نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به دنبال مسدودسازی و محدود کردن فضای مجازی نیست بلکه برای پُرکردن خلأهای قانونی و برطرف شدن ابهامات، ایرادات و مشکلاتی است که در فضای مجازی وجود دارد.

جعفر قادری  اظهار کرد: ما در حوزه هایی که خلأ قانونی وجود دارد، نیاز به قانونگذاری داریم. در حال حاضر ایجاد حساب کاربری ساختگی در اینستاگرام یا دیگر شبکه‌های اجتماعی مشکلات بسیاری را برای کاربران ایجاد کرده است اما متأسفانه برای برخورد قانونی با افرادی که اقدام به جعل حساب کاربران می‌کنند، خلأ قانونی وجود دارد.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس، گفت:انتشار اکاذیب و اتهام زنی علیه افراد در فضای مجازی نیز ازجمله معضلاتی است که برای حل این مشکل نیاز به قوانین منسجمی داریم.البته من اعتقاد دارم که اگر می‌خواهیم مسئولین پاسخگو باشند و یا درصدد هستیم که نظام اداری را اصلاح کنیم باید مردم را پرسشگر بار بیاوریم و روحیه پرسشگری را در آنها تقویت کنیم. اما پرسشگری با اتهام زنی متفاوت است.

وی در رابطه با ضرورت اجرای طرح صیانت از فضای مجازی، گفت:طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی برای پُرکردن خلأ قانونی، شفاف سازی و استفاده بهتر از ظرفیت‌های فضای مجازی است و ما به دنبال این هستیم که در این طرح فضای کسب و کار و فعالیتهای اقتصادی به درستی تعریف شود و بتوانیم زمینه مناسبی را برای اشتغالزایی فراهم کنیم.

قادری افزود: نمایندگان و مسئولین در حال حاضر بیشترین استفاده را از فضای مجازی دارند و مطالب خود را در قالب توییت یا از طریق پُست گذاشتن در شبکه‌های مجازی منتشر می‌کنند. بنابراین اگر فضای مجازی را محدود کنیم در واقع خودمان را محدود کرده ایم.

وی در ادامه با اعتقاد به اینکه نمایندگان مجلس به عنوان ملجا و پناهگاه مردم قلمداد می‌شوند، گفت: نمایندگان مجلس از طریق حضور فیزیکی، ارتباط اینترنتی، ملاقات‌های مردمی، برگزاری جلسات و نشست‌ها، در جریان مسائل و مشکلات مردم قرار می‌گیرند. در واقع نمایندگانی که موفق نمی‌شوند به صورت حضوری با مردم ملاقات داشته باشند از طریق فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی پیام آنها را دریافت می‌کنند.

در ایجاد حساب کاربری ساختگی و انتشار اکاذیب علیه افراد در شبکه‌های اجتماعی خلاء قانونی وجود دارد / طرح صیانت این خلاها را پر می‌کند

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: کار نمایندگان کاری مداوم و شبانه روزی است و ما حتی ساعاتی که در کنار خانواده هستیم سعی می‌کنیم مشکلات مردم را از طریق فضای مجازی یا برقراری ارتباط تلفنی پیگیری کنیم. برخی از نمایندگان حتی در ایام مرخصی نیز با حضور در حوزه‌های انتخابیه به بررسی مشکلات و مسائل مردم می‌پردازند.

عضو مجمع نمایندگان استان فارس بیان داشت: البته اخیرا بعضی از نمایندگان برای حل مشکلات مردم کانال‌های مطمئن‌تری را ایجاد کرده‌اند و با راه‌اندازی کارگروه‌های مشورتی در شبکه‌های اجتماعی و به کارگیری افراد متخصص و مجرب درمسیر برطرف کردن مشکلات مردم گام‌های مؤثری برمی‌دارند. من نیز ۲۰کارگروه مشورتی راه‌اندازی کرده‌ام و در هر گروه از نظرات و پیشنهادات پنجاه نفر نیروی متخصص و باتجربه برای رفع مشکلات مردم استفاده می‌کنم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا شأن قانونگذاری در مجلس مخدوش شده است، گفت: متأسفانه روند قانون‌گذاری در کشور بسیار کُند پیش می‌رود و من نیز نسبت به این موضوع معترض هستم.

من با بیش از هشتاد طرح بیشترین تعداد طرح را در بین نمایندگان برای اصلاح قوانین یا پُر کردن خلأ‌های قانونی در مجلس ارائه کرده‌ام و معتقد هستم که نیاز است روند قانونگذاری در مجلس برای تصویب طرح‌های ارائه شده تسریع شود.

قادری ادامه داد: با اینکه عضو کمیسیون‌ آیین نامه داخلی مجلس نیستم اما در مقایسه با برخی از اعضای این کمیسیون وقت بیشتری برای اصلاح این آیین نامه گذشته‌ام. اخیرا هم با دعوت از سوی اعضای کمیسیون برای اصلاح آیین‌نامه‌ داخلی مجلس به مشهد سفر کردم و بازخورد این سفر سه روزه این بود که در هفته آینده اصلاح این آیین نامه برای بررسی بودجه و همچنین بررسی طرح‌ها و لوایح در مجلس در دستور کار قرار خواهد گرفت تا بتوانیم از ظرفیت اصل ۸۵ قانون اساسی برای اصلاح اساسی قوانین و سرعت بخشیدن کار قانونگذاری بهره ببریم.

نماینده شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: خوشبختانه مجلس در برخی از حوزه ها از جمله طرح صیانت از فضای مجازی، طرح حمایت از جمعیت و فرزندآوری، طرح حمایت از ظرفیت سرمایه گذاران، طرح‌ مدیریت یکپارچه شهری و طرح استفاده از ظرفیت‌های بخش غیردولتی برای اجرای طرح‌های عمرانی ورود پیدا کرده است.

قادری عنوان داشت: مجلس اقدامات خوبی برای حل مشکلات مردم انجام داده است. طرح جهش تولید مسکن، طرح توسعه پایدار و زنجیره فولاد با رویکرد اصلاح سیاست‌های تنظیم بازار، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار از جمله مصوبات خوب و گره‌گشای مجلس به شمار می‌رود.

 طرح «صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» نخستین بار ششم تیر سال جاری با همین عنوان در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد و بررسی آن تاکنون ادامه یافته است.

این طرح منتقدانی دارد اما مدافعان، هدف طرح را نه محدودسازی که راهی برای ساماندهی فضای اینترنت اعلام کرده‌اند.

پیش از این، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این باره گفت: طرح صیانت از فضای مجازی دارای نقاط مثبت بسیاری است اما نقاط چالش برانگیزی دارد و باید مورد بررسی قرار گیرد.