پانسمان فوم چیست؟

62

1400/8/15

00:49


پانسمان زخم می تواند با محافظت از آسیب یا زخم در برابر باکتری ها و ایجاد محیطی که از بهبودی سالم پشتیبانی می کند، روند بهبود را تسریع کند. پانسمان های فوم ابزار موثری برای ترمیم زخم مرطوب هستند و به ویژه در پیشگیری از آسیب های ناشی از پانسمان، مدیریت زخم های ترشح شده و به حداقل رساندن ناراحتی و درد پانسمان مفید هستند.

پانسمان فوم چیست؟

به گزارشش بهداشت نیوز، پانسمان زخم می تواند با محافظت از آسیب یا زخم در برابر باکتری ها و ایجاد محیطی که از بهبودی سالم پشتیبانی می کند، روند بهبود را تسریع کند. پانسمان های فوم ابزار موثری برای ترمیم زخم مرطوب هستند و به ویژه در پیشگیری از آسیب های ناشی از پانسمان، مدیریت زخم های ترشح شده و به حداقل رساندن ناراحتی و درد پانسمان مفید هستند.

ساخت و ویژگی های پانسمان فوم

پانسمان های فوم ساخته شده از پلی اورتان نیمه تراوا، حاوی محلول های پلیمری فوم شده با سلول های کوچک و باز هستند که می توانند مایعات را در خود نگه دارند. این سلول ها ممکن است با مواد دیگر لایه بندی شوند. میزان جذب آنها بسته به ضخامت پانسمان متفاوت است. ناحیه تماس پانسمان فوم غیر چسبنده و بدون پرز است، بنابراین پانسمان به راحتی جدا می شود. لایه بیرونی پانسمان اغلب آبگریز یا ضد آب است تا از باکتری ها و سایر آلاینده ها جلوگیری کند. پانسمان های فوم با یا بدون حاشیه چسب و در اندازه ها و اشکال مختلف عرضه می شوند. برخی از پانسمان های فوم همچنین دارای یک سد باکتریایی ساخته شده از یک فیلم شفاف هستند. علاوه بر این، برخی از پانسمان‌های فوم با یک عامل ضد میکروبی مانند نقره، عسل مانوکا، ید کادکسومر، آنتی‌بیوتیک‌ها آغشته می‌شوند و یا شامل سورفکتانت‌ها به عنوان وسیله‌ای برای رساندن این مواد به بستر زخم هستند.

ویژگی اصلی پانسمان فوم این است که به حفظ محیط زخم مرطوب کمک می کنند. همچنین مهم این است که فوم به محافظت از زخم و ناحیه اطراف زخم از ضربه اضافی کمک می کند و همچنین عایق حرارتی برای زخم ها ایجاد می کند. استفاده و برداشتن آسان، پانسمان های فوم باعث آسیب زخم نمی شوند. پانسمان های فوم را می توان در صورت وجود عفونت و در طول درمان فشرده سازی استفاده کرد. علاوه بر این، پانسمان های فوم با عوامل دبریدمان آنزیمی سازگار هستند. بسته به مقدار اگزودا، پانسمان های فوم دار یک تا هفت روز زمان سایش دارند.

موارد منع مصرف پانسمان فوم

پانسمان‌های فوم برای زخم‌هایی که تراوش می‌کنند، چه کم و چه شدید، عالی هستند. به طور کلی، پانسمان های فوم برای زخم های با ضخامت جزئی یا کامل استفاده می شوند. زخم هایی که از استفاده از پانسمان های فوم سود می برند عبارتند از:

  • زخم های پا
  • زخم های جراحی
  • پیوند پوست
  • سوختگی های جزئی
  • ساییدگی ها
  • زخم های عفونی
  • پارگی ها
  • تخلیه زخم های پریستوم
  • زخم‌های فشاری/آسیب‌ها (مراحل 2 تا 4)
  • زخم هایی که نیاز به درمان زخم فشار منفی دارند (NPWT)
  • لوله های تراکئوتومی و گاستروستومی
  • حفره های زخم

پانسمان های فوم را می توان برای زخم هایی که بافت نکروزه نرم کرده اند استفاده کرد. آنها همچنین انعطاف‌پذیر هستند و می‌توان آن‌ها را متناسب با قسمت‌های خاص بدن مانند انگشتان پا، انگشتان دست یا گوش برش داد. به دلیل خواص حرارتی، پانسمان های فوم را می توان بر روی زخمی که برای گرم نگه داشتن آن نیاز به عایق دارد، استفاده کرد. علاوه بر این، پانسمان های فوم می توانند برای محافظت از پوست در بالای برجستگی های استخوانی یا مناطق با اصطکاک زیاد روی پوست مفید باشند.

زخم‌های بدون تخلیه و سوختگی‌های درجه سه معمولاً کاندیدای مناسبی برای پانسمان‌های فوم نیستند. این پانسمان‌ها روی زخم‌هایی که دارای اسکار خشک هستند نیز مؤثر نیستند، زیرا بدون اگزودا، بستر زخم ممکن است برای محیط ترمیم زخم خیلی خشک باشد (البته در این موارد می‌توان از پانسمان‌های فوم برای خشک نگه داشتن اسکار و محافظت از آن در برابر تصادف استفاده کرد. حذف). اگر فوم به سرعت خیسانده شود، ترشح بیش از حد می تواند منع مصرف داشته باشد و احتمالاً به باکتری های خارجی اجازه ورود به زخم را می دهد. علاوه بر این، اگزودای بیش از حد ممکن است نیاز به تغییرات پانسمان زیادی داشته باشد و باعث خیساندن ناحیه اطراف زخم شود. در چنین مواردی، فوم جاذب تر یا نوع پانسمان دیگری نشان داده شده است.

پانسمان های فوم با برند های مختلفی مانند یوروفارم در بازار موجود می باشد که دارای خصوصیات متنوع (چسبدار ، بدون چسب و...) و در نتیجه قیمت های مختلفی می باشند که شما میتوانید برای خرید پانسمان یوروفارم یا برند های دیگر از طریق داروخانه ها ، فروشگاه های کالای پزشکی و فروشگاه های آنلاین محصولات زخم مثل بازارطب تهیه بفرمایید.

پانسمان فوم بدون چسب یورودرم یوروفارم

پانسمان فوم چیست؟

یورودرم فوم یک پانسمان فوم پلی اورتان هیدروسلولار چند لایه­ ای هیدروفیلیک است که یک لایه فیلم پلی اورتان سمی پرمبل پوشانده شده است.

ساختار سه لایه:

  1. یک لایه فیلم پلی اورتان (خارجی ترین لایه) که نسبت به آب و باکتری نفوذناپذیر است.
  2. لایه میانی فوم پلی اورتان که با قدرت جذب بالایی که دارد، کنترل جذب اگزودای زخم را ضمانت می­ کند.
  3. لایه تماسی با بستر زخم (Wound Contact Layer) یک فیلم پلی اورتان مشبک است که به بستر زخم نمی­ چسبد و باعث انتقال اگزودای زخم به فوم می­شود و با خاصیت ویژه ­ای که دارد مانع خیس خوردگی و Maceration پوست اطراف زخم می­گردد.

ساختار ویژه گوشه های صاف یورودرم فوم، امکان بکارگیری پانسمان ­های ثانویه تثبیت کننده را آسانتر می­ کند. (مانند چسب، فیلم پلی اورتان و یا باندهای کشی)

همچنین حفاظت مازاد در مقابل نشتی مایعات را تنظیم می­ کند. یورودرم فوم با ساختار ویژه­ ای که دارد باعث انتقال فشار به میزان یکسان به بستر شده و مانع از انتقال ضربه به بستر زخم می­گردد. این پانسمان بسته به شرایط بیمار و اگزودای زخم تا ۷ روز می­ تواند روی زخم باقی بماند.

موارد کاربرد پانسمان فوم یوروفارم

  • زخم­ هایی با لبه های نازک و شکننده مناسب می ­باشد.
  • تمام زخم­های حاد و مزمن و زخم­های دارای اگزودای متوسط تا زیاد

دستورالعمل استفاده از پانسمان فوم مناسب

روش استفاده از پانسمان فوم به شرح زیر است:

دستکش بپوشید

محل زخم را با محلول نمک تمیز کنید.

پوست اطراف زخم را با گاز استریل خشک کنید.

یک پانسمان فوم که حداقل یک اینچ فراتر از لبه های زخم گسترش می یابد، اعمال کنید.

اگر پانسمان حاشیه چسب ندارد، ممکن است لازم باشد یک پانسمان ثانویه بمالید یا از نوار یا نوار برای نگه داشتن آن استفاده کنید.

هنگام تعویض پانسمان، پانسمان فوم را با دقت جدا کنید، زخم را تمیز کنید و یک پانسمان فوم جدید بمالید.

انعطاف‌پذیری پانسمان‌های فوم امکان کاربردهای بالینی گسترده‌ای را برای زخم‌هایی که دارای اگزودای متوسط ​​تا سنگین هستند، می‌دهد. از آنجایی که استفاده از آن‌ها آسان است و به راحتی می‌توان آن‌ها را برش داد تا در نواحی زخم نامنظم قرار گیرند، انتخاب پانسمان خوبی برای بسیاری از موقعیت‌ها هستند.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو