ارتباط مصرف این مکمل با لاغری+ مفید برای پوست و سلامتی

49

1400/8/12

18:25


مگا 3 به رشد طبیعی مغز و چشم کمک می کند. آنها با التهاب مقابله می کنند و به جلوگیری از بیماری قلبی و کاهش عملکرد مغز کمک کنند. روغن ماهی حاوی مقدار زیادی امگا 3 است.

ارتباط مصرف این مکمل با لاغری+ مفید برای پوست و سلامتی

به گزارش بهداشت نیوز، اصلی‌ترین (منابع) امگا 3 موجود در روغن ماهی، اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) هستند، که این در حالی است که امگا 3 در منابع گیاهی عمدتا اسید آلفا-لینولنیک (ALA) است. اگرچه ALA یک اسید چرب ضروریست، اما EPA و DHA فواید بیشتری برای سلامتی دارند. همچنین دریافت کافی امگا 3 مهم است زیرا رژیم غذایی غربی بسیاری از امگا 3 ها را جایگزین سایر چربی ها مانند امگا 6 کرده است. این نسبت تحریف شده اسیدهای چرب ممکن است به بیماری های بی شماری کمک کند.

خواص روغن کبد ماهی و روغن ماهی برای سلامتی، پوست صورت و لاغری

1. فواید روغن ماهی برای سلامت قلب

بیماری های قلبی علت اصلی مرگ و میر در سراسر جهان هستند. مطالعات نشان می‌دهد که افرادی که ماهی زیادی را می خورند، میزان بیماری های قلبی بسیار کمتری را دارند. به نظر می‌رسد که با مصرف ماهی یا روغن ماهی عوامل خطر چندگانه برای بیماری های قلبی کاهش می یابد.

2. مصرف روغن ماهی ممکن است به درمان برخی اختلالات روانی کمک کند

مغز شما تقریباً از 60 درصد چربی تشکیل شده است و بیشتر این چربی ها اسیدهای چرب امگا 3 هستند. بنابراین ، امگا 3 برای عملکرد طبیعی مغز ضروری است. در حقیقت، برخی مطالعات نشان می‌دهد که افراد دارای اختلالات روانی خاص و مشخص سطح خون امگا 3 کمتری دارند.

قابل توجه است که، تحقیقات نشان می‌دهد مکمل های روغن ماهی می‌توانند از بروز آن جلوگیری کرده یا علائم برخی اختلالات روانی را بهبود بخشند. به عنوان مثال، می تواند احتمال اختلالات روان پریشی را در افرادی که در معرض خطر هستند کاهش دهد (این می تواند احتمال اختلالات روان پریشی را در افرادی که در معرض خطر و ریسک آن هستند را کاهش دهد). علاوه بر این، مصرف مکمل روغن ماهی در دوزهای بالا ممکن است برخی از علائم اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی را کاهش دهد.

3. خواص روغن ماهی برای لاغری و کاهش وزن

چاقی به عنوان شاخص توده بدنی (BMI) بیشتر از 30 تعریف می شود. در سطح جهانی، حدود 39٪ از بزرگسالان دارای اضافه وزن هستند، در حالی که 13٪ چاق هستند. این آمار در کشورهای با درآمد بالا مانند ایالات متحده حتی بیشتر است. چاقی می تواند خطر ابتلا به سایر بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

مکمل‌های روغن ماهی ممکن است باعث بهبود ترکیب بدنی و نیز عوامل خطر و ریسکی برای بیماری قلبی در افراد چاق شوند. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان می دهند که مکمل‌های روغن ماهی، در ترکیب با رژیم غذایی یا ورزش، می توانند به شما در کاهش وزن کمک کنند. با این حال، همه مطالعات اثر یکسانی را پیدا نکردند. یک تحلیل و آنالیز از 21 مطالعه نشان می‌دهد که مکمل های روغن ماهی به طور قابل توجهی باعث کاهش وزن در افراد چاق نمی‌شوند بلکه/اما باعث کاهش دور کمر و نسبت دور کمر به لگن می شوند.

4. خواص روغن ماهی برای سلامت چشم 

چشمان شما مانند مغز شما به چربی های امگا 3 متکی هستند. شواهد نشان می‌دهد افرادی که دارای امگا 3 کافی نیستند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری های چشمی هستند. علاوه بر این، سلامتی چشم در سنین پیری شروع به کاهش می‌کند، که می تواند منجر به انحطاط ماکولای وابسته به سن (AMD) شود. خوردن ماهی با کاهش خطر AMD مرتبط است، اما نتایج درباره مکمل های روغن ماهی قانع کننده نیستند.

یک مطالعه نشان داد که مصرف دوز بالای روغن ماهی به مدت 19 هفته باعث بهبود بینایی در تمام بیماران AMD می شود. با این حال، این یک مطالعه بسیار کوچک بود. دو مطالعه بزرگتر اثر ترکیبی امگا 3 و سایر مواد مغذی را بر روی AMD بررسی کردند. یک مطالعه اثر مثبتی را نشان داد، در حالی که مطالعه دیگر هیچ اثری را نشان نداد. بنابراین، نتایج مشخص نیست و کاملا ناواضح است.

5. فواید روغن ماهی برای کاهش التهاب 

التهاب روش سیستم ایمنی بدن شما برای مبارزه با عفونت و درمان آسیب ها است. با این حال، التهاب مزمن با بیماری های جدی مانند چاقی، دیابت، افسردگی و بیماری های قلبی همراه است. کاهش التهاب می تواند به درمان علائم این بیماری ها کمک کند. از آنجا که روغن ماهی دارای خواص ضد التهابی است، ممکن است به درمان بیماری‌های التهابی مزمن نیز کمک کند. به عنوان مثال، در افراد تحت فشار و چاقی، روغن ماهی می تواند تولید و بیان و حالت ژن مولکول های التهابی موسوم به سیتوکین ها را کاهش دهد.

علاوه بر این، مکمل های روغن ماهی می توانند به طور قابل توجهی درد مفاصل، سفتی و نیازهای دارویی را در افراد مبتلا به آرتریت روماتوئید، که باعث درد مفاصل می شود، کاهش دهند. در حالی که بیماری التهابی روده (IBD) نیز توسط التهاب ایجاد می شود، اما با این حال هیچ شواهد روشنی وجود ندارد که نشان دهد روغن ماهی علائم آن را بهبود می بخشد یا نه.

6. فواید روغن ماهی برای پوست 

پوست شما بزرگترین اندام و ارگان بدن است و حاوی مقدار زیادی اسید چرب امگا 3 است. سلامت پوست می‌تواند در طول زندگی شما، به خصوص در دوران پیری یا پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد کاهش یابد. گفته شده است که تعدادی از اختلالات پوستی وجود دارند که ممکن است از مکمل های روغن ماهی از جمله پسوریازیس و درماتیت بهره مند شوند.

7. فواید روغن ماهی در بارداری

امگا 3 برای رشد و نمو اولیه ضروری است. بنابراین، برای مادران مهم است که در دوران بارداری و در دوران شیردهی امگا 3 کافی را دریافت کنند. مکمل های روغن ماهی در مادران باردار و شیرده ممکن است هماهنگی چشم و دست در نوزادان را بهبود بخشد. با این حال، مشخص نیست که آیا یادگیری یا ضریب هوشی بهبود می یابد یا خیر. مصرف مکمل‌های روغن ماهی در دوران بارداری و شیردهی نیز ممکن است رشد بینایی نوزاد را بهبود بخشد و به کاهش خطر آلرژی و حساسیت کمک کند

8- خواص روغن ماهی در کاهش چربی کبد

کبد شما بیشتر چربی های بدن را پردازش می کند و می تواند در افزایش وزن نیز نقش داشته باشد. بیماری کبد به طور فزاینده ای، به ویژه بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)، که در آن چربی در کبد شما تجمع می یابد شایع است. مکمل هایی مثل قرص روغن ماهی می توانند عملکرد و التهاب کبد را که ممکن است به کاهش علائم NAFLD و میزان چربی در کبد کمک کند بهبود بخشند .

9. فواید قرص روغن ماهی برای افسردگی

انتظار می‌رود که افسردگی تا سال 2030 به دومین علت بزرگ بیماری تبدیل شود. جالب اینجاست که به نظر می رسد افراد مبتلا به افسردگی های عمده سطح امگا 3 کمتری در خون دارند. مطالعات نشان می دهد که روغن ماهی و مکمل های امگا 3 ممکن است علائم افسردگی را بهبود بخشند. علاوه بر این، برخی مطالعات نشان داده است که روغن های غنی از EPA بیش از DHA10 به کاهش علائم افسردگی کمک می کنند.

10. فواید روغن ماهی برای کودکان بیش فعال

تعدادی از اختلالات رفتاری در کودکان، مانند اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD)، شامل بیش فعالی و کم توجهی است. با توجه به اینکه امگا 3 بخش و قسمت قابل توجهی از مغز را تشکیل می دهد، دریافت مقدار کافی از آنها ممکن است برای جلوگیری از اختلالات رفتاری در اوایل زندگی مهم باشد. مکمل های روغن ماهی ممکن است بیش فعالی، عدم توجه، تکانشگری و پرخاشگری را در کودکان بهبود بخشند. این ممکن است برای یادگیری در اوایل زندگی مفید باشد

11. روغن ماهی برای تقویت ذهن و حافظه 

با افزایش سن، عملکرد مغز شما کند می‌شود و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می‌یابد. افرادی که ماهی بیشتری می خورند در سن پیری تجربه کاهش عملکرد مغز را کندتر می کنند. با این حال، مطالعات انجام شده روی مکمل‌های روغن ماهی در بزرگسالان مسن تر، شواهد واضحی که می تواند باعث کاهش عملکرد مغز شود را ارائه نکرده اند. با این وجود، برخی از مطالعات بسیار کوچک نشان داده است که روغن ماهی می تواند حافظه را در افراد سالم و مسن تر بهبود بخشد.

12. فواید روغن ماهی برای پیشگیری از علائم آسم و خطر آلرژی

آسم، که می تواند باعث تورم در ریه ها و تنگی نفس شود، در نوزادان بسیار شیوع می‌یابد و شایع‌تر است. تعدادی از مطالعات نشان می‌دهد که روغن ماهی ممکن است علائم آسم را به ویژه در اوایل زندگی کاهش دهد. در یک بررسی بر روی حدود 100000 نفر، دریافت ماهی توسط مادر یا امگا 3 خطر آسم در کودکان را به میزان 24-29٪ کاهش می دهد. علاوه بر این، مکمل های روغن ماهی در مادران باردار ممکن است خطر آلرژی در نوزادان را کاهش دهد.

13. روغن ماهی برای سلامت استخوان

در دوران پیری، استخوان ها می توانند مواد معدنی ضروری و اصلی خود را از دست بدهند، که در نتیجه آن احتمال شکستن آنها وجود دارد. این می تواند منجر به بیماری هایی مانند پوکی استخوان و آرتروز شود.

کلسیم و ویتامین D برای سلامت استخوان بسیار مهم است، اما برخی مطالعات نشان می دهند که اسیدهای چرب امگا 3 نیز می توانند مفید باشند. افرادی که میزان مصرف امگا 3 بیشتری دارند و سطح خون آنها بیشتر است ممکن است از تراکم (مواد) معدنی استخوانی (BMD) بهتری برخوردار باشند. با این حال، مشخص نیست که آیا مکمل های روغن ماهی باعث بهبود BMD می شوند یا نه. تعدادی از مطالعات کوچک نشان می دهد که مکمل های روغن ماهی، مارکرهای تجزیه استخوان که ممکن است از بیماری استخوان جلوگیری کند را کاهش می دهد. 

منبع: سلام دنیا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو