۵ ماده غذایی برای کاهش التهاب در طول درمان سرطان

102

1400/8/12

11:30


۵ ماده غذایی برای کاهش التهاب در طول درمان سرطان

سلامت نیوز: در حالی که درمان‌های سرطان سینه مانند جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی سپری می‌شود، این مهم است که زنان راه‌هایی را بیابند تا سلامت بدن خود را تا حد ممکن حفظ کنند. یکی از بهترین راه‌ها این است که رژیم غذایی حاوی مواد ضدالتهاب را دنبال نمایند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۲. ۳ میلیون زن در سراسر جهان در سال ۲۰۲۰ به سرطان سینه مبتلا شدند. تخمین ‌زده می‌شود که تنها در ایالات متحده، ۲۷۶. ۴۸۰ مورد جدید سرطان سینه در زنان تشخیص داده شده است، که این بیماری را به شایع‌ترین نوع سرطان تبدیل می‌کند. خبر خوب این که گزینه‌های تشخیص و درمان از دهه ۱۹۸۰ به طور پیوسته پیشرفت داشته است و احتمال زنده ماندن بیش از ۹۰ درصد است، به ویژه زمانی که سرطان پستان زود تشخیص داده شود.
در حالی که درمان‌های سرطان سینه مانند جراحی، پرتودرمانی و شیمی‌درمانی سپری می‌شود، این مهم است که زنان راه‌هایی را بیابند تا سلامت بدن خود را تا حد ممکن حفظ کنند. یکی از بهترین راه‌ها این است که رژیم غذایی حاوی مواد ضدالتهاب را دنبال نمایند.

التهاب مزمن و سرطان پستان
التهاب و غذا‌های ضدالتهابی در پیشگیری و درمان بالقوه سرطان پستان نقش دارند. تحقیقات زیادی در مورد رابطه بین التهاب مزمن و تعدادی از بیماری‌های مهم وجود دارد مانند دیابت، بیماری‌های قلبی، آلزایمر و سرطان. محققان ارتباط مستقیمی بین التهاب مزمن و افزایش خطر ابتلا به سرطان پستان پیدا کرده‌اند.
برعکس، رژیم غذایی ضدالتهابی ممکن است موجب پیشگیری از هریک از این بیماری‌ها شود. برای کسانی که بیماری آن‌ها تشخیص داده شده و تحت درمان هستند، ممکن است کاهش التهاب مزمن از طریق رژیم غذایی اهمیت بیشتری داشته باشد. اخیراً یک مطالعه نشان داد که رژیم غذایی مداوم ضدالتهابی که پس از تشخیص بیماری، دنبال می‌شود، ممکن است منجر به افزایش میزان بقا در زنان مبتلا به سرطان پستان شود.
برای درک ارتباط بین التهاب و سرطان، بهتر است با تعریف دو نوع التهاب شروع کنیم: حاد و مزمن.

نقش آنتی‌اکسیدان‌ها در پیشگیری از سرطان سینه
گاهی درک التهاب دشوار به نظر می‌رسد. از یک طرف، التهاب یک فرآیند سالم است و به بدن اجازه می‌دهد تا خود را ترمیم کند. هنگامی که شما دچار عفونت یا آسیب می‌شوید، سیستم ایمنی، برای مقابله با عفونت یا ترمیم بافت آسیب دیده، گلبول‌های سفید خون و مواد شیمیایی را آزاد می‌کند. این التهاب از نوع حاد و التهاب خوب است.
وقتی التهاب ادامه پیدا کند، ممکن است خطرناک شود. در وضعیتی به نام التهاب مزمن درجه پایین، وقتی عفونت یا جراحتی ندارید، التهاب می‌تواند به طور بالقوه به بافت‌های سالم آسیب برساند. التهاب مزمن و درجه پایین، التهابی است که هرگز واقعاً برطرف نمی‌شود. این برعکس التهاب «خوب» است و در واقع ممکن است به DNA آسیب برساند.
این امر به ویژه برای کسانی که تحت درمان سرطان قرار دارند، مشکل ساز است زیرا به طور بالقوه به تومور سوخت می‌دهد. التهاب مزمن می‌تواند مولکول‌هایی به نام سیتوکین تولید کند، که رشد عروق خونی را که اکسیژن و مواد مغذی را به تومور می‌رسانند، تحریک می‌کند. این فرآیند همچنین ممکن است موجب آزادسازی مولکول‌هایی به نام رادیکال‌های آزاد شود که به DNA بیشتر آسیب می‌رسانند. این عوارض جانبی التهاب ممکن است به حفظ و تقویت رشد سرطان کمک کند.

رژیم غذایی ضدالتهابی در طول درمان سرطان پستان
تحقیقات برای جلوگیری از التهاب مزمن، به چهار عامل اصلی در سبک زندگی اشاره می‌کند: ورزش، کاهش استرس، مدیریت وزن و دریافت تغذیه مناسب. وقتی صحبت از تغذیه و التهاب می‌شود، به معنای رژیم غذایی حاوی غذا‌های ضدالتهابی و حذف غذا‌های مسبب التهاب است.
یک راه این است که غذا‌های خوب را جایگزین غذا‌های بد کنیم. یعنی تا حد ممکن غذا‌های خوب شامل مواد ضدالتهابی و مواد غذایی کامل را به جای غذا‌های التهابی که می‌توانند در طی فرآیند درمان سرطان مضر باشند، قرار دهیم.
برخی اجزای غذایی می‌توانند بر مسیر‌های التهابی در بدن شما تأثیر بگذارند. التهاب مانند یک آتش است: آنچه که می‌خورید اگر ماده‌ی التهاب‌آور باشد می‌تواند این آتش را شعله‌ور سازد و می‌توانید با دنبال کردن رژیم غذایی ضدالتهابی شعله‌های این آتش را کم کنید.

۵ غذای ضد التهابی که باید در طول درمان استفاده شود
در طول درمان، مهم است که به جای تمرکز بر غذا‌های خاص، به رژیم غذایی که شامل طیف وسیعی از مواد غذایی است، توجه کنید. پزشکان بیماران را تشویق می‌کنند که به عنوان بخشی از برنامه‌ی درمانی خود به تغذیه‌ی خود توجه نمایند و تغذیه باید بخشی از پروتکل پزشکی باشد زیرا بیمار می‌بایست در طول درمان قوی بماند، عوارض جانبی را کاهش داده و وزن خود را حفظ کند.
تحقیقات نشان می‌دهد که با تمرکز مداوم بر الگو‌های رژیم غذایی سالم، مانند رژیم مدیترانه‌ای، می‌توانید التهاب را کاهش دهید. رژیم مدیترانه‌ای، متشکل از غذا‌های رنگارنگ و مملو از غذا‌هایی است که می‌توانند در طول درمان با التهاب مزمن درجه پایین مبارزه کنند. این همه در مورد تمرکز بر الگوی غذا خوردن شماست، در مقابل انتخاب چند غذای خاص برای کاهش التهاب نیز مهم است.
علاوه بر این، انتخاب غذا‌های ضدالتهابی در طول درمان می‌تواند به برخی از علائم که اغلب با پرتودرمانی و شیمی‌درمانی مرتبط است، کمک کند. خستگی، بدن درد، مشکلات روده، اضطراب، افسردگی، عادات بد خواب و افزایش یا کاهش ناخواسته‌ی وزن تنها برخی از علائم هستند که پیروی از یک برنامه‌ی غذایی ضدالتهابی می‌تواند به کاهش آن کمک کند.


با در نظر گرفتن این موضوع پنج نوع ماده غذایی را که باید در طول درمان استفاده شود، بررسی می‌کنیم که هر کدام دارای خواص ضدالتهابی هستند و مورد تأیید تحقیقات و متخصصان این زمینه هستند:

۱. انواع توت‌ها
میوه‌ها، آب نبات‌های طبیعت هستند. در حالی که شکر تصفیه شده یک ماده‌ی التهابی است و باید در طول درمان از مصرف آن اجتناب کرد، میوه یک ماده‌ی غذایی ضدالتهاب است. این ماده با افزایش قند طبیعی به تأمین انرژی مورد نیاز کمک می‌کند و از آنجا که میوه دارای فیبر است، روند متابولیک را کند کرده و قند خون را تثبیت می‌کند.
از بین تمام میوه‌های زیبایی که در دسترس ماست، توت‌ها قدرت بالاتری دارند و التهاب را در افرادی که تحت درمان هستند کاهش می‌دهند. بلوبری، توت فرنگی، توت سیاه و تمشک سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند و تنها تعدادی از انواع توت‌هایی هستند که به عنوان بخشی از رژیم ضدالتهابی پیشنهاد می‌شوند. علاوه بر این، آنتوسیانین‌هایی که رنگ‌های زیبای توت‌ها را تولید می‌کنند، همچنین یک ماده‌ی شیمیایی گیاهی قوی هستند که ممکن است خواص ضدالتهابی داشته باشند.

۲. سبزیجات چلیپائی
این که همیشه مادرتان از شما می‌خواهد سبزیجات بخورید، دلیل دارد. سبزیجات مواد مغذی مهمی را برای مبارزه با التهاب و حفظ عملکرد مناسب بدن فراهم می‌کنند. آن‌ها سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی و همچنین منبع عالی فیبر هستند.
کلم، گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل، کلم کیل و حتی واسابی تنها تعدادی از انواع موجود در گروهی از گیاهان به نام سبزیجات چلیپائی هستند. این سبزیجات به دلیل عطر متمایز و گاهی طعم تلخ، قابل تشخیص‌اند و اغلب به دلیل خواص ضد سرطانی‌شان مورد توجه قرار می‌گیرند. این سبزیجات غنی از مواد مغذی حاوی کاروتنوئید‌ها، نوعی آنتی‌اکسیدان و همچنین ویتامین‌هایC، E و K، فولات، مواد معدنی و فیبر هستند.

۳. حبوبات
حبوبات جزء اصلی رژیم مدیترانه‌ای هستند، دسته‌ای از سبزیجات که شامل لوبیا، نخود فرنگی و عدس است. در بین غذا‌ها، حبوبات مقادیر بالاتری از فیبر را دارا هستند و همچنین منبع عالی پروتئین گیاهی می‌باشند.
فیبر کلیدی برای کاهش التهاب است و مصرف حبوبات بر عملکرد سیستم ایمنی بدن تأثیر دارد. حتی رژیم غذایی سرشار از فیبر برای محافظت در برابر برخی سرطان‌ها، از جمله سرطان پستان، دیده شده است.

4. گیاهان دارویی و ادویه‌جات
گیاهان دارویی و ادویه‌جات اغلب به عنوان منبع تغذیه، نادیده گرفته می‌شوند و خواص ضدالتهابی فوق‌العاده‌ای دارند. علاوه بر خوردن طیف گسترده‌ای از سبزیجات و میوه‌ها، ترکیب گیاهان دارویی و ادویه‌جات مانند زردچوبه، سیر، زنجبیل و دارچین نیز برای کاهش التهاب مهم است.
زردچوبه منبع اصلی کورکومین است، یک ریزمغذی که مدت‌هاست به دلیل خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی شناخته شده است. هنگام افزودن زردچوبه به دستور غذا، کمی فلفل سیاه نیز برای افزایش جذب کورکومین به آن اضافه کنید.
زنجبیل ریشه‌ای است که می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد و برای افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند بسیار مفید است. همچنین مطالعات نشان داده است که مصرف زنجبیل به کاهش حالت تهوع و استفراغ، که بسیاری از بیماران با شیمی‌درمانی تجربه می‌کنند، کمک می‌کند.
دارچین ادویه‌ای است که از ۲۸۰۰ سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار می‌گیرد. مشخص شده است که دارچین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است.
سیر فقط یک گیاه برای افزودن طعم خوشمزه به غذا‌های شما نیست. سیر منبع غنی از سلنیوم است و ترکیبات حاوی گوگرد آن برای تأثیر احتمالی آن‌ها برروی مواد سرطان‌زا مورد مطالعه قرار گرفته است.

5. ماهی
پروتئین برای تشکیل، نگهداری و ترمیم بافت‌های بدن ضروری است. اطمینان از دریافت مقدار کافی پروتئین در رژیم غذایی روزانه، به ویژه در طول درمان، به منظور حفظ توده عضلانی بسیار مهم است.
ماهی چرب علاوه بر اینکه منبع عالی پروتئین بدون چربی است، سرشار از اسید‌های چرب امگا ۳ است که برای کاهش التهاب ضروری است. ماهی‌های چرب مانند ماهی سالمون ماهی قزل‌آلا، ماهی تن الباکور، شاه ماهی اقیانوس اطلس، ماهی خال مخالی آتلانتیک، ماهی کولی و ساردین، منبع عالی رژیم غذایی امگا ۳ و پروتئین بدون چربی هستند.

تأثیر این مواد غذایی در دنیای واقعی
در ۲۰ فوریه ۲۰۲۰، در سن ۳۸ سالگی، بیماری مبتلا به سرطان پستان سه‌گانه منفی، کارسینومای مجرای تهاجمی، مرحله c۳ تشخیص داده شد. او بدون داشتن سابقه‌ی خانوادگی در مورد سرطان پستان و بدون جهش ژنی سرطان سینه، معتقد بود که دچار بدشانسی شده است.
با شیوع همه‌گیری کووید ۱۹، پروتکل درمانی او نیز انجام شد. در ۱۱ مارس ۲۰۲۰، وی ۸ دوره شیمی درمانی با دوز فشرده را آغاز کرد، تحت ماستکتومی مضاعف قرار گرفت، ۲۵ دور پرتودرمانی انجام داد، عوارضی را تحمل کرد و در ژوئیه ۲۰۲۱ آخرین جراحی ترمیمی خود را انجام داد.

زنجبیل ریشه‌ای است که می‌تواند التهاب و درد را کاهش دهد و برای افرادی که تحت درمان قرار می‌گیرند بسیار مفید است. همچنین مطالعات نشان داده است که مصرف زنجبیل به کاهش حالت تهوع و استفراغ، که بسیاری از بیماران با شیمی‌درمانی تجربه می‌کنند، کمک می‌کند
وی در حال حاضر در حال درمان است و داستان ‌امید، ‌ایمان، استقامت و پشتکار خود را به همراه شیوه‌ای که از خواص درمانی غذا، هم برای راحتی خود و هم برای کاهش علائم التهابی، در طول درمان استفاده کرده است به اشتراک می‌گذارد. یکی از چالش‌هایی که در درمان‌های سرطان وجود دارد این است که می‌توانند باعث احساس مریضی و خستگی در بیماران شوند، که ممکن است مشکلاتی را در پیروی از هر نوع رژیم غذایی ایجاد کند.
این بیمار برای کمک به حل این مشکل و مبارزه با عوارض جانبی درمان، بر رژیم غذایی غنی از انواع میوه، سبزیجات، پروتئین بدون چربی، گیاهان و ادویه جات، غلات کامل، آجیل و دانه‌ها تمرکز کرد. او همچنین راحتی در تغذیه را در انواع چای‌ها و آبگوشت یافت. او می‌گوید: من زیاد آبگوشت یا چای می‌نوشیدم! این کار را با دو هدف دنبال می‌کردم: من را هیدراته نگه می‌داشت، که برای مبارزه با عوارض جانبی در طول درمان بسیار مهم است و چای گرم، آرامش بخش بود.
او می‌گوید که از نوشیدن جرعه جرعه‌ی آبگوشت، و همچنین آب مرغ ارگانیک و چای سبز بدون کافئین لذت می‌برد. او معمولاً روز خود را با چای زنجبیل لیمو شروع می‌کرد و همچنین چای نعناع را با شیرین بیان و چای زنجبیل_زردچوبه میل می‌کرد. هر یک از این‌ها، به تسکین معده او کمک کرد. زنجبیل و زردچوبه دارای خواص ضدالتهابی هستند که برای رفع عوارض جانبی درمان مفید می‌باشند.
او دریافت که این غذا‌ها مواد مغذی و راحتی را برای او فراهم و به حساسیت دهان، خشکی و درد ناشی از درمان او کمک می‌کند. وی می‌گوید اگر روز‌هایی داشتم که دهانم خشک شده بود، چای و آب گوشت بیشتری به رژیم خود اضافه می‌کردم و از غذا‌های ترد دوری می‌کردم. غذا‌هایی را که نرم بودند، مانند سیب زمینی، تخم مرغ، غذا‌های آسیاب شده یا اسموتی و یا سوپ با سبزیجات نرم تهیه می‌کردم.
او همچنین می‌افزاید که بافت و دما برای او چالش برانگیز شده است: من به دلیل حساسیت دهان مجبور شدم غذا‌های ولرم تا گرم بخورم. نوع غذایی که ممکن است بتوانید در طول درمان مصرف کنید ممکن است در طول زمان تغییر کند. سعی کنید، انعطاف‌پذیر باشید و بر خوردن وعده‌های کوچک به آرامی و مکرر تمرکز کنید.
او علاوه بر انتخاب‌های غذایی خود، دریافت که پیاده روی به افزایش اشتها کمک می‌کند، تمرین یوگا باعث آرامش می‌شود و حمام نمک اپسوم برای بدن دچار درد و خسته‌ی او شگفت‌انگیز است.

نکته‌ی پایانی
اگر شما یا کسی که دوستش دارید تحت درمان است، مراقبت را فراموش نکنید. با تمریناتی که باعث کاهش التهاب و بهبود درمان و بهبود وضعیت شما می‌شود، از بدن خود مراقبت کنید.
از پزشک خود بخواهید تا شما را به متخصص تغذیه‌ی سرطان ارجاع دهد تا برنامه‌ی درمانی غذایی را که مخصوص شما طراحی شده است دریافت کنید. این متخصصین تغذیه قادر خواهند بود با تشخیص بر اساس نیاز‌ها و ترجیحاتتان، به شما کمک نمایند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو