آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران بیان کرد:‌ راوی می‌گوید امیر المومنین (ع) به روی منبر نمی‌رفت مگر آن که قبل از آن می‌فرمود "ای مردم حریم خدا را حفظ کنید که بیهوده آفریده نشده اید". باید هدفمند زندگی کرد و هر گامی که بر می‌داریم به هدف خلقت که قرب به خداوند است نزدیک شویم. در آیات قرآن آمده است که جامعه اسلامی باید در بِرّ همکاری داشته باشد. یکی از مصادیق بِرّ، نیکوکاری و گسترس فرهنگ دینی است. از دیگر مصادیق بِرّ کمک به حل معیشت یکدیگر در سطح جامعه است که امروز همه به خوبی آن را درک می‌کنیم.

وی در ادامه اظهار کرد: از مصادیق دیگر بِرّ، تقویت نظام اسلامی است، امام صادق (ع) فرمودند کسی که به تقویت نظام اسلامی و والی عدل کمک کند در حقیقت در اطاعت از خداوند و تقویت دین خدا گام برداشته است. کمک به مسئولان در ایجاد امنیت از دیگر مصادیق بِرّ است. امنیت از نان شب هم واجب‌تر است. در آیه ۱۱ سوره نحل آمده است که اولین زیر ساخت جامعه اسلامی امنیت است. کاری که ملت بزرگ ایران در اوایل دهه  ۶۰ برای مبارزه با داعش وطنی که همان منافقین بودند انجام دادند از مصادیق همکاری برای ایجاد امنیت است.

خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: در عین حال قرآن بر عدم تعاون در کاری‌هایی که ممنوع است نیز تاکید داشته است، یکی از آنها تضعیف نظام اسلامی و دینی است که با رنج فراوان به دست آمده است. دشمنان درصدد هستند که نظام اسلامی را تضعیف کنند. دومین مصداق اثم یا همان گناه که نباید در آن همکاری داشت پخش شایعات است که امروز در برخی از صفحات فضای مجازی به دروغ‌ها دامن می‌زند و هیچ کس جلوی آن را نمی‌گیرد. این است که رهبری فرمودند فضای مجازی ول و رها شده است. کسی که به شایعات دامن زده و یا حتی آنها را پخش کند او نیز در حکم دروغ‌گو به شمار می‌رود. سومین مصداق اثم یا همان گناه چراغ سبز نشان دادن به دشمن است. همکاری رسانه ای با دشمن نیز از مصادیق گناه است. دشمنان اسلام را محرم راز خود قرار ندهید و اسرار کشور را به این افراد نگویید.