تصورات درست و غلط از داروهای گیاهی و شیمیایی

71

1400/8/12

20:34


داروهای گیاهی از آغاز طلوع تمدن بشری با ما بوده‌اند و با این وجود ما در مورد تاثیرات آن بسیار کمتر از داروهای شیمیایی معمولی می‌دانیم.

تصورات درست و غلط از داروهای گیاهی و شیمیایی

به گزارش بهداشت نیوز، فقط طبیعی بودن داروهای گیاهی به این معنی نیست که همیشه بی‌خطر هستند. برخی از داروهای گیاهی می‌توانند سمی باشند.

داروهای گیاهی برای چه مواردی استفاده می‌شود؟

بسیاری از مردم به دنبال رویکردهای طبیعی می‌گردند و به دنبال تسکین چندین بیماری از جمله افسردگی و اضطراب، دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و حتی سرطان هستند. اما فقط به دلیل طبیعی بودن این داروها به این معنی نیست که همیشه بی‌خطر هستند. برخی از داروهای گیاهی می‌توانند سمی باشند.

داروهای گیاهی در مقابل داروهای شیمیایی

داروهای شیمیایی برای اقدامات و هدف قرار دادن آسیب‌شناسی‌های خاص هستند درحالیکه گیاهان دارویی می‌توانند طیف وسیعی از تاثیرات را بر روی سیستم فیزیولوژیکی داشته باشند. برخی داروهای گیاهی "شبیه دارو" وجود دارد که اقدامات آنها به داروها نزدیک می‌شود.

به طور کلی، اگرچه داروهای گیاهی برای بهبودی استفاده می‌شوند و تاثیر آن بسیار ملایم‌تر است، اما همه چیز می‌تواند اشتباه شود و انجام ‌شود، معمولاً به دلایل زیر است:

• شناسایی اشتباه گیاهان

• آماده‌سازی نادرست

• مدیریت نادرست

داروهای شیمیایی در مقایسه با داروهای گیاهی استاندارد شده‌اند. آنها با رعایت روشهای استاندارد سخت تهیه می‌شوند که به موجب آن همه کیفیت‌ها یکسان است.

در عین حال، تولیدکنندگان داروهای گیاهی مجبور نیستند از چنین مقرراتی پیروی کنند و بنابراین می‌توانند دارای کیفیت ناسازگار باشند. 


داروهای گیاهی و شیمیایی با یکدیگر؟

در مواردی که همزمان از داروهای شیمیایی و گیاهی استفاده می‌شود باید مراقبت کرد و به طور کلی توصیه می‌شود این کار را انجام ندهید. همچنین در دوران بارداری از داروهای گیاهی استفاده نکنید.

محققان دریافته‌اند که داروهای گیاهی معمولی مانند مخمر، جینسنگ و جینکو بیلوبا می‌توانند تداخل مضر با داروهای معمولی داشته باشند. این شامل:

• اثرات رقیق‌کننده

• افزایش قدرت

• عوارض جانبی خطرناک

مشخص شده است که بیماران هنگام مصرف گیاهان دارویی در کنار داروهایی مانند داروهای ضدافسردگی و داروهای HIV، صرع و بیماری‌های قلبی از عواقب جدی رنج می‌برند. اگرچه داروهای گیاهی محصولات طبیعی هستند، اما هنوز هم می‌توانند اثرات بیولوژیکی قوی بر بدن ایجاد کنند که متاسفانه می‌تواند مضر باشد.

اما مردم اغلب به این داروها مراجعه می‌کنند زیرا معتقدند این داروها عوارض نامطلوبی ندارند. اگرچه تصور نادرست است، اما داروهای گیاهی متعادل هنوز در واقع بسیار ایمن‌تر از داروهای شیمایی هستند.

منبع: سلامت

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو