پوست کمک می‌کند و عاملی مهم در پدید آمدن سرطان پوست است. نکته مثبت درباره UVB این است که مقدار زیادی از آن توسط لایه اوزون جذب می‌گردد، از پنجره عبور نمی‌کند و ممکن است توسط ابرها فیلتر شود.

SPF

فاکتور محافظتی SPF مربوط به مقابله با UVB است. هر چه عدد این فاکتور بیشتر باشد، میزات مقاومت آن در برابر UVB بیشتر است.

خرید کرم ضد آفتاب و UV

UVA

با گذر از این مسئله می‌بینیم که UVA نیز داستان خود را دارد. این اشعه نفوذپذیری بسیار زیادی دارد و به شکلی عمیق بر سلول‌های پوست را تاثیر می‌گذارد. پیری زودرس و تخریب کلاژن‌ها، سرطان پوست، سرطان ملانوما و افزایش تولید ملانین و تیره شدن پوست همه و همه به دلیل وجود UVA اتفاق می‌افتند. UVA توسط لایه اوزون جذب نمی‌شود و از پنجره و ابرها عبور می‌کند. این اشعه برنزه کننده است و در سولاریوم‌ها کارکرد دارد.

PA+  و PPD

فاکتورهای محافظتیPA+  و PPD میزان مقاومتی که کرم ضد آفتاب در برابر UVA دارد را نشان می‌دهند.

UVC

این اشعه به طور کامل توسط لایه اوزون جذب می‌شود و هرگز از خورشید به زمین نمی‌رسد. UVC به جز خورشید، منابع دیگری مانند لامپ‌های جیوه‌ای، لامپ‌های آنتی باکتری و مشعل جوشکاری دارد. UVC عامل ایجاد سرطان نیست اما آسیب شدیدی به چشم وارد می‌کند و پوست را زخمی، سوخته و دارای ضایعه می‌نماید.

چرا استفاده از کرم ضد آفتاب در خانه واجب است؟

تا به حال به این فکر کرده اید که خرید کرم ضد آفتاب جایگزین بهتری برای مرطوب کننده و آبرسان است؟ همان طور که خواندیم UVA از شیشه پنجره عبور می‌کند و تاثیری مشابه زمانی که در محیط بیرونی قرار داریم بر چهره ما می‌گذارد. همه ما دوست داریم پوست روشن و یکدستی داشته باشیم و جای جوشمان محو شود و تیره‌تر نشود، لک و نقاط جدیدی بر پوستمان به وجود نیایند و چین و چروک و افتادگی از بین بروند.

با خودداری از برخورد با اشعه UVA نصف راه را رفته ایم. در این بین باید از کرم ضد آفتاب طیف گسترده استفاده کنیم و دقت کنیم که محصول مورد نظر هم در برابر UVA و هم در برابر UVB مقاومت ایجاد کند. قرار دادن چنین محصولی بر پوست آن را از چرمی شدن، افزایش ضخامت و تولید سلول‌های ناسالم محفوظ می‌دارد و راهی برای جلوگیری از سرطان پوست باز می‌کند. اصلی‌ترین طول موج آسیب‌رسان به کلاژن UVA است و تاثیر آن باید در جایی متوقف شود.

چرا استفاده از کرم ضد آفتاب در خانه واجب است؟

نور آبی

نور آبی یا Blue Light نوری مرئی است که از خورشید، کامپیوتر، لپ تاپ، گوشی موبایل، تبلت، تلوزیون و دیگر وسایل الکترونیکی همچون لامپ‌های فلورسنت و ال ای دی ساطع می‌شود و فواید و ضررهای زیادی برای بدن دارد. تاثیر نور آبی بر سلامت پوست امری مبهم است که همچنان نتیجه‌ای قاطع ندارد. اما تا این جا می‌دانیم که این نور ممکن است گونه‌های فعال اکسیژن در پوست به وجود آورد و با صدمه به DNA فیبرهای کلاژن و الاستین را تجزیه کند. این اتفاق در افراد با پوست تیره‌تر شایع‌تر است.

چین و چروک‌های زودرس، قرمز شدن پوست، تجمع رنگدانه‌ها و تورم ممکن است نشانه‌هایی از اثر نور آبی بر پوست باشند. نور آبی سرعت پیری پوست را افزایش می‌دهد. خرید کرم ضد با SPF حداقل ۳۰ به مسدود کردن نور آبی را کمک می‌کند اما این کار را تمام و کمال انجام نمی‌دهد. مصرف کرم ضد آفتاب در خانه به جای کرم مرطوب کننده و آبرسان، با توجه به قیمت کرم مرطوب کننده و آبرسان عاقلانه است و بهتر است محصول دارای مسدود کننده‌های فیزیکی و مینرال مانند روی اکسید و تیتانیوم دی اکسید باشد.

کرم ضد آفتاب دارای آنتی اکسیدان و ویتامین‌هایی مانند ویتامین C روند پیری پوست و تجمع رنگدانه‌ها را کاهش می‌دهد و آهن اکسید نیز ترکیب مفیدی در برابر نور آبی است.

در انتها

اکنون می‌فهمیم که استفاده از کرم ضد آفتاب برای ماندن در خانه نیز لازم است و از پوست در برابر اشعه‌های مختلفی که مدام سلول‌های آن را تخریب می‌کنند، محافظت می‌کند. فروشگاه محصولات آرایشی و بهداشتی پیشگام نگار محصولاتی بسیار متنوع برای شما عزیزان تهیه کرده و آماده سفارش قرار داده است. محصولاتی که همه انواع ضد آفتاب را شامل می‌شوند و در قیمت‌های مختلف، آماده سفارش قرار هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو