رویترز گزارش داد، پس از آنکه گروه اوپک پلاس ضمن رد درخواست آمریکا برای افزایش عرضه بر تداوم طرح قبلی خود مبنی بر بازگشت تدریجی سطح تولید خود به قبل از دوره کرونا تاکید کردند، قیمت نفت روز جمعه شاهد رشد بیش از یک درصدی بود.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال امروز با ۸۲ سنت معادل بیش از یک درصد افزایش داشت و به ۸۱ دلار و ۳۶ سنت رسید. دیروز نفت برنت حدود ۲ درصد کاهش یافته بود.

قیمت نفت خام آمریکا هم که دیروز تا ۲.۵ درصد افت کرده بود، امروز با ۹۷ سنت معادل ۱.۲۵ درصد رشد به ۷۹ دلار و ۷۸ سنت رسید.

گروه اوپک پلاس متشکل از تولیدکنندگان عمده نفت روز پنجشنبه با نادیده گرفتن درخواست رئیس جمهور آمریکا برای افزایش بیشتر تولید، توافق کردند که به طرح قبلی خود مبنی بر افزایش ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه ای تولید نفت پایبند بمانند.

ادوارد مویا تحلیلگر بازار نفت در موسسه اوآندا گفت: «نشست دیروز اوپک پلاس یک نشست آسان و کوتاه در مورد تولید بود.» وی افزود: «اوپک پلاس به هیچ عنوان تغییر استراتژی تولید را مورد بررسی قرار نداد و این پیامی بود که آنها می خواستند به بازار برسانند.»

اوپک پلاس پس از وقوع بحران کرونا و در واکنش به افت شدید تقاضا اقدام به محدود کردن عرضه نفت خود کرده است. قیمت ها در هفته های اخیر به بالاترین رقم های ۷ سال گذشته رسیده بود، اما به دنبال افزایش ذخایر نفت خام آمریکا و نشانه هایی از افزایش عرضه در سایر نقاط جهان اوایل این هفته شاهد کاهش بود.

در هفته جاری قیمت نفت برنت در مسیر کاهش حدودا ۴ درصدی قرار دارد که دومین هفته کاهشی متوالی این شاخص نفتی خواهد بود. همچنین قیمت نفت خام امریکا نیز در مسیر افت هفتگی حدودا ۵ درصدی قرار گرفته است.