خبرجدید از طرح صیانت

منبع: برترین ها

92

1400/8/11

17:02


با تمامی واکنش‌های مثبت و منفی کاربران نسبت به اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، اجرای این طرح و شبکه ملی اطلاعات همچنان در دستور کار مجلس قرار دارد. در حال حاضر این طرح در کجای راه است؟

تجارت نیوز: در مرداد امسال، طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس مطرح شد و در حال حاضر در قالب اصل ۸۵ قانون اساسی بررسی ‌می‌شود. این طرح که واکنش‌های بسیاری را به دنبال داشت اما بیشتر واکنش‌ها منفی بود، چرا که بسیاری معتقدند که طرح صیانت از فضای مجازی موجب فیلترینگ اینترنت می‌شود. اما گروهی اجرای این طرح را برای امنیت کاربران و کسب‌وکارهای ایرانی ضروری می‌دانند.

آغاز بررسی طرح صیانت در هفته آینده

براساس آخرین اخبار به دست آمده، در ۱۸ مهر ۱۴۰۰ اعضای کمیسیون بررسی طرح صیانت مشخص شد. جلسه سوم این کمیسیون نیز ۹ آبان در فضای مجازی برگزار شد.

ما جدیدترین خبر درباره طرح صیانت این است که در هفته آینده طرح صیانت در کمیسیون بررسی می‌شود.

لطف‌الله سیاهکلی، سخنگوی کمیسیون بررسی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی به تجارت‌نیوز گفت: این کمیسیون فعلا در حال کار بر روی آیین‌نامه داخلی خود است. اما در هفته آینده طرح صیانت وارد دستور کار کمیسیون خواهد شد.

وی درباره زمان دقیق اجرای طرح صیانت می‌گوید: زمان اجرای این طرح را نمی‌شود پیش‌بینی کرد، چرا که نمایندگان و کارشناسان زیادی در حال بررسی و بحث در این‌باره هستند.

فیلترینگ به کجا رسید؟

از ابتدای مطرح شدن این طرح بسیاری از نمایندگان مجلس اظهار کردند که این طرح به دنبال محدود کردن اینترنت بین‌المللی نیست و در حقیقت ایجاد بستری برای حمایت از محتوا و پیام‌رسان‌های داخلی و حمایت از کسب‌وکارهای ایرانی فعال در فناوری ارتباطات است.

اما طبق این طرح شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های خارجی باید مطابق قوانین ایران عمل کنند، در غیر این صورت از دسترس خواهند شد.

مساله پذیرش قوانین کشور از سوی شرکت‌های خارجی در حالی مطرح شده است که تاسیس نمایندگی از سوی شرکت‌های دیجیتال و فناوری دنیا با وجود تحریم‌های موجود امکان‌پذیر نیست یا زمان‌بر است.

اینترنت طبقاتی در راه است؟

طبق آخرین اظهارات وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات قرار است در این طرح سطوح مختلف دسترسی برای طبقات مختلف جامعه طراحی و تببین شود. برای مثال یک خبرنگار یا دانشجوی پزشکی نسبت به یک معلم یا کارگر یا مهندس عمران، دسترسی متفاوتی به اینترنت بین‌المللی دارد.

وزیر ارتباطات همچنین از ایجاد اینترنتی مختص به کودکان و نوجوانان تا پایان سال خبر داده است، ایجاد این نوع اینترنت باعث می‌شود که والدین بتوانند فعالیت فرزندانشان را در فضای مجازی کنترل کنند.

روز گذشته نیز جلسه کمیسیون مشترک حمایت از کاربران در فضای مجازی برگزار و ضوابط حضور کارشناسان و متخصصان و نحوه پخش زنده این جلسات تعیین شد. اکنون باید منتظر ماند گزارشات و تصمیماتی که در کمیسیون مشترک گرفته می‌شوند، اعلام شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو