۱۰ حیوان با طولانی‌ترین دوره بارداری

۱۰ حیوان با طولانی‌ترین دوره بارداری


منبع: فوت و فن

114

1400/8/13

08:19


۱۰ حیوان با طولانی‌ترین دوره بارداری

بارداری ۹ ماهش هم سخت است چه برسد به بیشتر از این مدت! اما حیوانات بخت برگشته‌ای هستند که باید خیلی بیشتر از این چیزها تحمل کنند تا نوزاد‌شان به دنیا آید.

مادران خیلی به گردن ما حق دارند، آنها از ما برای ۹ ماه در رحم خود نگهداری کردند. جنس ماده انسان‌ها یکی از طولانی ترین دوران بارداری را در بین حیوانات دارد. اما حیوانات دیگری هستند که باید از این هم بیشتر تحمل کنند! با این حیوانات آشنا شوید.

۱- گاو دریایی

با نگاه کردن به یک گاو دریایی چاق و چله شاید اصلا متوجه نشوید که باردار است، اما این جانور ملوس و عظیم الجثه نوزادنش را نزدیک به ۱۳ ماه در رحم خود حمل می‌کند! واقعا که صبرش ستودنی است!

۲- شتر

شترها به لجوجی و بد خلقی معروف اند اما با در نظر گرفتن اینکه دوره بارداری آنها بین ۱۳ تا ۱۴ ماه، یعنی ۴۱۰ روز، است، می‌توان به آنها حق داد آنقدر بد عنق باشند! دیگر شترها مانند لاماها هم دوره بارداری طولانی، در حدود ۳۳۰ روز، دارند.

۳- زرافه

دوره بارداری زرافه در بین ۴۰۰ تا ۴۶۰ روز است. زرافه بلند قد ترین موجود روی خشکی است و جالب است بدانید، مادر بچه را در حالت ایستاده به دنیا می‌آورد پس بچه باید آنقدر بزرگ باشد که بتواند یک زایمان طولانی و افتادن از داخل رحم را تحمل کند. در حقیقت همین افتادن است که کیسه جنینی را پاره می‌کند! با توجه به حضور شیر و دیگر حیوانات درنده، جهان برای یک بچه زرافه کوچک جای ترسناک و خطرناکی است. به همین علت است که دوره بارداری مادر آنقدر طول می‌کشد، بچه باید به محض به دنیا آمدن قوی باشد.

۴- کرم مخملی

همه جانورانی که دوره بارداری طولانی مدت دارند بزرگ نیستند. کرم‌هایی، مانند کرم مخملی، وجود دارند که مانند بعضی از حیوانان نوزادان زنده به دنیا می‌آورند (به جای تخم گذاشتن). این موجود عجیب و غریب نوزاد‌هایش را قبل از تولد برای ۱۵ ماه در درون خود نگه می‌دارد. بر خلاف اسم‌شان در واقع این جانداران کرم نیستند و از مخمل هم ساخته نشده اند! بدن آنها با موهایی حساس پوشیده شده است  که ظاهری مخملی به آنها می‌دهد. این کرم‌های خویشاوند نزدیک هر دو گروه بند پایان و کرم‌های حقیقی هستند و به همین علت موضوع مطالعه جالبی برای دیرینه شناسان اند.

۵- کرگدن

شاید به خاطر جثه غول آسایش تعجب نکنید که با دوره بارداری ۴۵۰ روزه، حیوان بعدی لیست ما است. این دوره بارداری طولانی مانع از آن می‌شود که جمعیت این حیوان خیلی زیاد شود. تمام ۵ گونه کرگدن در معرض خطر انقراض اند و آسیب پذیر هستند و سه گونه از این ۵ گونه را خطر بسیار بیشتری تهدید می‌کند.

۶- فیل دریایی (شیر ماهی)

شیر دریایی طولانی ترین دوره بارداری را در بین گروه پین نیپل (گروهی از پستانداران متشکل از خوک‌های آبی و شیرهای دریایی است). این جانور جنین خود را برای ۱۵ تا ۱۶ ماه در درون بدن رشد می‌دهد (خوک‌های آبی و شیرهای دریایی به ترتیب جنین‌های خود را برای ۳۳۰ و ۳۵۰ روز حمل می‌کنند). همچنین شیرهای دریایی طولانی ترین زمان تولید نسل را در بین گروه پین نیپل دارند.

۷- نهنگ‌ها و دلفین‌ها

این دو موجود دریایی به خاطر هوش سرشارشان، اجتماعات پیچیده و شخصیت آرام و صلح طلب‌شان  هم شناخته شده‌اند. این دو حیوان دریایی مدت زمان زیادی جنین خود را در بدن نگهداری می‌کنند. هر گونه‌ای، از لحاظ زمانی، دوره بارداری متفاوتی دارد، اما مدت زمان بارداری گاو ماهی درمیان دلفین‌ها از همه طولانی تر است (در حدود ۱۷ ماه). بعضی از نهنگ‌های عنبر جنین های خود را برای بیشتر از ۱۹ ماه در درون بدن جا به جا می‌کنند!

۸- فیل‌

دوره بارداری فیل‌ها از تمام پستانداران طولانی تر است. آنها جنین‌های خود را برای مدت ۲ سال در رحم‌شان نگهداری می‌کنند! دوره‌های رشد طولانی در میان حیوانات باهوش تر معمول است. از آنجایی که فیل‌ها در میان دیگر حیوانات خشکی عظیم جثته ترین هستند و بزرگ ترین مغز را دارند، طبیعی است که در زمان جنینی زمان زیادی برای رشد کافی بخواهند.

۹- سالامندرهای سیاه آلپالین

سالامندرهای سیاه آلپالین در قسمت مرکزی و شرقی کوه‌های آلپ زندگی می‌کنند و نوزادانی زنده به دنیا می‌آورند. این جاندار بخش برگشته ۲ تا ۳ سال، بسته به ارتفاعی که سالامندر در آن زندگی می کند، باردار خواهد بود! این جانور در هر بارداری معمولا دو بچه به دنیا می‌آورد. دوره زندگی سالامندر بین ۱۰ تا ۲۰ سال است.

۱۰- کوسه

برخلاف اکثر ماهی‌ها، کوسه‌ها تعداد کمی نوزاد خوب رشد کرده به دنیا می‌آورند به جای آنکه تعداد زیادی کودک ضعیف رشد کرده به دنیا آورند. دوره بارداری در بین گونه‌های مختلف بسیار متفاوت است. کوسه سگ ماهی خاردار می‌تواند جنین‌هایش را برای ۲ سال در خود حمل کند در حالی ک کوسه ماهی آسودگر دوره بارداری ۳ ساله دارد و کوسه چین دار برای ۳٫۵ سال حامله است!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو