کاهش درد سیاتیک تنها با یک حرکت!

منبع: نبض ما

98

1400/8/12

01:44


حتما شما هم جمله «سیاتیکم گرفت» را شنیدید. البته، سیاتیک به خودی‌خود یک بیماری نیست! بلکه یک اصطلاح غیر تخصصی است که برای توصیف انواع درد پا یا کمر استفاده می‌شود. سیاتیک، بلند و ضخیم‌ترین عصب بدن انسان است که از قسمت تحتانی کمر و زیر باسن شروع شده و تا انتهای طرفین هر پا ادامه دارد. تحقیقات نشان داده که سیاتیک در اکثر افراد، خودبه‌خود برطرف می‌شود. البته این موضوع برای سیاتیک حاد صادق نیست! اگر به نوع مزمن این بیماری مبتلا هستند، به دارودرمانی، تزریق کورتیکواستروئید، تمرین های ورزشی به ویژه فیزیوتراپی نیاز خواهید داشت. تمرین های فیزیوتراپی در تسکین و حتی بهبود سیاتیک بسیار موثر هستند. کلینیک فیزیوتراپی نشاط البرز با به کارگیری بهترین تجهیزات و متخصصین مجرب، آماده خدمت رسانی به شما عزیزان است. در صورتی که بدن به درمان های ذکر شده پاسخ نداد، ممکن است که تحت عمل جراحی قرار بگیرید.

سیاتیک

سیاتیک، درد توصیف ناپذیر…سیاتیک (Sciatica)، دردی عمیق و شدید است که سراسر اندام های تحتانی را در بر می گیرد. این حالت معمولا در نتیجه فشردگی ریشه های عصبی کمر (عصب سیاتیک) ایجاد می شود. البته سیاتیک خود را به شکل های مختلف نشان می دهد! اگر پایتان زیاد خواب می رود، ممکن است عصب سیاتیک شما تحت فشار باشد.ریشه این عصب از نخاع نشات می گیرد. این ریشه نوارهای عصبی از بین فضاهای دیسک خارج شده، سرانجام به هم می پیوندند و عصب سیاتیک را به وجود می آورند؛ از ستون فقرات به باسن، سپس به پشت ران و ساق پا می رسد. عصب سیاتیک حس و عملکرد ساق و پا را کنترل می کند. سیاتیک همچنین می تواند ناشی از باریک شدن کانال عصبی بین دیسک ها (ناشی ازآرتروز) باشد. سالمندانی که از تحلیل رفتن دیسک در نتیجه افزایش سن رنج می برند، بیشتر به سیاتیک مبتلا می شوند.

Sciatica چه علائمی دارد؟بارزترین علامت سیاتیک، دردی است که از قسمت تحتانی کمر به پایین باسن و پشت ران منتشر می شود. سیاتیک معمولاً هر بار فقط یک طرف بدن را تحت تأثیر قرار می دهد، اما بسته به محل عصب درگیر شده، درد می تواند در هر دو قسمت نیز احساس شود. این درد ممکن است پس از عطسه، سرفه، خندیدن یا زور زدن، هنگام خم شدن به عقب یا راه رفتن، حرکت و هنگام خم شدن به عقب یا راه رفتن بیشتر شود. با استفاده از تمرین های مخصوص فیزیوتراپی، تا حدودی زیادی می توان این علائم را کنترل کرد. مرکز توانبخشی نشاط البرز واقع در فردیس کرج، در کمترین زمان ممکن، سبب بهبودی وضعیت شما خواهد شد. از مهم ترین علائم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • درد در باسن، پشت ران (همسترینگ) و ساق پا
  • از دست دادن قدرت عضلات پا
  • احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در اندام های تحتانی
  • گرفتگی شدید پا همراه با درد خنجری یا برقی
علل ایجاد درد سیاتیکعلل سیاتیک عبارتند از آسیب یا ضربه به ستون فقرات، خارهای استخوانی، تنگ شدن کانال نخاعی، سفت و متورم شدن عضلات باسن. البته برخی از دلایل این بیماری همچنان ناشناخته هستند. مهم ترین عوامل ایجاد کننده درد سیاتیک به شرح زیر هستند:
  • تغییرات مربوط به سن در ستون فقرات
  • چاقی، که می تواند فشار بیشتری بر ستون فقرات وارد کند
  • نشستن طولانی مدت
  • دیابت، که می تواند خطر آسیب عصبی را افزایش دهد
  • مشاغل سخت و خطرناک
عوامل تشدید کننده درد  Sciatica
  • پیری: با افزایش سن، بدن ما انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. یکی از انواع دردهای رایج مرتبط با افزایش سن، کمردرد است که ارتباط نزدیکی با سیاتیک دارد. خوشبختانه، فیزیوتراپی در کلینیک نشاط البرز کرج یک روش عالی برای غلبه بر کمر درد است.
  • سیگار کشیدن: سیگار باعث افزایش التهاب، کاهش گردش خون و تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود. علاوه بر این، عملکرد بدن و بهبود آسیب‌ها را سخت‌تر می‌کند. نیکوتین موجود در تنباکو می‌تواند به بافت ستون فقرات آسیب برساند و استخوان‌ها را ضعیف کند.
  • چاقی: اضافه وزن یکی از قوی ترین عوامل تشدید کننده کمردرد و سایر مشکلات اسکلتی- عضلانی از جمله سیاتیک است. تحقیقات نشان می دهد که بافت چربی مراکز التهابی ایجاد می کند که کل بدن را درگیر می کند.
  • آرتروز: این بیماری می تواند به ستون فقرات شما آسیب برساند و اعصاب را در تحت فشار قرار دهد.

از تشخیص تا درمان سیاتیک با نشاط البرزبرای تشخیص علت سیاتیک، پزشک در مورد تمام علائمی که بیمار تجربه می کند و همچنین موقعیت های تشدید کننده آن ها سوال می پرسد. همچنین ممکن است از بیمار خواسته شود تا در پوزیشن های مختلف حرکت کند. تست های مختلفی مانند اسکن ام آر آی، سی تی اسکن و غیره برای کمک به تشخیص علت سیاتیک استفاده شود. در موارد خاص ممکن است الکترومیوگرام نیز توصیه گردد.درمان دیسک کمرانتخاب روش های درمانی سیاتیک به طول علائم و شدت بیماری بستگی دارد. سیاتیک خفیف معمولاً به مرور زمان از بین می رود. هنگامی که برای اولین بار سیاتیک را تجربه می کنید، ممکن است به 1 یا 2 روز استراحت نیاز داشته باشید. با این حال، مهم است که در اسرع وقت به فعالیت خود بازگردید تا ستون فقرات تقویت شود. برای دارودرمانی می توان از پاراستامول یا داروهای ضد التهابی مثل ایبوپروفن استفاده کرد. اکثر افراد مبتلا به سیاتیک با روش هایی مانند فیزیوتراپی بهبود می یابند. اگر علائم شما ادامه یابد، ممکن است به تزریق کورتیکواستروئید یا در موارد نادر، جراحی نیاز باشد.تمام روش های تشخیصی و درمان در کلینیک نشاط البرز، با بهترین تجهیزات و ماهرترین پزشک ها صورت می گیرد. اگر از درد سیاتیک رنج می برید، حتما از تمرین های فیزیوتراپی و توانبخشی استفاده کنید.مرکز درمانی نشاط البرز ارائه فیزیو تراپی در کرج همچنین مرکز توانبخشی بیماری های استخوانی و ستون فقرات در کرج با متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی مجرب میباشد.
امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو