خصوصیات و ویژگی های محل مناسب خواب نوزاد

خصوصیات و ویژگی های محل مناسب خواب نوزاد


منبع: بیتوته

99

1400/8/12

09:59


خصوصیات و ویژگی های محل مناسب خواب نوزاد



شرایط مناسب برای خواب نوزاد, وضعیت خواب نوزاد, تختخواب مناسب نوزاد

یکی از دغدغه های مهم والدین تهیه ی محل مناسب خواب نوزاد است 

 

محل مناسب خواب نوزاد باید دارای چه ویژگی‌ هایی باشد؟ 

آیا تا به حال به این موضوع پی برده اید که محل خواب، یکی از مهم ترین عوامل برای تربیت نوزادتان میباشد؟ درواقع اولین امر مهمی که ممکن است به عنوان یک والدین آن را فراموش کرده باشید ، محل مناسب خواب نوزاد است. ما در این مقاله هر آنچه باید از محل خواب نوزادتان بدانید برای توضیح خواهیم داد. همراه ما باشید.

محل مناسب خواب نوزاد 

همه ی والدین به دلیل شوق زیاد برای به دنیا آمدن ثمره ی زندگی خود سعی دارند تا بهترین امکانات را در اختیار نوزاد قرار دهند. اما متاسفانه برخی از این والدین تنها به زیبایی اجناس نگاه میکنند و از کیفیت و یا نوع آن کالا برای نوزاد خود غافل میمانند.

در میان تمام موضوعاتی که باید به تربیت کودک اهمیت داد،مهم ترین بخش آن، جای خواب نوزاد میباشد.

 

حتما درباره ی سندرم ناگهانی نوزاد یا ( SIDS ) شنیدید.در این سندرم،نوزاد به طور ناگهانی و غالبا بدون هیچ گونه بروز مشکلی،فوت میکند. همچنین بسیاری از والدین از این موضوع،فوبیا دارند، که مبادا این حادثه ی ناگوار برای نوزاد خود اتفاق بیافتد.

ما دراین مقاله سعی داریم تا حساسیت  و ترس والدین را در این مورد کاهش دهیم.

یکی از عواملی که باعث کاهش یا از بین بردن سندرم مرگ ناگهانی نوزاد میشود،انتخاب بهترین مکان و جا برای خواباندن نوزاد میباشد.

 

نوع تختخواب نوزاد

نوع خواب نوزادان با افراد بزرگسال و بالغ بسیار متفاوت است و به این خاطر باید در نحوه ی خواب نوزاد اطلاعات کاملی داشته باشیم.

اولین اقدامی که باید برای نوزاد خود کنید،او را در رختخواب مخصوص خود بخوابانید. جای نوزاد در تختخواب مخصوص و ویژه ی خود است نه اینکه او را در کنار خود و در تخت خواب مخصوص خودتان بخوابانید. شاید بگویید دلیل انجام این کار مراقبت بیشتر از نوزاد است که مبادا در جای مخصوص خود دچار بروز مشکلی نشود.

اما بدانید شما با انجام این کار به ضرر نوزاد خود کار کرده اید ، وقتی نوزاد را در کنار خود میخوابانید ممکن است بین دست و پای شما و یا فرد بزرگسال گیر کند و یا ملحفه به دور او پیچیده شود و نوزاد دچار خفگی شود .پس حتما حتما نوزاد را در سر جای خود بخوابانید. 

 

هنگام خرید تخت برا فرزند نوزادتان حتما به کیفیت تخت توجه کنید. چراکه ممکن است تخت از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد و باعث بروز مشکل شود.حتما تخت را چک کنید که قطعه و یا پیچی کم و زیاد نباشد ، پایه  های آن شل نباشد،ارتفاع آن مناسب باشد  و همچنین نباید شیارهایی بین قطعات تخت باشد، چرا که ممکن است دست و پای نوزاد به آن گیر کند.

 

برای انتخاب تشک نوزاد سعی کنید از خرید تشک نرم خودداری کنید. شاید بگویید نوزاد در مکانی نرم و راحت بهتر میخوابد  اما بدانید که اگر نوزاد خود بر روی چنین تشکی  بخوابانید،آن ها را در معرض خطر سندرم ناگهانی مرگ نوزاد قرار میدهید.

 

 خواب نوزاد, مکان مناسب خواب نوزاد, سرویس خواب نوزاد

محل مناسب خواب نوزاد سبب کاهش احتمال سندروم ناگهانی مرگ می شود

 

استفاده از تشک نرم باعث میشود تا دمای بدن نوزاد بالا رفته و همچنین باعث خفگی نوزاد شود.سعی کنید در هنگام خرید،حتما تشک سخت و سفتی را انتخاب کنید تا از آسیب های احتمالی در امان بمانید.

 

تشک مورد استفاده باید به اندازه ی فضای داخلی تختخواب باشد چرا که اگر تشک،کوچک تر از تخت باشد و فضای خالی تختخواب را پر نکند،ممکن است کودک در فضای خالی افتاده و در آن گیر کند.

 

عوامل دخیل در  بروز سندرم ناگهانی در اتاق نوزاد

دمای محیط اتاق نوزاد، نباید خیلی بالا و یا پایین باشد.سعی کنید دما را در حد متعادل نگه دارید. بسیاری از والدین گمان میکنند که کودک باید در دمای خیلی گرم تری قرار بگیرند تا دچار سرما خوردگی و یا نفخ قرار نگیرند.اما با این کار به ضرر نوزاد خود اقدام کرده و خطر بروز سندرم ناگهانی را افزایش میدهد.دمای محیط باید به نحوی باشد که افراد بالغ احساس گرما و یا سرما در آن محیط نکند و دما مطلوب باشد.

 

همچنین اتاقی که برای نوزاد خود در نظر گرفته اید،دارای تهویه ی مناسب هوا باشد.به طوری که دی اکسید کربن در محیط جمع نشود و محیط استفاده  پنجره نیز داشته باشد تا روشنایی آن حفظ شود و تاریکی فضای اتاق را در برنگیرد.

 

از قرار دادن وسایل اضافی در اتاق نوزاد پرهیز کنید.چرا که وجود عروسک هایی مثل خرس پشمالو و یا وسایل بازی های نرم که در محوطه ی اطراف نوزاد قرار دارد،امکان خفگی نوزاد را بیشتر میکند و همچنین نوزاد شما هیچ گونه احتیاجی به بالش ندارد و حتما از گذاشتن بالش در زیر سر نوزاد خودداری کنید چرا که ممکن است جلوی تنفس را گرفته و خفگی در نوزاد رخ دهد. والدین باید از نوع کیفیت پتو و تشک مورد استفاده برای نوزاد مطلع باشند. چرا که استفاده از وسایل بی کیفیت موجب بروز مشکل در نوزاد میشود.

 

 از دیگر عواملی که والدین باید به آن توجه کنند این است که مراقب باشند نوزاد روی شکم نخوابد . نوزادی که روی شکم خوابیده راه تنفسی آن بسته میشود چرا که وجود تشک مانع از آن میشود تا نوزاد تنفس راحتی  داشته باشد. در این صورت دی اکسید کربن را که باز دم کرده مجدد همان را استشمام میکند.

 

برای در امان ماندن نوزادتان حتما او را به صورت طاق باز خوابانده و همچنین به دلیل اینکه برخی از نوزادان زود تر غلت گرفتن را یاد میگیرند،سعی کنید در هر چند ساعت،  یکبار به نوزاد خود سر بزنید  و از نحوه ی چگونه خواب بودن کودک خود مطلع شوید.

 

 وضعیت خواب نوزاد, تختخواب مناسب نوزاد, محل مناسب خواب برای نوزادان

یکی از عوامل مهم در خصوص محل مناسب خواب تهیه ی اتاق عاری از وسایل اضافی است

 

حالت های صحیح و غلط خواباندن نوزاد

نوزادی که به طور سالم و بدون هیچ گونه مشکلی متولد میشود،میتواند برای استراحت کوتاه به سمت پشت بخوابد. والدینی که نوزادان خود را به سمت پشت میخوابانند خطر سندرم مرگ ناگهانی نوزاد با کاهش میدهند چرا که در این نوع از حالت خواب،مجرای تنفسی نوزاد کاملا باز است و نوزاد به راحتی میتواند نفس بکشد.محققان به این نتیجه رسیده اند که بهترین حالت خواب برای نوزادان،خوابیدن به پشت است.در این نوع از خواب،سندرم مرگ ناگهانی کودک بسیار کاهش میابد.

 

والدین میتوانند در برخی از شرایط ، نوزاد خود را روی شکم بخوابانند.برای انجام این کار زمانی مجازند که نوزاد دارای رفلاکس شدید معده میباشد و یا دارای ناهنجاری های تنفسی مانند "سندرم رابین پیر"میباشد. از دیگر عواملی که به والدین توصیه میشود کودک خود را روی شکم بخوابانند ،خطر استفراغ میباشد. اگر کودک به سمت پشت خوابیده باشد ممکن است پس از استفراغ دچار خفگی شود.

 

ما درباره ی حالت های صحیح و مزایای به پشت خوابیدن کودک پرداختیم.اما باید بدانیم این نوع روش خواب خطری نیز به همراه دارد. خوابیدن طولانی مدت نوزاد به پشت ممکن است منجر به بروز پلاژیوسفالی موضعی ( پهن، صاف و بد فرم شدن سر نوزاد) یا براکی سفالی (صاف شدن پشت جمجمه نوزاد ) شود. اما  این مشکل چندان نگران کننده نیست چرا که پس از حدود یک سال برطرف شده و نیازی به درمان ندارد.

همچنین به شکم خواباندن نوزاد معایبی نیز دارد. 

فشار آمدن به فک نوزاد،امکان مسدود شدن راه تنفسی،امکان رخ دادن خفگی (به دلیل نرم بودن تشک) و همچنین وارد شدن میکروب تشک به مجاری تنفس.

 

خواب برای نوزادان, محل مناسب خواب نوزاد, مکان مناسب خواب نوزاد

خوابیدن نوزاد به سمت پشت یکی از مولفه های مهم در خواب نوزاد است

 

محل مناسب خواب برای نوزادان

برخی از شرایط این امکان را میدهد که نوزاد در مکانی غیر از تخت خواب مخصوص و ویژه ی خود بخوابد. ممکن است نوزاد در محیط خودرو بخوابد یا در محیطی باز در خارج از خانه و یا در خانه ای  و اتاقی دیگر بخوابد. والدین باید توجه کنند که نوع مکان خواب نوزاد مناسب باشد و گونه ای نباشد که سلامتی نوزاد را به خطر بیاندازد.

 

اگر نوزاد را درون خودرو قرار دادید حتما از صندلی مخصوص کودک استفاده کنید.دقت کنید نباید از صندلی های دست دوم استفاده کنید چرا که ممکن است از کیفیت مناسبی برخوردار نباشد.همچنین صندلی مورد استفاده برای نوزاد خود را باید به گونه تنظیم کنید که سر و بدن نوزاد در اثر ترمز کردن ماشین تکان شدید نخورد، به طوری که گردن و ستون فقرات کودک آسیب ببیند. از صندلی هایی استفاده کنید که کودک در آن احساس راحتی کرده و بتواند با آرامش در آن بخوابد.

 

در هنگام خرید و یا قدم زدن اگر نوزاد خود را به همراه خود میبرید حتما از کالسکه استفاده کنید.بغل کردن نوزاد توسط مادر و یا دیگر افراد بالغ منجر میشود تا نوزاد احساس خستگی و یا دچار گرما زدگی شود.استفاده از کالسکه  و داشتن سایه بان،از برخورد مستقیم نور خورشید به صورت جلو گیری کرده و باعث میشود هرگار نوزاد احساس خستگی کند به راحتی بتواند بخوابد.

 

تخت خواب نوزاد, اتاق خواب نوزاد, وسایل خواب نوزاد

کالسکه محل مناسبی برای خواباندن نوزاد در محیطی خارج از خانه است

 

نتیجه گیری و سخن پایانی

مراقبت از نوزاد حساسیت بالایی دارد.چرا که هرگونه اهمال کاری در روند تربیت و مراقبت کردن از آن موجب بروز خطرات جبران ناپذیری خواهد شد.

حتما سعی کنید برای مراقبت از کودک خود از آموزش های لازم برخوردار شوید تا بتوانید به نحو احسنت از کودک خود مراقبت کنید.

 و همچنین در تهیه ی وسایل کودک حتما از جنس و کیفیت کالا مطمئن شوید.

یادتان باشد مهم ترین چیز برای مراقبت نوزاد،در اختیار داشتن  مکان مناسب برای خواب  فرزندتان میباشد.

 

گردآوری: بخش کودکان بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو