سمینار«استکبارستیزی در نظم نوین جهانی» با همکاری مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(س) روز گذشته در پژوهشکده امام خمینی(س) و انقلاب اسلامی برگزار شد.

سردار حسین علایی نیز در این سمینار گفت: ما در یخچال قاضی با امام همسایه بودیم و در نماز مغرب و عشاء ایشان شرکت می کردم. من در اندیشه حضرت امام دو موضوع را خیلی برجسته یافتم. آنچه که از اندیشه های امام فهمیدم این است که امام بر مبنای اسلام و فهم از قرآن به دنبال این بودند که در طول زندگی «مسلمانی» عمل کنند و همه را به زیست اسلامی دعوت کنند.

رئیس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران افزود: ایشان با حکومت های استکباری و حکومت هایی که بر آمده از خواست مردم نباشد مخالف بودند. یکی از دلایل مخالفت با شاه هم این بود که مردم او را سر کار نیاورده بودند. نکته دیگر اینکه در اندیشه امام مبارزه با ظلم مخالف بودند و مبنای استکبارستیزی امام این بود که شما چرا در امور ما دخالت می کنید؟ اما مسأله مهم این بود که امام برای این کارها راهبرد و تاکتیک داشتند و این تاکتیک ها متناسب را شرایط داخلی و بین المللی تغییر می کرد.

وی با تأکید بر اینکه امام دنبال این نبود که آزادی بیان باشد ولی آزادی پس از بیان نباشد، تصریح کرد: امام قیام مردم را می خواستند. بنابر این، تاکتیک امام این بود و بر این اساس حرکت می کرد. بنابر این، استکبارستیزی در اندیشه امام بنیادین بود و بر همین اساس وقتی انقلاب در ایران به نتیجه رسید سیاست نه شرقی و نه غربی به معنای عدم دخالت کشورها در ایران بود.

علایی یادآور شد: تئوری عده ای این بود که ما با ملت ها ارتباط داشته باشیم و امام گفت ما باید با دولت ها ارتباط داشته باشیم و با ملت ها کار کنیم و همان طور که مخالف دخالت کشورهای دیگر در ایران بودند، برای کشورهای دیگر همین نظر را داشتند. نکته دیگر اینکه امام وضع موجود جهان را نمی پسندیدند ولی برای اینکه وضع جدید در خدمت مردم باشد. امام بسیار هوشمند بودند و اینکه لانه جاسوسی را تأیید کردند برای این بود که خیلی زود برنامه های دیگران را می فهمیدند و فکر می کردند آمریکایی ها بر می گردند و نمی خواستند چنین اتفاقی بیفتد.

وی با بیان اینکه اقداماتی که انجام می دهیم را باید نقد کنیم، اظهار داشت: یکی از اشکالاتی که الآن داریم این است که می ایستند روی حرف در حالی که شرایط عوض شده است. نکته دیگر اینکه از منافعی که می توان به دست آورد استفاده نمی کنند. آیا ما نمی توانستیم از قضیه گروگان ها استفاده بهتری کنیم؟! امام به این نکته توجه داشت که زمانی که شرایط عوض می شود شما هم باید عوض شوید. مهمترین آن پذیرش قطعنامه ۵۹۸ بود. بنابر این در اقدامات استکبارستیزی راهبرد و تاکتیک نباید ثابت باشد و بهره گیری از شرایط باید مبنا باشد.

رئیس سابق ستاد مشترک سپاه پاسداران تأکید کرد: بنابر این استکبارستیزی جزو اساس اندیشه امام است ولی در هر زمان تاکتیک و روش خودش را دارد و باید مراقبت کنیم استکبارستیزی ما با روش هایی که انجام می دهیم موجب تقویت استکبار نشود. استکبارستیزی باید در ذهن مردم جریان پیدا کند. این مهم تر از هرچیزی از جمله اقدامات فیزیکی است. بعضی وقت ها برای اینکه دشمن را از بین ببرید، تاکتیک و روش باید این باشد که با او همراه شوید تا بتوانید او را کنار بزنید.

وی افزود: تاکتیک چین برای رشد و توسعه را نگاه کنید؛کاری کرد که الآن مسأله اول آمریکا شده است. بنابر این نظم فعلی جهانی متفاوت از روزی است که لانه جاسوسی اشغال شد. دیگر زمان جنگ سرد نیست که آمریکا و شوروی با هم درگیر باشند. الآن مسائل خاورمیانه هم عوض شده و مسائل آمریکا یک چیز دیگر است. مراقبت کنیم الآن که مسأله اصلی آمریکایی ها چین است، در سیاست خارجی به دیگران کمک نکنیم.