معرفی تنگه بوچیر؛ شگفت انگیز ترین تنگه

معرفی تنگه بوچیر؛ شگفت انگیز ترین تنگه


منبع: بیتوته

197

1400/8/12

10:00


معرفی تنگه بوچیر؛ شگفت انگیز ترین تنگه



معرفی تنگه بوچیر هرمزگان, موقعیت مکانی تنگه بوچیر, تنگه چله بوچیر

تنگه بوچیر در جنوب ایران، استان هرمزگان واقع است

 

تنگه بوچیر هرمزگان، مکانی خارق العاده و دست نیافتنی

تنگه بوچیر یکی از جاذبه های دیدنی که در جنوب ایران در استان هرمزگان واقع شده است. این تنگه یکی از شگفت انگیز ترین تنگه ها است که مطمئنا می تواند یک سفر به یاد ماندنی برای شما به ارمغان بیاورد. در ادامه با این تنگه زیبا بیشتر آشنا می شویم.

آشنایی با استان هرمزگان

استان هرمزگان یکی از استان های جنوبی کشور ایران که در ضلع شمالی تنگه هرمز قرار گرفته است. این منطقه هم از نظر گردشگری و هم از نظر اقتصادی مورد توجه قرار گرفته است.

 

استان هرمزگان به دلیل موقعیت جغرافیایی اش ، آب و هوایی گرم خشک دارد که این آب و هوای گرم در فصل تابستان بیشتر نمود پیدا می کند.

اگر قصد سفر به این استان را دارید بهتر است در فصل های پاییز و زمستان به آنجا سفر کنید ،زیرا در این فصل ها هوای این استان بسیار لطیف و دلپذیر است.

جاذبه های دیدنی زیادی در این شهر وجود دارد که برای دیدن از همه آنها به وقت زیادی نیاز دارید.

 

شهرهای توریستی هرمزگان, تنگه بوچیر, تنگه بوچیر در جنوب ایران

مناسب ترین زمان برای بازدید از تنگه بوچیر فصل های پاییز و زمستان می باشند

 

موقعیت مکانی تنگه بوچیر

تنگه یا دره بوچیر یکی از جاذبه های طبیعی و دیدنی بستک در استان هرمزگان است. این تنگه در قلب منطقه کویری و گرم در نزدیک روستا بوچیر و پنج کیلومتری آن قرار گرفته است.

روستای بوچیر در هفت کیلومتری غربی روستای حمیران ، در شش کیلومتری شرقی هشنیز واقع شده است و در پشت کوه سنجول قرار دارد.

این تنگه زیبا و تماشایی را در حد فاصل پارسیان و بندر مقام می توانید تماشا کنید. فاصله تنگه بوچیر تا بندر پارسیان هم حدود یک ساعت است.

 

شهرهای توریستی هرمزگان, تنگه بوچیر, تنگه بوچیر در جنوب ایران

تنگه بوچیر در فاصله ی هفت کیلومتری روستای حمیران قرار دارد

 

تنگه بوچیر

در میان منطقه ای گرم و کویری یک دره عمیق و زیبا خود را در دل زمین جای داده است که به آن تنگه بوچیر یا تنگه چله بوچیر می گویند. مسیر دسترسی به این تنگه بسیار هیجان انگیز و ماجراجویانه است زیرا در مسیر راه هم باید در آب شنا کنید و هم باید از صخره ها بالا بروید و زمانی که به این تنگه می رسید شگفت زده می شوید.

 

با وجود این که این تنگه در منطقه ای گرم و خشک وجود دارد اما داخل تنگه هوا خنک است. علت خنکی هوا عمق 50 متری دره بوچیر است. این عمق زیادی باعث شده است که دمای هوا در دره ، گاهی به زیر صفر هم برسد و این دره را به بهترین مکان برای تفریح به خصوص در تابستان تبدیل کند. 

 

این تنگه از دو قسمت معرف به نام های چله بالا و چله پایین تشکیل شده است . طول این دره از نقطه ورود تا انتهای آب گیر آن حدود 1000 متر است و هر چه جلوتر بروید عمق دره بیشتر می شود. برای رسیدن به این دره در بیشتر مکان ها باید شنا کنید که عمق برخی از نقاط بسیار زیاد است و گاهی به 800 متر نیز می رسد.

 

آبی که وارد تنگه می شود گرم است اما آب داخل تنگه سرد و خنک است و دمای آن بین 10 تا 20 درجه سانتی گراد است که این دما در فصول مختلف سال ثابت است.

از گونه های گیاهی و جانوری که در این تنگه زندگی می کنند می توانیم به ماهی هایی مانند دکتر ماهی یا گاررا روفا اشاره کنیم که در حوضچه طبیعی و چشمه های آب گرم زندگی و زاد و ولد می کنند. همچنین به گونه گیاهی که در این تنگه دیده می شود می توان به گیاه سیاوش اشاره کرد.

 

تنگه چله بوچیر, علت نام گذاری تنگه بوچیر, راه دسترسی به تنگه بوچیر

دمای آب در تنگه بوچیر بین 10 الی 20 درجه سانتی گراد قرار دارد

 

علت نام گذاری تنگه بوچیر

روستایی با نام بوچیر در شهرستان پارسیان قرار دارد که پیشینه بسیار طولانی دارد و حتی برخی از تاریخ دانان قدمت این روستا را به دوران پیش از اسلام می دانند. این روستا در ابتدا میزبان زرتشتیان بوده است. نام تنگه بوچیر نیز از همین روستا گرفته شده است.

 

راه دسترسی به تنگه بوچیر

برای رفتن به تنگه بوچیر در ابتدا شما باید به شهرستان بوچیر بروید. برای این کار می توانید به بندر عباس بروید و سپس مسیر خود را به شهرستان پارسیان ادامه دهید. بعد از رسیدن به پارسیان با استفاده از تابلو هایی که در مسیر قرار دارند به روستای بوچیر بروید. بعد از این که به روستای بوچیر رسیدید باید 5 کیلومتر دیگر طی کنید تا به ورودی تنگه بوچیر برسید.

 

در شهر پارسیان امکانات زیادی برای مسافران وجود ندارد بنابراین بهتر است یک روز از سفرتان به بندر عباس ، کیش و قشم را به تنگه بوچیر اختصاص دهید و برای اقامت در یکی از شهرهای توریستی استان هرمزگان سوئیت یا ویلا اجاره کنید.

 

 شهرهای توریستی هرمزگان, تنگه بوچیر, تنگه بوچیر در جنوب ایران

تنگه بوچیر در دو قسمت مجزا چله بالا و چله پایین به صورت طبیعی تقسیم شده است

 

جاذبه های دیدنی تنگه بوچیر

همانطور که در مطالب بالا ذکر شد تنگه بوچیر به دو قسمت چله بالا و چله پایین تقسیم می شود. چله در واقع به معنای درز و شکاف است و چون این تنگه شکافی در دل زمین ایجاد کرده است از کلمه چله نیز برای وصف این چله استفاده می شود.

 

چله پایین و آبشار تنگه بوچیر

در ابتدای تنگه شکافی وجود دارد که در واقع ورودی تنگه نیز از همین راه است. از ابتدای مسیر تا جای که به آبشار برخورد کنید ، چله پایین است  و بیشتر مسیر پر از آب است و شما باید تجهیزات مناسب و مرتبط را با خود داشته باشید.

 

به دره که وارد شوید در مقابل خود آب را مشاهده می کنید. برای عبور از آب می توانید شنا کنید یا از وسایلی مانند قایق و تیوب استفاده کنید و خود را به جاهای کم عمق برسانید.

بعد از این که کی مسیر 300 یا 400 کیلومتری را طی کردید به یک آبشار زیبا خواهید رسید. می توانید بر روی صخره هایی که فراز و فرود زیادی ندارند بنشینید و از زیبایی و منحصر به فردی این آبشار لذت ببرید.

تمام این مسیری که گفته شد چله پایین تنگه بوچیر است و شما می توانید ساعاتی بسیار لذت بخش و هیجان انگیز را تجربه کنید.

 

شهرهای توریستی هرمزگان, تنگه بوچیر, تنگه بوچیر در جنوب ایران

در تنگه بوچیر زمینه ی شنا کردن و قایق رانی فراهم است

 

چله بالا تنگه بوچیر

این چله طول بیشتری دارد و برای رسیدن به آن شما باید صخره نوردی کنید. بعد از این که آبشار را  پشت سر گذاشتید می توانید به سمت چله بالا حرکت کنید.

اگر بتوانید خود را به انتهای چله برسانید ، می توانید یک گودال عمیق 35 متری مشاهده کنید. این گودال اصلا مانند گودال ها  چاله هایی که دیده اید نیست.

 

شکل این گودال از بالا شبیه به قلب است و این شکل ظاهری باعث شده است که این گودال با بقیه گودال ها تفاوت داشته باشد. بعد از این که به این گودال برسید متوجه می شوید که این منظره ارزش سختی ها و خستگی های بیت راه را داشت.

تماشای قندیل هایی که در آنجا وجود دارد و پرندگانی که در حال پرواز در اطراف این تنگه هستند از دیگر جذابیت هایی است که با رفتن به تنگه بوچیر نصیب شما می شود.

 

روستای بوچیر

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی نزدیک به تنگه بوچیر روستای بوچیر است. این روستا تاریخی کهن دارد و روزگاری زرتشتی نشین و مقر فرمانروایی بنی حماد از ساکنان نجد بوده است. که در این زمان ارگی در 600 متری جنوب این روستا باقی مانده است.

 

تنگه بوچیر, تنگه بوچیر در جنوب ایران, جاذبه های دیدنی جنوب ایران

یکی از مکان های واقع در نزدیکی تنگه بوچیر، روستای تاریخی بوچیر است

 

نکاتی برای بازدید از تنگه بوچیر

برای بازدید از تنگه بوچیر نیاز است که دارای مهارت هایی همچون صخره نوردی و شنا باشید. البته این مهارت ها برای زمانی نیاز است که شما قصد دارید از درون تنگه دیدن کنید.

اگر شنا کردن بلد نیستید و با مهارت های صخره نوردی نیز آشنا نیستید می توانید این تنگه را از بالا تماشا کنید و زیبایی هایی که در آن وجود دارد را از همین طریق مشاهد کنید.

 

از دیگر نکاتی که باید در این باره رعایت کنید این است که فردی را همراه خود ببرید که به خوبی با مختصات این منطقه آشنایی داشته باشد.

به تنهایی و بدون استفاده از کمک راهنما ، قدم در بازدید از این تنگه نگذارید و قبل از این که هوا تاریک شود از تنگه خارج شوید تا با مشکل مواجه نشوید.

 

وسایل صخره نوردی مانند طناب ، جلیقه نجات ، کوله های ضد آب ، کفش های مخصوص صخره نوردی ، کلاه ایمنی و بقیه وسایل مورد نیاز را به همراه داشته باشید تا بتوانید بازدیدی بدون خطر و امن در نهایت هیجان  را داشته باشید.

 

معرفی تنگه بوچیر هرمزگان, موقعیت مکانی تنگه بوچیر, تنگه چله بوچیر

نخستین اقدام برای بازدید از تنگه بوچیر، تهیه ی کمک راهنما به منظور ارتقای ایمنی است

 

زمان مناسب برای دیدن از تنگه بوچیر

  همانطور که در مطالب بالا ذکر شد تنگه بوچیر در یک منطقه گرم و خشک کویری قرار دارد اما به دلیل خصوصیاتی که ذکر شد داخل تنگه خبری از هوای گرم نیست ، بنابراین برای سفر به این منطقه باید آب و هوای این منطقه را در نظر بگیرید.

 

بهترین زمانی که می توانید برای سفر به جنوب کشور ایران انتخاب کنید فصل های پاییز و زمستان است ، اما اگر قصد بازدید از تنگه بوچیر را دارید بهتر است در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید ، چرا که در فصل زمستان و پاییز ممکن است با هوای زیر صفر درجه در این تنگه مواجه شوید. پس بهتر است فصلی را برای بازدید از این تنگه انتخاب کنید که در مقابل گرم بودن هوای بیرون از تنگه ، هوای داخل تنگه زیاد سرد و خنک نباشد.

حتی اگر هوای داخل تنگه هم گرم باشد ، آبی که در تنگه بوچیر جریان دارد سر است و آب تنی در آن می تواند لذت بخش باشد.

 

گرداوری: بخش گردشگری بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو