کدام کشور‌ها مشتری پنهانی نفت ایران هستند؟

منبع: برترین ها

44

1400/8/13

11:56


تحریم‌ها بخش مهمی از مشتریان نفت ایران را از این بازار دور کرد. چین، هند و روسیه از جمله مشتریان نفتی ایران بودند که با تشدید تحریم‌ها خرید نفت خود را محدود کردند و حتی گفتند که خرید نفت آن‌ها به صفر رسیده است.

تجارت نیوز: مدت‌هاست که آمار فروش نفت ایران محرمانه است و رقم دقیق درآمدهای نفتی مشخص نیست و تنها آماری که در این مورد منتشر می‌شود اظهارات پراکنده‌ای است که گاهی منتشر می‌شود.

اما آما آمارهای مختلف درباره فروش نفت ایران چه می‌گوید؟ جدیدترین گزارش مربوط به اتاق تهران است که گفته ایران در فصل بهار ۱۴۰۰ حدود ۸.۷ میلیارد دلار نفت فروخته است.

مدت‌هاست که آمار فروش نفت ایران محرمانه است و رقم دقیق درآمدهای نفتی مشخص نیست و تنها آماری که در این مورد منتشر می‌شود اظهارات پراکنده‌ای است که گاهی منتشر می‌شود.

اما آما آمارهای مختلف درباره فروش نفت ایران چه می‌گوید؟ جدیدترین گزارش مربوط به اتاق تهران است که گفته ایران در فصل بهار ۱۴۰۰ حدود ۸.۷ میلیارد دلار نفت فروخته است.

چرا آمار درآمد نفتی متفاوت‌ است؟

دلیل تفاوت این آمارها چیست؟ یکی از گمانه‌ها این است که چون درآمد نفتی ایران محرمانه است، اطلاعات دقیق و درست منتشر نمی‌شود و نتیجه آن اختلاف آماری عجیبی است که می‌بینیم.

اما گمانه دوم این است که برخی از این اعداد مربوط به فروش رسمی نفت ایران است و بخشی مربوط به فروش غیررسمی نفت است.

به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد که ایران به دلیل تحریم‌ها بخش مهمی از نفت خود را از مبانی غیررسمی به فروش می‌رساند و آمار آن در دسترس نیست و یا در آمارهای رسمی نمی‌آید.

اما سوال مهم‌تری هم وجود دارد. اینکه مشتریان نفت ایران چه کسانی هستند؟ تحریم‌ها بخش مهمی از مشتریان نفت ایران را از این بازار دور کرد. چین، هند و روسیه از جمله مشتریان نفتی ایران بودند که با تشدید تحریم‌ها خرید نفت خود را محدود کردند و حتی گفتند که خرید نفت آنها به صفر رسیده است. جز چین که گفته بود خرید نفت خود از ایران را ادامه می‌دهد. اما این مشتری نفتی هم اکنون مشتری نفت عربستان است و نه ایران.

پس حالا یا آمارها اشتباه است و عدد ۸.۷ میلیارد دلاری فروش نفت درست نیست. یا اینکه ایران مشتریان غیررسمی دارد که از آن‌ها رونمایی نکرده است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو