افزایش بستری بیماران کرونایی در این استان

44

1400/8/12

09:03


تغییر رنگ شهرهای خراسان جنوبی از مهر امسال ادامه دارد و براساس رنگ‌بندی جدید کرونایی از ۱۲ آبان، شهرستان قاینات قرمز شد.

افزایش بستری بیماران کرونایی در این استان

به گزارش بهداشت نیوز،  "مسعود ضیایی" اظهار داشت: روند کرونا رو به افزایش است و با توجه به تجاربی که در یک سال و نیم اخیر داریم احتمال اینکه تخت‌های بیمارستان پر شود، وجود دارد اما از آنجایی که پوشش واکسیناسیون در چند ماه اخیر افزایش یافته و قابل قبول بوده است امیدواریم با این معضل مواجه نشویم.

وی افزود: در سه روز اخیر با افزایش چند برابری بیماران بستری مواجه شده‌ایم و تداوم این روند با آغاز فصل سرما شرایط دشواری را به وجود می‌آورد.

متخصص بیماری‌های عفونی درباره دلایل افزایش مجدد ابتلا به کرونا گفت: شرکت در مراسم شادی و عزا، بازگشایی حتی موقت بعضی مدارس، سهل‌انگاری هموطنان و اعتماد بیش از حد به اینکه با زدن واکسن دیگر مبتلا نمی‌شویم از جمله این دلایل است.

وی تصریح کرد: نباید با تصور اینکه با تزریق واکسن دیگر به کرونا مبتلا نمی‌شویم، ماسک زدن و رعایت پروتکل‌های بهداشتی کنار گذاشته شود.

ضیایی افزود: با توجه به شرایط منطقه و فرارسیدن زمان برداشت زرشک، زعفران و انار در خراسان جنوبی فعالان این حوزه هنگام تجمعات یا صرف نهار مبتلا می‌شوند.

وی گفت: بعضی افراد فکر می‌کنند اگر زمان اندکی ماسک را بردارند اتفاقی نمی‌افتد لذا شرکت در تجمعات باعث مبتلا شدن آنها شده است.

براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موارد بستری در خراسان جنوبی در حال افزایش است که لزوم افزایش رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی را متذکر می‌شود.

این روند سبب شد تا خراسان جنوبی جزو پنج یا ۶ استانی در کشور قرار گیرد که ابتلا به کرونا در حال صعودی شدن است.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی هم از افزایش ۶۰ درصدی بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌های این استان خبر داد و گفت: به طور متوسط هفته گذشته روزانه ۶۷ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری شدند که در هفته جاری به ۱۰۷ نفر رسید.

غلامرضا شریف‌زاده از افزایش ۲۸ درصدی موارد بستری بیماران حاد تنفسی نیز خبر داد و افزود: هفته گذشته به طور متوسط ۱۶۸ بیمار حاد تنفسی در بیمارستان‌های استان بستری بودند که این هفته به ۲۱۴ نفر افزایش یافته است.

تغییر رنگ شهرهای خراسان جنوبی از مهر امسال ادامه دارد و براساس رنگ‌بندی جدید کرونایی از ۱۲ آبان، شهرستان قاینات قرمز شد.

براساس آخرین به‌روز رسانی نقشه کرونایی کشور که امروز منتشر شد، شهرستان قاینات از وضعیت نارنجی به وضعیت قرمز تغییر کرد و شهرستان‌های بشرویه و زیرکوه نیز از وضعیت زرد به نارنجی تغییر رنگ دادند.

بر اساس این رنگ‌بندی شهرستان‌های بیرجند، نهبندان، طبس، بشرویه و زیرکوه در وضعیت نارنجی (پرخطر) و شهرستان‌های فردوس، سرایان، سربیشه، درمیان در وضع زرد (متوسط زرد) قرار دارند.

خوسف هم تنها شهرستان آبی (کم‌خطر) خراسان جنوبی است.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان تیر امسال در شروع خیز پنجم شیوع کرونا قرار گرفت و شهریور ماه از قله موج پنجم عبور کرد.

اولین مورد قطعی ابتلا به ویروس کرونا در شهر بیرجند چهارم اسفند ۱۳۹۸ گزارش شد و این استان تاکنون پنج موج بیماری کووید۱۹ را پشت سر گذاشته است.

حدود ۴۵ روز پس از فروکش کردن موج پنجم کرونا در خراسان جنوبی رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از افزایش تدریجی موارد سرپایی و بستری در بیمارستان‌های استان خبر داد و گفت: اگر این روند تداوم داشته باشد قطعا ما در مسیر شروع موج بعدی کرونا قرار خواهیم گرفت.

محمد دهقانی ۲۵ مهر امسال اظهار داشت: هفته گذشته شاهد افزایش تدریجی و مختصر مراجعه‌کنندگان هم سرپایی و هم بستری به بیمارستان‌های سطح استان بودیم که باعث شد استان خراسان جنوبی در زمره هفت استانی در کشور قرار بگیرد که افزایشی را در میزان بستری‌ها نشان می‌دهند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو