تفاوت در علائم دیسک کمر و دیسک گردن

منبع: نبض ما

86

1400/8/12

11:08


امروزه یکی از شایع‌ترین عارضه‌ها در بین افراد میانسال و سالمندان، بدون شک دیسک کمر و دیسک گردن است. بروز این دو بیماری، می‌تواند زندگی را تا حد بسیاری برای افراد سخت و طاقت‌فرسا کند و حتی توانایی کارهای معمولی روزمره را نیز از آن‌ها بگیرد. بهترین راهکار برای مقابله با این عارضه، آن است که قبل از بروز علائم حاد، به دنبال علائم اولیه آن بوده و از طرق مختلف، به دنبال درمان آن باشیم. مشکلی که در این میان وجود دارد، این است علائم دیسک کمر وعلائم دیسک گردن، شباهت بسیاری به هم دارند و اصلا برخی از علائم، مشترک هستند. آگاهی از تفاوت در علائم دیسک کمر و دیسک گردن، می‌تواند بسیار مفید و در بعضی اوقات، حیاتی باشد. در ادامه با بیان تفاوت علائم این دو عارضه، با ما همراه باشید.

علت بروز دیسک کمر و دیسک گردن

دکتر طبیب خوئی جراح مغز و اعصاب اضافه کردند دیسک در اصل، به قسمتی از بدن گفته می‌شود که بین مهره‌های کمر یا گردن قرار می‌گیرد. به نوعی می‌توان آن‌ها غضروفی در نظر گرفت که کار بلبرینگ در خودرو را در داخل بدن به انجام می‌رسانند. این دیسک‌ها باعث انعطاف‌پذیری بدن ما می‌شوند و ما هرگونه حرکت عادی و روزمره‌ای را که به کمک و یا گردن انجام می‌دهیم، مدیون همین دیسک‌ها هستیم. وقتی می‌گوییم دیسک کمر یا دیسک گردن داریم، در حقیقت به این معناست که این بلبرینگ‌های غضروفی بدن ما، یا به طول کامل پاره شده‌اند، یا اینکه به شدت آسیب دیده‌اند.هرگونه آسیبی به بافت این دیسک‌ها، می‌تواند زندگی و حرکات عادی فرد را، مختل نماید. این عارضه معمولا با دردهای شدید و ناگهانی همراه است؛ یک کمر درد یا پادرد شدید و بی‌علت، می‌تواند نشان از دیسک داشته باشد. همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، کسب اطلاع درباره تفاوت در علائم دیسک کمر و دیسک گردن، می‌تواند بسیار مهم باشد؛ زیرا در اکثر مواقع این دو با هم اشتباه گرفته می‌شوند و زمانی که نهایت به درستی تشخیص داده می‌شوند، فرصت طلایی برای درمان کامل آن، از دست رفته است. به عبارت دیگر، دانستن تفاوت دیسک کمر و دیسک گردن، می‌تواند کمک کند تا این عارضه را به موقع تشخیص دهیم و از بروز آسیب‌های جدی‌تر، جلوگیری نماییم.

علائم دیسک کمر چیست؟

برای آگاهی از تفاوت در علائم دیسک کمر و دیسک گردن، ابتدا بهتر است با نشانه‌های ابتلا به دیسک کمر شروع کنیم. از جمله علائم دیسک کمر، به شرح زیر است:
  • کمردرد
در بیان تفاوت در علائم دیسک کمر و دیسک گردن، می‌توان به درد کمر اشاره کرد. ابتدایی‌ترین و رایج‌ترین علامت دیسک کمر، درد در ناحیه کمر است. این درد به صورت سوزشی بوده و ممکن است بی‌حسی نیز به همراه داشته باشد. این درد گاهی اوقات موجب گرفتگی عضلات نیز می‌شود.
  • انتقال درد به باسن، پا و مچ پا
درد کمر در دیسک کمر، همانطور که گفتیم سوزشی است، اما این درد گاها می‌تواند ران‌ها، پا و مچ پا نیز انتقال پیدا کند. در این مورد، احتمال بروز سیاتیک نیز وجود دارد. اگر این درد فقط یک طرف بدن را تحت تاثیر قرار دهد، احتمالا سیاتیک است.
  • درد شدید بعد از نشستن به مدت طولانی
اگر بعد از نشستن به مدت طولانی، یا بعد از ماندن در یک حالت به مدت طولانی، درد کمر شما بسیار شدت یافت و حتی از قبل نیز بدتر شد، احتمالا علت این درد، دیسک کمر باشد.
  • دردی که با جابجا شدن بهتر می‌شود
برای تشخیص تفاوت در علائم دیسک کمر و دیسک گردن، اگر درد شما بعد از جابجایی و اندکی حرکت بهبود یابد و بهتر شود، احتمالا آن درد، نشانه‌ی دیسک کمر است. به طور مثال اگر با خم شدن به جلو درد کاهش یابد، احتمالا به دیسک کمر مبتلا شده‌اید.
  • دردی که در ساعات اولیه بیداری شدید است و به مرور کم می‌شود
همانطور که گفتیم، با ثبات و یکجا نشستن و عدم حرکت، درد دیسک کمر، شدت می‌یابد. به دنبال همین ادعا، کسانی که به دیسک کمر دچار باشند، احتمالا در ساعات اولیه بعد از بیداری، کمر درد خواهند داشت ولی بعد از گذشت چند ساعت و با حرکت و جابجایی، این درد کاهش پیدا می‌کند.

علائم دیسک گردن چیست؟

بعد از بیان نشانه‌های دیسک کمر در رابطه با تفاوت در علائم دیسک کمر و دیسک گردن، اکنون بهتر است به سراغ نشانه‌های دیسک گردن برویم:
  • خشک شدن گردن
یکی از اولیه‌ترین علائم در دیسک گردن، خشک شدن آن است؛ به این صورت که امکان حرکت گردن به چپ و راست، از فرد سلب شده و این کار همراه با سختی و درد فراوان انجام می‌شود.
  • درد تیز و ناگهانی
تفاوت در علائم دیسک کمر و دیسک گردن، با ناحیه درد و نوع آن قابل تشخیص است. کسی که به دیسک گردن دچار باشد، ممکن است گاهی اوقات در نواحی پایین گردن، دردهای ناگهانی و تیزی را مثل فرو کردن سوزن یا نیش زنبور، احساس کند.
  • گرفتگی گردن
این نوع درد، سرتاسر گردن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اصطلاحا به آن، درد عمومی ‌گردن گفته می‌شود. برای تشخیص تفاوت در علائم دیسک کمر و دیسک گردن، توجه به این نوع گرفتگی، می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.
  • سردرد
سردرد تنشی، یا درد در پس سر، می‌تواند از نشانه‌ها و علائم دیسک گردن باشد. دیسک گردن معمولا بر عضلات و اعصاب متصل به سر نیز تاثیر گذاشته و موجب سردرد خواهد شد.
  • درد رادیکولار
در بیان تفاوت در علائم دیسک کمر و دیسک گردن، توجه به دردهای رادیکولار بسیار مهم است. در این نوع درد، حالت سوزش و گرفتگی از گردن شروع شده و ممکن است تا شانه‌ها و یا بازو نیز انتقال پیدا کند. حتی اگر بیشتر از این مقدار پیش رود، ممکن است در بلند کردن و یا گرفتن اجسام و اشیا با دست نیز، خللی وارد کند.

علائم مشترک در دیسک کمر و دیسک گردن

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم، گاها تفاوت در علائم دیسک کمر و دیسک گردن، بسیار اندک هستند و ممکن است که اصلا به راحتی قابل تشخیص نباشند. از جمله نشانه‌های مشترک بین دیسک کمر و دیسک گردن، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • دردهای مداوم در ناحیه کمر و گردن که با بلند کردن اجسام سنگین یا حرکات ناگهانی، بیشتر می‌شود.
  • احساس بیرون زدگی در ناحیه گردن یا کمر
  • گرفتگی یا اسپاسم عضلانی
  • سوزش و دردی که ممکن است موجب احساس گرما در کمر یا گردن شود.
  • شدت یافتن درد به هنگام نشستن یا بی‌حرکت ماندن
  • و..
 

دکتر علیرضا طبیب خوئی

– جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات– آندوسکوپی مغز و قاعده جمجمه – جراحی تومورهای پیچیده مغزی – جراحی های میکروسکوپی بیماریهای عروق مغز از جمله آنوریسمها و کلافه های شریانی وریدی برای درمان دائم و قطعی آنها – جراحی باز و لیزری و درمان غیر جراحی دیسک و سایر بیماریهای ستون فقرات – رتبه اول بورد تخصصی جراحی مغز و اعصاب کشورهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تلفن جهت تعیین وقت2238830122388302

دکتر علیرضا طبیب خوئی

امتیاز به مطلب post

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو