چگونه می‌توان فرآیند استخدام را متحول نمود؟

منبع: فوت و فن

77

1400/8/13

05:27


استخدام افراد متخصص از دیرباز به عنوان یک فرآیند حساس و عموما تخصصی در حال انجام بوده است. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های کارفرمایان، کارآفرینان و مدیران این بوده است که مناسب‌ترین فرد را، چه از  جهت سطح تخصصی، حقوق و دستمزد و مشخصات فردی، برای یک موقعیت شغلی برگزینند.

اما مدت زیادی از آخرین تغییر اساسی در فرآیند استخدام می‌گذرد؛ به عنوان مثال، مدت بسیاری است که دیگر کمتر کسی برای درخواست خودروی کرایه‌ای، با مؤسسات کرایه خودرو و آژانس‌ها تماس می‌گیرد و قالب افراد، از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند. از دیر باز، کارفرمایان برای جذب افراد، نیاز به یک متخصص برای موقعیت شغلی خاصی را اعلام نموده، و سپس کارجویان رزومه‌های خود را ارسال و تمایل به استخدام شدن در آن موقعیت شغلی را اعلام می‌نمایند و پس از طی شدن مراحلی مانند مصاحبه و آزمون، در آن موقعیت شغلی استخدام می‌شوند. حال به بررسی این موضوع بپردازیم که ورود فرآیند استخدام به دنیای دیجیتال تا چه اندازه باعث تغییر و هوشمندی در آن شده است.

سایت‌ها و بسترهای آنلاین استخدام

 بیش از یک دهه از ارائه‌ی خدمات آنلاین استخدام توسط سایت‌های متعدد می‌گذرد و در حال حاضر، درصد عظیمی از کسب‌وکارها و نیروی کار، متخصصان یا موقعیت شغلی مناسب خود را از این طریق می‌یابند. اما این مسئله، تفاوت چندانی با استخدام از طریق نیازمندی روزنامه‌ها ندارد. زیرا در اکثر سایت‌های استخدام، پس از اعلام نیاز کسب‌وکارها به یک نیروی کار، کارجویان مرتبط و بعضا غیر مرتبط، رزومه‌های خود را برای این موقعیت‌های شغلی ارسال می‌کنند و عملا فرآیند استخدام از سایت خارج می‌شود. در واقع، سایت‌های استخدام در نقش یک تریبون برای اعلام موقعیت‌های شغلی عمل می‌کنند. اما آیا این تنها خدمتی است که این سایت‌ها توانایی ارائه‌ی آن را دارند؟

هوشمندی، برگ برنده‌ی دنیای دیجیتال

بسترهای آنلاین استخدام

دنیای دیجیتال، فرصت‌های بسیاری را برای آسان، سریع و دقیق کردن فرآیند‌ها برای  افراد و کسب‌وکارها ایجاد می‌کند. استخدام کردن و کاریابی نیز از این قاعده مستثنا نیست. با استفاده از تکنولوژی‌ها و دانش نرم‌افزار، این امکان فراهم است که تا حد زیادی استخدام و کاریابی را به صورت هوشمند به انجام رساند و این فرآیند را تا جای ممکن سریع، آسان و دقیق نمود. اما از چه راه‌هایی می‌توان به این هوشمندی و مزایای بسیار دنیای دیجیتال دست پیدا کرد؟ در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم.

تکمیل و ثبت آگهی استخدام

یک آگهی استخدام مناسب، باید دارای اطلاعات فراوانی هم از بابت موقعیت شغلی، و هم از جهت کارفرما و شرکت استخدام کننده باشد. به طور کلی، ورود کامل اطلاعات این موارد، صرف زمان فراوانی را طلب می‌کند. هوشمندی و بهینه نمودن فرآیند دریافت اطلاعات می‌تواند از این زمان بکاهد و باعث شود تا به دلیل کامل و شفاف بودن اطلاعات آگهی استخدام، شانس دریافت رزومه‌های مرتبط‌تر و جلوگیری از هدر رفت زمان و هزینه حاصل شوند.

رزومه‌ی آنلاین با نام کاربری منحصر به فرد در قالب پروفایل

بسترهای آنلاین استخدام

در حال حاضر، اکثر قریب به اتفاق سایت‌ها و بسترهای آنلاین استخدام و کاریابی، این امکان را برای کارجویان فراهم نموده‌اند که برای آگهی‌های استخدام و موقعیت‌های شغلی، رزومه ارسال نمایند. این موضوع باعث می‌شود تا کارفرمایانی که آگهی استخدام ثبت نموده‌اند با تعدادی زیادی فایل رزومه مواجه شوند و دسته‌بندی آن‌ها با سختی مواجه شود و احتمال خطا تا حد زیادی افزایش یابد و در صورت وجود چندین آگهی، پیچیدگی فراوانی بین آن‌ها بوجود آید. در صورتی که رزومه‌ی متخصصان درون همان سایت استخدام، قابل دسترسی و نمایش باشد، فرآیند قربالگری آن‌ها تا حد فراوانی آسان‌تر و دقیق‌تر به انجام می‌رسد.

ارسال رزومه و پیشنهادات شخصی سازی شده

در قالب سایت‌ها و بسترهای استخدامی، فقط یک نوع ارسال رزومه و اعلام آمادگی برای آگهی‌ها و موقعیت‌های شغلی وجود دارد. سایتی در این زمینه هوشمند به حساب می‌آید که این امکان را داشته باشد تا بتوان برای هر آگهی استخدام، پیامی منحصر به آن را ارسال نمود و نمونه‌کارهای مرتبطی را ارسال کرد.

پشتیبانی و مشاوره‌ی تخصصی

هر اندازه که یک سایت و بستر استخدام هوشمند باشد، هیچ چیز نمی‌تواند جایگزین پشتیبانی یک شخص واقعی شود. از طرفی فرآیند استخدام، ذاتا پیچیده  بوده، و به تبع آن فرآیندهای سایت‌های فعال در آن حوزه نیز موضوعات خاص خود را دارا هستند؛ به همین جهت، پشتیبانی تلفنی و تیکتی (از طریق پیام در سایت)، به عنوان یکی از ملزومات هر بستر استخدام آنلاین به حساب می‌آیند. از طرفی دیگر، این پیچیدگی هنگامی که قصد استخدام در یک حوزه‌ی تخصصی، مانند استخدام برنامه نویس یا استخدام گوینده و نریتور را داشته باشید، چندین برابر می‌گردد. به همین جهت، مشاوره تخصصی برای تدوین فرآیندهای استخدام یک متخصص، در بسیاری از مواقع لازم و ضروری است.

وین ورک، در مسیر تحول استخدام و کاریابی آنلاین

بسترهای آنلاین استخدام

در میان غول‌های حال حاضر  سایت‌های استخدام و کاریابی آنلاین، استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای کوچکی یافت می‌شوند که در صدد تحول و هوشمند سازی هر چه بیشتر فرآیند استخدام هستند. یکی از این استارت‌آپ‌های نوپا وین ورک است. این وب سایت به دلیل داشتن امکان درج آگهی استخدام در کنار انجام پروژه امن، به عنوان جامع‌ترین سایت استخدام و کاریابی شناخته می‌شود که در بسیاری از فرآیند‌های خود از هوشمندی فراوانی بهره می‌برد.

وین ورک با دریافت کمترین اطلاعات و به شیوه‌ای آسان، یک آگهی بسیار کامل را در اختیار کارفرمایان قرار می‌دهد و بسیاری از موارد اساسی یک آگهی استخدام را پیش‌بینی و محاسبه می‌کند. علاوه بر این، وین ورک به هر کاربر خود، یک پروفایل آنلاین که به عنوان یک رزومه‌ی جامع با نام کاربری منحصر به فرد قابل استفاده است را ارائه می‌کند. در کنار این موارد، تمام پیشنهادات و ارسال رزومه‌ها منحصر به فرد بوده، و دارای پیام و نمونه کارهای مختص به هر موقعیت شغلی است. اما وین ورک به این‌ها بسنده نکرده و در تمام مراحل، پشتیبان و همراه کاربران خود است و از طریق تماس تلفنی و پیام پشتیبانی، روند فعالیت کاربران خود را مورد بررسی قرار می‌دهد.

این سایت استخدام با فعالیت به مدت زمانی کمتر از ۱ سال توانسته است بسیاری از فرآیندهای پیچیده و زمان‌بر را از میان بردارد و اعتماد بسیاری از کاربران را به سوی خود جلب نماید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو