آکسیوس گزارش داد، یک مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه هشدار داد که اروپا به مرکز همه‌گیری بازگشته و با گسترش نوع دلتا و متوقف شدن تلاش‌های واکسیناسیون در چندین منطقه، به رکوردزنی در تعداد موارد ابتلا نزدیک می‌شود.

آلمان روز پنجشنبه بالاترین تعداد نتایج مثبت کروناویروس خود را در یک روز از زمان شروع همه‌گیری اعلام کرد.

«هانس کلوگه» مدیر منطقه اروپای سازمان جهانی بهداشت گفت اروپا در چهار هفته گذشته شاهد افزایش ۵۵ درصدی موارد جدید ابتلا بوده و افزود: ما در نقطه حساس دیگری از بازخیزش همه‌گیری هستیم.

کلوگه  با بیان این که تنها در هفته گذشته ۱.۸ میلیون ابتلای جدید و حدود ۲۴۰۰۰ مورد مرگ در منطقه اروپا ثبت شد، هشدار داد: اگر در این مسیر بمانیم، ممکن است تا اول فوریه سال آینده شاهد نیم میلیون مرگ دیگر ناشی از کووید-۱۹ در اروپا و آسیای مرکزی باشیم و ۴۳ کشور در منطقه ما در مقطعی در همان دوره با فشار بالا تا شدید در خصوص (کمبود) تخت‌های بیمارستانی مواجه خواهند شد.

این مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت در ادامه گفت: جایی که واکسیناسیون کم است مانند در بسیاری از کشورهای حوزه بالتیک، اروپای مرکزی و شرقی و بالکان، نرخ پذیرش در بیمارستان بالاست.

وی تاکید کرد که همراه با واکسیناسیون سریع و گسترده، آزمایش، ردیابی ابتلا، تهویه در فضاهای داخلی و فاصله‌گذاری فیزیکی به عنوان بخشی از موارد مقابله با شیوع کرونا باقی مانده است.

کلوگه گفت: «ما باید تاکتیک‌های خود را تغییر دهیم و از واکنش به افزایش کرونا به سمت جلوگیری از وقوع آن در وهله اول برویم».

پیش‌تر، مقام‌های آلمان درباره شیوع دوره چهارم کرونا و عقب ماندن واکسیناسیون جمعی در قیاس با کشورهای بلوک غرب در اروپا همزمان با مصادف شدن با دولت در حال گذار در آلمان هشدار دادند.

در حالی که سطح رعایت محدودیت‌های بهداشتی مانند پوشیدن ماسک در حمل‌ونقل عمومی بالاست، آلمان و همسایه جنوبی آن اتریش از نظر نرخ واکسیناسیون از سایر کشورهای اروپای غربی عقب‌تر هستند. ۶۶ درصد از جمعیت آلمان کاملاً واکسینه شده‌اند، در حالی که این رقم در فرانسه ۶۸، در ایتالیا ۷۱ و در اسپانیا ۸۰ درصد است.

این در حالی است که یک نظرسنجی به سفارش وزارت بهداشت آلمان نشان می‌دهد که بعید است میزان واکسیناسیون در آینده نزدیک بهبود یابد. ۶۵ درصد از کسانی که تاکنون تزریق واکسن را رد کرده‌اند، گفتند که "به هیچ وجه" در دو ماه آینده واکسن نمی‌زنند، در حالی که ۲۳ درصد دیگر گفتند که «احتمالاً نمی‌گذارند» واکسینه شوند.

 در همین زمینه سازمان جهانی بهداشت بتازگی اعلام کرد که قاره اروپا تنها منطقه‌ای در سراسر جهان بوده که افزایش موارد ابتلا و مرگ بر اثر کرونا را گزارش داده است.