درمان ۱۰۰ نسخه چاپ سنگی گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران

منبع: ایران آرت

68

1400/8/13

19:10


در راستای حفظ یکپارچگی و حفاظت از آثار تاریخی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران، پروژه مرمت حفاظتی و درمان یکصد نسخه چاپ سنگی و سه جلد نسخه خطی متعلق به گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران انجام شد.

ایران آرت: در راستای اهداف مدیریتی این مجموعه جهت حفظ یکپارچگی و حفاظت از ماهیت مادی و محتوایی آثار تاریخی، اتخاذ راهبردهای حفاظت پیشگیرانه، محافظت و همچنین انجام اقدامات مرمتی، تعداد یکصد نسخه چاپ سنگی و سه جلد نسخه خطی متعلق گنجینه موزه کتابخانه اختصاصی نیاوران با طرح و نظارت بخش حفاظت و مرمت این مجموعه در قالب یک پروژه 6 ماهه مورد مرمت و درمان بر اساس اصول فنی و علمی قرار گرفت.

به گزارش ایلنا، در راستای پروژه حفاظتی و مرمتی سه نسخه خطی موزه کتابخانه اختصاصی و در جهت اتخاذ شیوه مرمتی مناسب، ابتدا مطالعات فن شناسی و آسیب شناسی بر روی کاغذ، جوهر و رنگ، اتصالات و همچنین جلد چرمی این آثار انجام شد و پس از انجام آزمون های میکروسکوپی و شیمیایی در خصوص شناسایی نوع کاغذ، نوع مرکب و ...، ویژگی های محتوایی و شناختی هر اثر در قالب شناسنامه های حفاظتی تهیه و تدوین گردید.

سپس با اتکا بر شناخت به دست آمده از این مطالعات، اقدام به مرمت و درمان هر نسخه گردید که به طور کلی می توان به عملیاتی همچون پاکسازی خشک و تر به صورت موضعی، آفت زدایی موضعی، بازسازی و ترمیم کمبودها، موزون سازی و یکپارچه سازی، استحکام بخشی ساختاری کاغذ، چرم، مرکب، رنگ و اتصالات در نواحی مورد نیاز، ترمیم و پیرایش جلد و در نهایت صحافی اصولی با اتکا بر شیوه های صحافی سنتی اشاره نمود.

همچنین در ادامه این پروژه، تعداد یکصد جلد کتاب چاپ سنگی نیز به شیوه محفظه آفت زدایی یکپارچه با استفاده از گازهای تدخینی مخصوص، آفت زدایی بیولوژیکی و درمان شد.

یادآور می شود روند حفاظت و نگهداری آثار تاریخی مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران با نظارت و اجرای بخش حفاظت و مرمت به صورت مستمر در حال انجام است و تلاش می شود که سطح کیفی این نگهداری روز به روز ارتقا یابد. بر این اساس با توجه به مقاومت پایین آثار تاریخی از جنس کاغذ در برابر عوامل آسیب رسان، نگهداری مستمر و مرمت اصولی و علمی آن ها با رویکرد افزایش طول عمر این آثار با تمرکز بر دستورالعمل های حفاظتی، حفاظت و حفاظت پیشگیرانه انجام می شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو