جلسه چهارم دادگاه علیرضا زیبا حالت منفرد / یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود بردم

منبع: ساتین

255

1398/3/2

19:23


چهارمین جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد به ریاست قاضی صلواتی در شعبه پانزدهم دادگاه انقلاب اسلامی برگزار شد.

قاضی صلواتی در چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات علیرضا زیبا حالت منفرد ضمن قرائت ماده ۳۵۴ و ۳۵۸ قانون آ‌یین دادرسی کیفری از وکلای شرکت نفتی HK خواست در جایگاه حاضر شود.

شکاری یکی از وکلای شرکت نفتی HK در جایگاه حاضر شد و گفت: بنده و آقای صادقی قهاره به وکالت از شرکت ملی نفت ایران و HK شکایت خود را از علیرضا زیبا حالت منفرد اعلام می‌کنیم، ادله شکایت نیز در کیفرخواست به خوبی بیان شده است و اگر لازم شد توضیحات را ارائه می‌دهیم.

قاضی صلواتی خطاب به متهم علیرضا زیبا حالت منفرد از وی خواست برای ادامه دفاعیات در جایگاه حاضر شود.

متهم زیبا حالت منفرد در بیان دفاعیات خود گفت: در کیفرخواست بیش از نیمی از ۵۸ صفحه مربوط به اقدامات مجرمانه بابک زنجانی و شرکای وی است و فقط چند بار از بنده نام برده شده است.

وی افزود: متاسفانه عدم حضور من در ایران بنا به توصیه آقای شمس بود تا زمینه را برای انداختن بخشی از تقصیر علیه بنده فراهم کنند، شمس طی تماس تلفنی به من گفت: زور گربه بیرون قفس از شیر داخل قفس بیشتر است. آقایان فکر نمی‌کردند که توسط پلیس اینترپل به کشور بازگردم.

متهم منفرد اضافه کرد: اظهارات و اقاریر متهمین علیه بنده کذب محض است و پس از دستگیری با ضابطین همکاری لازم را داشته‌ام.

وی مدعی کذب بودن اظهارات زینب مددی هماهنگ کننده امورات بابک زنجانی شد و گفت: خانم مددی اظهار داشته که بنده چندین بار در سال به دفتر بابک زنجانی رفت و آمد داشته ام این در حالی است که در طول مدت آشنایی ام فقط سه بار به آنجا مراجعت داشتم.

متهم منفرد بیان کرد: همچنین طبق اظهارات خانم مددی مدیریت “آی بن” با بنده بوده است در حالی که طبق بررسی‌ها مشخص شد بنده هیچ نقشی چه در مراحل ثبت و چه در مدیریت آن نداشته‌ام. همچنین تاسیس بانک CIMB که ۴۰ سال پیش در مالزی تاسیس شد را به عهده من گذاشته‌اند. کیفرخواست متنافض و حاوی مطالب کذب است.

متهم گفت: حدود ۴ هزار حواله به نام بابک زنجانی انجام داده‌ایم و به ازای هر حواله ۵۰ دلار می‌گرفتم حوالجات ارسالی از بانک FIIB بوده است، اما بازپرس نتیجه گیری ناصوابی کرده است مبنی بر اینکه این درآمده از شرکت “آی بن” است.

همدستان بابک زنجانی نحوه دور زدن تحریم ها قاضی صلواتی شغل بابک زنجانی دلال نفتی دستیار بابک زنجانی دادگاه مفسدان اقتصادی ثروت بابک زنجانی تیم بابک زنجانی پولدار شدن بابک زنجانی پشت پرده بابک زنجانی بیوگرافی مهدی شمس بیوگرافی علیرضا زیبا حالت منفرد بیوگرافی حمید فلاح هروی اسامی مفسدان اقتصادی اخبار نفتی اخبار قوه قضاییه

وی اضافه کرد: آقای مالاژ مدیرعامل گرین مالین فردی مالزیایی تبار است و دو کشتی برای انبارداری نفت ایران قرار می‌دهد و قرار بر این می‌شود که این موضوع مخفی و پوشیده بماند. ماهانه یک دلار و ۱۰ سنت بابت هر بشکه نفت آن را اجاره دادند و آقای شمس و بابک زنجانی با آن موافقت کردند بنده از جهت دلسوزی به چانه زنی ادامه دادم و آن را به ۹۵ سنت رساندم. برآیند تمام تحقیقات این بود که اینجانب با جان و دل مسئولیت حسن انجام کار را از طریق دو کشتی فراهم کردم. دلیل اعتماد بابک زنجانی به من حسن انجام کار و امانتداری من بود.

متهم در ارتباط با مشارکت در ارسال حواله از ایران به مالزی افزود: حدود ۴ هزار حواله به نام زنجانی انجام دادم به ازای هر حواله ۵۰ دلار می‌گرفتم صددرصد تراکنش‌ها موفقیت آمیز بود.

وی اضافه کرد: فلاح هروی در اظهارات خود بیان داشته است که نود درصد منابع بابک زنجانی از مالزی حواله شده و از حساب‌های منفرد بوده است و خرید و اداره بانک FIIB توسط اینجانب عنوان شده است این درحالی است که در چارت سازمانی این بانک بنده یکی از اعضای کمیته حسابرسی بوده‌ام و نام من در آنجا افتخاری بود تا در مواقع لزوم برای نفوذ در مقامات مالزی استفاده شود و اعضای هیئت مدیره بانک FIIB زنجانی، فلاح هروی، ساروخانی، سعیدی، غفاری، علی دیوان دره‌ای بوده‌اند.

این متهم افزود: ادعا‌های آقای مهدی شمس در بیانات خود دروغ‌های فاحشی است که من به آن اعتراض دارم.

منفرد افزود: درباره شرکت یورونست در تحقیقات مقدماتی در تاریخ ۳/۸/۹۲ بازپرسی شخصی اقرار داشته که از این شرکت خبر ندارم و وجود نداشته. من می‌پرسم چطور وجود خارجی ندارد و این شخص ادعا کرده شرکت به نام او ثبت شده است.

این متهم گفت: آقای قاضی، شما حکم بابک زنجانی، مهدی شمس و حمید فلاح هروی را انشاء کرده‌اید و می‌توانید کذب گفتار‌های من با مهدی شمس را درک کنید.

وی افزود: حسب اظهارات مهدی شمس در تاریخ ۲۶/۱۰/۹۶ مبنی بر هزینه انبارداری باید بگویم تفاوت، تناقض و افترا در این اقرار‌ها مشهود است. تناقضات فاحش مهدی شمس در طرح اطلاعات واهی بی‌اساس بوده و این راستی‌آزمایی به دلیل نبودن من قابل قبول نیست و من خواهان بررسی این موارد هستم.

منفرد گفت: او در اقاریر خود بیش از ۱۰ مرتبه از شخصی بدون نام به عنوان نماینده سنگاپوری شرکت ایزو یاد کرده‌اند که نماینده سنگاپوری شرکت ایزو خود اظهاراتی داشته و اجازه بدهید در خصوص نام نماینده سنگاپور اطلاعاتی بدهم.

وی ادامه داد: نماینده سنگاپوری شرکت ایزو آقای بجنوردی معروف به کاپیتان بجنوردی کارمند اخراجی شرکت نفت‌کش بوده است و پس از دستگیری زنجانی به خانم یو، طی تماس تلفنی، قبولی هرگونه پیشنهادی را می‌دهند که صدای این نفت را درنیاوریم و در یک اقدام بی‌شرمانه به من گفتند پول آن را ۵۰، ۵۰ با هم تقسیم خواهیم کرد.

قاضی صلواتی در این لحظه به متهم زیبا حالت منفرد تذکر داد و گفت: شما اجازه ندارید در دفاعیات به بازپرس توهین کنید مواظب اظهارات خود باشید.

وی گفت: درباره اتهام خرید ۵ فروند کشتی به شخص اول دومینیکا این موضوع بدون هیچ ادله‌ای فقط بر اساس شنیده‌ها مطرح شده است.

در ادامه جلسه دادگاه نماینده دادستان خطاب به متهم علیرضا زیبا حالت منفرد گفت: در کدام حوزه با بابک زنجانی فعالیت اقتصادی داشتید؟

متهم منفرد پاسخ داد: در دو حوزه ثبت شرکت‌های صوری در مالزی برای انجام حوالجات و پیدا کردن مخازن نفتی.

نماینده دادستان پرسید: شغل شما در مالزی چه بود؟ و چند شرکت تاسیس کردید؟

متهم پاسخ داد: کار من دکوراسیون ساختمان در مالزی بود و به هیچ عنوان در نفت و بانک تخصص نداشتم. شرکت‌هایی که تأسیس کردم سوئیفت، اینترنشنال ایزو و پترو مستر بود که ریاست دادگاه خواستند در مورد صحبت نکنیم. این شرکت‌ها را به نام خودم و برای انجام حوالجات از ایران ثبت کرد و برای استفاده بابک زنجانی بوده است در تمام شرکت‌ها رئیس هیئت مدیره بوده‌ام.

نماینده دادستان گفت: در دفاعیات خود مطالب را طوری بیان کردید که انگار شما نقشی نداشته‌اید، شما در کدام شرکت امضای مجاز داشتید؟

متهم گفت: در شرکت “آی بن” نقشی نداشتم و در بانک FIIB امضا داشتم.

نماینده دادستان گفت: آیا از طرف این بانک به عنوان نماینده به بانک دیگر معرفی شدید؟

متهم پاسخ داد: از طرف بانک ارزش طی یک نامه‌ای معرفی شدم، چون بابک زنجانی مسلط به زبان انگلیسی نبود معرفی نامه به من داد تا مراحل خرید بانک را به اتمام برسانم.

وکیل شرکت HK از متهم پرسید: بانک FIIB در این میان نقش مهمی داشته است، چون LC‌ها را تأیید می‌کرده و بابک زنجانی در تاسیس آن نقش مهمی داشته است، LC‌ها را شرکت اس تی تی بنکرز بازگشایی می‌کرد. نقش شما در تاسیس این شرکت چه بوده است؟ به اظهارات خانم مهربانی نیز در این زمینه اشاره شود.

متهم منفرد گفت: شرکت اس تی تی بنکرز چند سال قبل در اقلیم کردستان ثبت شده بود و به نام اس تی تی بود که در دوبی شرکت اس تی تی بنکرز ثبت شد و کار صرافی را از کیش به دوبی انجام می‌دادند، زنجانی به من گفت توسط وکلایش در مالزی توانسته‌اند بانکی تأسیس کنند؛ اما چون تابعیت ایرانی داشتند در نهایت موفق به تاسیس بانک نشدند بنده نقشی در شرکت اس تی تی بنکرز نداشتم.

نماینده دادستان گفت: ارتباط اس تی تی بنکرز را با FIIB توضیح دهید؟

متهم اظهار کرد: بنده اصلا در عملیات بانک FIIB نقشی نداشتم و هیچ سمتی نیز نداشتم.

نماینده دادستان گفت: مستندات در پرونده موجود است گردش کار و نتیجه پرونده اصلی به پرونده شما ضمیمه شده است.

متهم گفت: زمانی که FIIB ثبت شد نام من در چارت سازمانی به عنوان افتخاری و مشاور بوده است تا از نفوذم برای رفع مشکل استفاده کنم وقتی FIIB به بانک ملت منتقل شد چارت عوض شد.

قاضی صلواتی خطاب به متهم گفت: شما در FIIB مشاور ویژه بوده اید نقش خود را کمرنگ نشان می‌دهید در صورتی که اگر اقدامات مجرمانه شما نبود بابک زنجانی هیچ وقت نمی‌توانست به عملیات مجرمانه برسد.

نماینده دادستان گفت: حلقه نهایی جهت اینکه بابک زنجانی به نیت مجرمانه خود برسد شما هستید. اگر متواری نبودید در پرونده اصلی به پرونده شما رسیدگی می‌شد.

متهم گفت: بنده متواری نبودم، ۱۵ سال است که خارج از کشور هستم و مقیم کشور مالزی هستم.

نماینده دادستان گفت: شما از جریان تشکیل پرونده مطلع بودید.

متهم پاسخ داد: قطعا از تشکیل پرونده اطلاع داشتم، پیگیر هم بودم، اما فکر نمی‌کردم به بنده ارتباطی داشته باشد.

قاضی صلواتی گفت: شما ازبانک منابع سرشاری داشتید کارمند‌ها را شما استخدام کردید و امکانات را برای کار‌های مجرمانه بابک زنجانی فراهم کردید. شما همه کاره FIIB و شرکت‌های صوری بابک زنجانی بودید.

متهم پاسخ داد: وجود خارجی در ساختار بانک نداشتم هیچ کدام از ۴ هزار حواله نیز به مشکل نخورد بنده چطور می‌توانستم حدس بزنم بابک زنجانی می‌خواهد کاری کند آن هم وقتی که در روند کارمشخص شد وی شخصی است که مورد وثوق وزیران وقت بوده است.

نماینده دادستان پرسید: شما سهامدار کدام بانک بودید و نقش خود را در خرید بانک گرجستان توضیح دهید؟

متهم گفت: به هیچ عنوان سهامدارنبودم و در خرید بانک گرجستان نقشی نداشتم.

نماینده دادستان گفت: چه میزان نفت تحویل شما شد؟

متهم پاسخ داد: ۵ فروند کشتی نفت کش میعانات گازی پارس جنوبی که مدت‌ها روی کشتی مانده بود و هیچ کس به خاطر مسائل زیست محیطی انبارداری آن را قبول نمی‌کرد.

نماینده دادستان گفت: در اظهاراتتان گفته‌اید ۲۰ میلیون بشکه بوده است.

متهم پاسخ داد: تا آنجایی که خاطرم هست حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون بشکه بوده است. زمانی که شرکت ایزو تحریم شد آقای زنجانی با شرکت HK در این زمینه صحبت کردند.

نماینده دادستان گفت: شما هیچ نفتی از شرکت ایزو نفروختید؟ جمع کل کسری نفت چقدر بود؟

متهم پاسخ داد: هیچ نفتی نفروختم تنها مورد کسری که شمس نیز به آن اشاره کرد کشتی‌ای به نام هرکولس بوده است که قرارداد آن با شرکت گلان مالین بود که کشتی را از آنجا به مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزاردلار در ماه اجاره کرده‌اند.

نماینده دادستان گفت: طبق گزارش بازرسان بانک مرکزی، شما مجوزی برای فعالیت بانکی نداشتید.

نماینده دادستان گفت: آیا اس تی تی بنکرز بانک بوده است؟

متهم پاسخ داد: اس تی تی بنکرز یک جواز مشاوره صرافی و جواز نقل و انتقال حوالجات داشته است که از اقلیم کردستان عراق جواز داشته است.

قاضی صلواتی گفت: شما کارمند زنجانی بوده‌اید، چه منفعتی از ذخیره نفت‌ها بردید؟

متهم پاسخ داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود بردم.

قاضی صلواتی گفت: شما ۶۰ میلیون دلار بابت ذخیره نفت‌ها به جیب زده‌اید، حتی وقتی در مالزی بودی از دانشجویان مقیم مالزی کلاهبرداری می‌کردی و در اظهارات شمس و بابک زنجانی به این مورد اشاره شده است.

متهم پاسخ داد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار دلار سود برده‌ام در این زمینه اگر اسناد و مدارکی وجود دارد حتما می‌پذیرم.

نماینده دادستان پرسید: چقدر به خانم یو بابت انبارداری نفت دادید؟ دراظهاراتتان گفته‌اید که شناختی از وی ندارید؟

در ادامه نماینده دادستان خطاب به متهم پرسید شما در اظهارات خود گفته‌اید خانم یو را نمی‌شناسید و آقای بجنوردی معرفی کرده شما قرارداد نداشته‌اید.

متهم پاسخ داد: نه نداشتم.

نماینده دادستان پرسید: چرا خانم یو به شما پیشنهاد سود حاصل از فروش نفت را به صورت ۵۰، ۵۰ می‌دهد.

متهم گفت: آقای مهدی شمس با من تماس گرفتند که این محموله برای خانم یو است.

نماینده دادستان پرسید: پس شما خانم یو را می‌شناختید چطور با شما تمام گرفت؟

متهم پاسخ داد: از طرف کاپیتان بجنوردی با من تماس گرفتند کاپیتان گفته‌اند فروش آن ۵۰، ۵۰ بین ما تقسیم می‌شود.

نماینده دادستان پرسید: شما قرارداد فروش نفت را امضا کردید؟

متهم پاسخ داد: نه، من قرارداد پیش فروش نفت را امضا کردم.

نماینده دادستان پرسید: درباره فروش پالایشگاه سریلانکا آن را چه کسی انجام داد؟

متهم پاسخ داد: من خبر ندارم.

در این هنگام قاضی صلواتی مهدی شمس را که از محکومین پرونده است خواست در جایگاه حاضر شود و در باره اظهارات زیبا حالت توضیح بدهد.

همدستان بابک زنجانی نحوه دور زدن تحریم ها قاضی صلواتی شغل بابک زنجانی دلال نفتی دستیار بابک زنجانی دادگاه مفسدان اقتصادی ثروت بابک زنجانی تیم بابک زنجانی پولدار شدن بابک زنجانی پشت پرده بابک زنجانی بیوگرافی مهدی شمس بیوگرافی علیرضا زیبا حالت منفرد بیوگرافی حمید فلاح هروی اسامی مفسدان اقتصادی اخبار نفتی اخبار قوه قضاییه

شمس در جایگاه حاضر شد و گفت: من منفرد را انسان گرفتاری می‌دانستم، ولی الان با اتهاماتی که او به من زده من این حق را برای خودم قائلم که علیه او به دلیل نشر اکاذیب شکایت کنم و برای صحبت‌هایم مدرک دارم.

متهم شمس که به عنوان مطلع حاضر شده بود گفت: تخصص من در کشتی‌رانی، هواپیمایی و مسائل بانکی است و دکترای اقتصاد دارم تاسف می‌خورم که مسائل را به من اتهام زدند در حالی که مدارکی به من داده بودند را ترجمه کردم.

وی افزود: با او هیچ ارتباطی نداشتم، چون می‌خواستم خود را درگیر مسئله‌ای نکنم که برای منفرد مشکلی ایجاد کند، اما الان چیز دیگری می‌بینم.

شمس گفت: آقا منفرد به من می‌گوید ایران نیا در حالی که آن موقع به او گفتم اگر ریگی به کفش نداری ایران نیا بنابراین اگر نصیحت قابل تفسیر توسط او بود اول خودم به ایران نمی‌آمدم تا گرفتار نشوم.

وی تصریح کرد: درباره انبار‌ها باید بگویم زنجانی به من زنگ زد و من این مطالب را ۶ سال قبل هم گفته‌ام البته شاید الان حضور ذهن نداشته باشم، اما طبق پرونده و رسید‌های انباری یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن در ذخایر چین تخلیه شد که همه این‌ها را منفرد امضا کرده بود.

در این هنگام شمس یکی از این سند‌ها را به دادگاه نشان داد و گفت: آقای منفرد ادعا می‌کند هیچ قراردادی امضا نکرده، باید بگویم امضا کرده‌اند در شرکت کشتی هرکلولس را نیز آقای منفرد امضا کرد.

وی ادامه داد: تمام بارنامه‌ها که جعلی هم صادر شده اشتباه است شرکت ISA مال شما بود و امضا‌های شما اینجا است.

شمس گفت: این بارنامه‌های جعلی که شما نماینده ISA بوده‌اید و امضا می‌کردید.

شمس به قرارداد‌های نفتی اشاره کرد که با امضای منفرد بوده است.

شمس ادامه داد: هر آنچه که من گفتم مستند است و تمام سوئیفت‌های شرکت‌ها موجود است و همه را تقدیم دادگاه می‌کنم.

قاضی صلواتی در این هنگام از مهدی شمس پرسید: درباره فروش نفت به سریلانکا توضیح دهید.

شمس توضیح داد طبق قرارداد در سربرگ ICC به مالزی فروخته شده و ۱۰۰ هزار تن به سریلانکا با سر برگ ایزو فروخته شده است که مجری این کار آقای کاپیتان بجنوردی بود.

شمس گفت: موضوع آب در نفت محرز و مدارک موجود است. آقای زیباحالت منفرد آقای مالوژ را معرفی کرد.

در این هنگام قاضی صلواتی ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: دادگاه رسیدگی به پرونده را به روز یکشنبه ۵ خرداد ساعت ۱۰ صبح موکول می‌کنم.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو