میراث فرهنگی ساخت توالت در بنیاد سینمایی فارابی را متوقف کرد

منبع: ایران آرت

150

1400/8/13

23:35


به دنبال اقدام برای ساخت توالت در ساختمان تاریخی «قوام‌السلطنه» که بنیاد سینمایی فارابی در آن مستقر است، معاون میراث فرهنگی استان تهران این اقدام را تخلف دانست و ساخت سرویس بهداشتی در خانه قوام را متوقف کرد.

ایران آرت:  معاون میراث فرهنگی استان تهران اقدام ساخت و ساز در ابنیه تاریخی را تخلف دانست و ساخت سرویس بهداشتی در خانه قوام را متوقف کرد.

به تازگی خبری در فضای مجازی درباره ساخت توالت در ساختمان اندرونی خانه قوام- جایی که بنیاد سینمایی فارابی مستقر است- منتشر شده که مرتضی ادیب‌زاده، معاون میراث فرهنگی استان تهران پس از بازدید از این عمارت و تأیید این خبر، به ایسنا گفت: سه‌شنبه ۱۱آبان ماه از ساختمان فارابی بازدید کردم. شب قبل، کارشناس ما هم بازدیدی داشت. در فضای پشتی یا ضلع غربی این ساختمان، یک ورودی و پلکان دارد که اوایل دهه‌های گذشته مسدودش کرده بودند، به خاطر تغییرات و دخل و تصرفی که برای تبدیل فضای داخلی به بخش اداری انجام شده بود، اما اتفاق جدید در این ساختمان، این است که در فضای زیرپله در حال احداث یک سرویس بهداشتی بودیم که در حال حاضر این کار را متوقف کرده‌ایم. وی تأکید کرد: برابر قانون، قطعاً در بنا‌های ثبتی هر گونه تغییر و مداخله ممنوع و به کسب مجوز از میراث فرهنگی منوط شده است.

ادیب‌زاده افزود: یک ناهماهنگی و ناآگاهی از این موضوع بوده است که جلوی این کار (ساخت سرویس بهداشتی) را گرفته‌ایم و مراتب آن را هم کتبی اعلام می‌کنیم.
او درباره احتمال ادامه این مداخله و تغییر و صدور مجوز، گفت: این کار غیرقانونی است و مجوزی برای آن صادر نمی‌شود. ما هم دستور جمع‌آوری و بازگشت به حالت قبل را داده‌ایم.

معاون میراث فرهنگی تهران درباره میزان خسارت واردشده به این ساختمان در جریان ساخت سرویس بهداشتی، گفت: خسارتی ایجاد نشده است. در حال احداث (سرویس بهداشتی) بودند که ما گفتیم جمع‌آوری و اعاده به وضع سابق شود. یک ناظر مستقر می‌کنیم که در فرآیند بازگرداندن به وضع سابق، آسیبی به بنا وارد نشود، البته ساخت‌وساز خاصی هم صورت نگرفته بود.

عمارت قاجاری «قوام‌السلطنه» در میانه خیابان سی‌تیر تهران واقع شده که در اواخر سال‌۱۲۹۰شمسی به دستور احمد قوام، سیاستمدار و نخست‌وزیر دوران قاجار و پهلوی ساخته شد.

قوام‌السلطنه حدود ۳۰سال در این خانه اقامت داشت. پس از آن، ساختمان که در باغی ۷ هزار متری بنا شده بود، به سفارت مصر واگذار شد. مدت کوتاهی هم محل استقرار سفارت افغانستان بود و بعد هم به بانک بازرگانی واگذار شد. در سال ۱۳۵۵ شمسی عمارت قوام‌السلطنه به تملک بنیاد فرح پهلوی درآمد. ساختمان دو بخش بیرونی و اندرونی دارد که عمارت بیرونی. موزه آبگینه شد، پس از پیروزی انقلاب فعالیت خود را ادامه داد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو