تکنولوژی جدید باتری و اطلاع رسانی قبل از انفجار احتمالی!

منبع: فوت و فن

102

1400/8/12

08:30


تکنولوژی جدید باتری و اطلاع رسانی قبل از انفجار احتمالی!


انفجار باتری گجتها کم کم تبدیل به داستانی عادی می‌شود که هر ساله باید تعدادی از آنها خبرساز شوند. اتفاقاتی که گاه با جراحات شدید و حتی مرگ احتمالی کاربر همراه هستند. دلایل این اتفاق هم بسیار متنوعند، اما معمولا درخصوص باتری‌های لیتیوم-یونی تنها به یک نتیجه می‌رسیم: اتصالات مدارکوتاه داخلی.
 
و سرانجام به نظر می‌رسد که راه‌حلی برای این مشکل پیدا شده. گروهی از محققان دانشگاه استنفورد به شکل بالقوه این مشکل را حل کرده و تکنولوژی جدیدی ابداع نموده‌اند که قبل از انفجار یا آتش گرفتن باتری به مصرف‌کننده اخطار می‌دهد.
 
باتری‌های لیتیوم-یون معمولا از کاتد و آند ساخته شده‌اند که درون باتری از یکدیگر جدا هستند. اگر این جداسازی به درستی انجام نشود یا نقصانی در آن به وجود آید (به هر دلیلی از جمله استفاده از مواد نامرغوب یا آسیب فیزیکی) ممکن است دو الکترود یکدیگر را لمس کرده و باعث انفجار شوند. چیزی که معدودی از انسانهای بیچاره آن را از نزدیک درک کرده‌اند!
 
البته این مشکل تنها محدود به باتری گجتها نمی‌شود و می تواند در باتری‌های بزرگتر (مانند مزارع خورشیدی) نیز اتفاق بیافتد. هرچند هنوز راه حل عملی واقعی برای این مشکل در دورنمای افق تکنولوژی باتری به چشم نمی‌خورد، اما حداقل می‌توان به کاربر اخطار داد که مشکلی درون باتری در حال وقوع است. و این کاری است که محققان استنفورد به دنبال انجامش هستند.
 
طبق جزئیات منتشر شده، شیوه عملکرد این تکنولوژی جدید بدین گونه است که لایه نازکی از مس میان الکترودهای آند و کاتد باتری قرار می‌گیرد. در صورت وقوع هرگونه اتفاق خطرساز، این لایه باعث کاهش ولتاژ باتری می‌شود. این کاهش ناگهانی ولتاژ به کاربر اخطار می‌دهد یک جای کار می‌لنگد و لازم است سریعا باتری را تعویض کند تا جلوی انفجار و آتش‌سوزی را بگیرد.
 
 
عباس واحدی
 

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو