اختصاصی/ با ترس‌های خود کنار بیاییم یا با آنها بجنگیم؟

93

1400/8/15

08:02


درمان ترس‌هایی که در وجود ماست شاید دلهره‌آور به نظر برسد اما اگر آمادگی آن را داشته باشیم، ارزشش را دارد.

اختصاصی/ با ترس‌های خود کنار بیاییم یا با آنها بجنگیم؟

سرویس ترجمه بهداشت‌نیوز، ترس‌هایی که در کودکی داشتیم به تدریج برایمان خنده‌دار شد و فهمیدیم که هیچ هیولای زیر تخت نیست. با افزایش سن، مواجهه با ترس‌هایمان پیچیده‌تر می‌شود. اما شما همیشه مجبور نیستید بر ترس‌های خود غلبه کنید -بدیهی است که نمی‌خواهیم ترس خود را از سرعت ماشین یا سایر خطرات واقعی از دست بدهیم.
ست گیلیهان، دکترا و روانشناس بالینی در پنسیلوانیا توضیح می‌دهد که ترس یک احساس اولیه انسانی است که برای ایجاد انگیزه در ما با هدف اجتناب از خطر طراحی شده است. در ترس، یک برانگیختگی فیزیولوژیکی اتفاق می‌افتد -چیزی که پاسخ ستیز و گریز نامیده می‌شود- که به شما انرژی داده تا از تهدید دور شوید.
بنا بر تعریف انجمن روان‌شناسی آمریکا (APA) از ترس، تغییرات فیزیولوژیکی ناشی از آن شامل ضربان قلب سریع، تغییر جهت جریان خون به سمت روده و کشش ماهیچه‌ها است. دکتر رابین استرن، دانشیار مرکز هوش عاطفی ییل و یکی از توسعه‌دهنده‌های رویکرد یادگیری هیجانی، می‌گوید: ترس نشان می‌دهد که خطر وجود دارد و یک احساس جهانی است که خیلی از افراد در سراسر جهان آن را تجربه کرده‌اند.
دکتر استرن ادامه می‌دهد: ترس با فوبیا یا اضطراب فرق دارد. اضطراب ناآگاهی از اتفاقی است که قرار است بیفتد و همین وضعیت، باعث واکنش عاطفی می‌شود. فوبیا نیز بر اساس یک خطر فعلی و کنونی نیست بلکه ترسی غیرمنطقی و مداوم از یک موقعیت، شی یا فعالیت خاص مانند ارتفاع یا خون، است.
دانشمندان معتقد هستند که هم ژنتیک و هم عوامل محیطی مانند عادات و تجربیات در ایجاد ترس و فوبیای خاص در انسان نقش دارند. یک تحلیل منتشر شده در مجله اختلالات اضطرابی ۱۰ مطالعه در مورد فوبیا را ارزیابی کرده و شواهدی مبنی بر "وراثت پذیری متوسط" درآنها را یافته است؛ به این معنی که درجاتی از شباهت‌های ژنتیکی بین بستگانی که در فوبیا مشترک هستند وجود دارد. اما رابطه بین ژن‌ها و محیط پیچیده است. فوبیا را اغلب می‌توان در یک حادثه خاص نیز ردیابی کرد -مثلاً گاز گرفتن توسط سگ منجر به ترس از سگ می‌شود.
آنچه مهم است این است که بدانید در چه زمانی می‌خواهید با ترس‌های خود روبرو شوید. در پاسخ به این سوال که آیا باید با همه ترس‌ها روبرو شد یا خیر، باید بگوییم که بهتر است برای تصمیم‌گیری آماده باشید. اگر از چیزی می ترسید که به طور کلی می توانید از آن اجتناب کنید مانند یک از رتیل غول پیکر، تمایل شدیدی برای رویارویی با ترس خود احساس نخواهید کرد و البته، این عدم تمایل اشکالی هم ندارد.
وقتی از چیزی می‌ترسید که نمی‌توانید به راحتی از آن اجتناب کنید (مانند آسانسور)، یا اگر اجتناب از چیزی که از آن می ترسید شما را در معرض خطر قرار می دهد (مثل عدم مراجعه به پزشک)، مواجهه با این ترس فواید واضحی برای شما دارد. با این حال، همیشه به خود شخص بستگی دارد که آیا می‌خواهد با این ترس روبرو شود یا خیر. بهتر است با خود صادق باشید: وقتی از چیزها دوری می‌کنیم، ترس بیشتر می‌شود.
موقعیت‌های دیگری نیز وجود دارد که مواجهه با ترس ممکن است به نفع شما نباشد. اگر یک رئیس آزاردهنده دارید یا در یک رابطه توهین آمیز هستید، ممکن است چنین باشد. مقابله با سوءاستفاده‌گر برای مقابله با این ترس ممکن است به شما آسیب برساند -و ممکن است هیچ سودی برای شما نداشته باشد. در این موارد، تا زمانی که نتوانید خود را از این موقعیت خارج کنید، احتمالاً بیشترین سود را از اجتناب از آسیب خواهید برد.
برخی راهکارهای مواجهه با ترس، شامل: دست از قضاوت‌کردن منفی درباره خود بردارید، آرام باشید و عمیق نفس بکشید، از احساسات خود آگاه باشید، خودگویی مثبت داشته باشید، از مواجهه درمانی کمک بگیرید و درصورت لازم، دارو استفاده کنید.

منبع: EveryDayHealth/ اکتبر ۲۰۲۱
مترجم: لیلا فرجی

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو