ماجرای فروش نخل‌های ایرانی به کشورهای عربی

منبع: برترین ها

85

1400/8/13

10:13


تصاویری از قطع درختان نخل در روستاهای استان بوشهر در فضای مجازی منتشر شد که باعث واکنش کاربران شد.

فارس: تصاویری از قطع درختان نخل در روستاهای استان بوشهر در فضای مجازی منتشر شد که باعث واکنش کاربران شد.

ماجرای فروش نخل‌های ایرانی به کشورهای عربی

تصاویری از قطع درختان نخل در روستاهای استان بوشهر در فضای مجازی منتشر شد که گفته شد مقصد این نخل‌ها، کشورهای عربی حاشیه‌ خلیج‌فارس است. فرد فیلم‌بردار این ویدیو می‌گوید که در روستای رودفاریاب و تنگ ارم دشتستان به دلیل کم‌آبی و خشکسالی، کشاورزان مجبور به فروش نخل‌ها می‌شوند.

ماجرای فروش نخل‌های ایرانی به کشورهای عربی

خسرو عمرانی؛ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در واکنش به این ویدئو گفت:

* صادرات نخل معمولا به‌صورت خاص و محدود همچنین با ارقام خاص وجود دارد، البته صادرات ذخایر استراتژیک ژنتیکی کشور ممنوع است.

* کندن و جابه‌جایی نخل برای افراد دیگر یا فضای سبز هم در کشور اتفاق می‌افتد.

* متقاضی درخواست صادرات نخل را می‌دهد، باغ‌هایی خاص و ارقامی مشخص انتخاب می‌شوند، همچنین باید نوع نخل‌های صادراتی از جنس ممنوعه نباشد.

* تاکنون مجوز ۶۰۰ نخل در باغ‌های دالکی برای صادرات به کشور قطر صادر شده و اطلاعی از نخل‌های رودفاریاب نداریم.

* شاید این افراد در حال جابه‌جایی نخل‌ها در سطح کشور هستند اما فقط مجوز برای باغ نخل در دالکی دشتستان گرفته شده است و این مورد نیز مورد پیگرد این سازمان نیز قرار خواهد گرفت.

* (با بیان اینکه قطع درختان نخل در فاریاب دشتستان با هماهنگی جهاد کشاورزی نبوده): اینکه گفته می‌شود قطع درختان به جهت بی‌آبی نخل‌ها صادر می‌شود، صحیح نیست و صادرات هر نوع نخلی قانونی نبوده و برخی از نخل‌ها قابل صادرات هستند.

* کارشناسان وزارت جهاد کشاورزی بوشهر از این نخلستان در رودفاریاب بازدید کردند و باغدار این نخلستان ۱۸ نفر نخل را به علت کم‌آبی به فضای سبز داده است.

* برای مقابله با بحران بی‌آبی، طرح تحول نخلستان درحال اجراست که در این طرح به‌جای آبیاری غرقابی یا سنتی از سامانه نوین آبیاری یا آبیاری تحت فشار استفاده می‌شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو