به چه نکات و مواردی باید قبل از مراجعه و اخذ مشاوره از وکیل خانواده توجه کرد؟

منبع: فرزند

139

1400/8/15

11:12


به چه نکات و مواردی باید قبل از مراجعه و اخذ مشاوره از وکیل خانواده توجه کرد؟

وکلای خانواده متخصصان حقوقی هستند که در امور مربوط به حقوق خانواده تخصص دارند و به مسائل حقوقی که مربوط به اعضای خانواده است رسیدگی می‌کنند. چنین مسائل حقوقی شامل طلاق، حضانت فرزندان و سرپرستی از جمله موارد دیگر است.

در صورت بروز اختلافات خانوادگی، وکیل خانواده می‌تواند به عنوان میانجی عمل کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند طرفین دعوا را در درگیری‌های خانوادگی که به دادگاه ختم می‌شود، وکالت کنند. اکثر مردم حداقل یک بار در زندگی خود و یا حتی بیشتر به وکیل نیاز خواهند داشت و وکیل خانواده احتمالا وکیلی است که مردم بیشترین اعتماد را به او دارند زیرا به آن‌ها کمک می‌کند تا بهترین تصمیمات را در مورد زندگی خود بگیرند.

وکیل خانواده چه وظایفی دارد؟

وکیل خانواده متخصص باید آماده کار در شرایط مختلف باشد زیرا آن‌ها با مشتریانی کار می‌کنند که اغلب با لحظات احساسی و سخت زندگی رو به رو هستند. در این جا برخی از وظایف اصلی وکیل خانواده ذکر شده است:

رسیدگی به مسائل طلاق

طلاق احتمالا یکی از سخت ترین تجربه‌هایی است که یک خانواده می‌تواند با آن رو به رو شود. ممکن است احساساتی ایجاد شده و باعث شود که زوجین نتوانند با آرامش آن را حل و فصل کنند. در چنین مواردی، وکیل خانواده می‌تواند به عنوان یک میانجی عمل کند و به آن‌ها کمک کند تا به صورت منطقی و در چارچوب قانون به موضوع برخورد کنند. به عبارت دیگر، یک وکیل متخصص خانواده می‌تواند در روند طلاق به زوجین کمک کند تا بدون لزوم مراجعه به دادگاه، موضوع را عادلانه حل و فصل کنند.

رسیدگی به حضانت فرزندان

وقتی یک زوج از هم جدا می‌شوند، یکی از مشکل ترین مسائلی که باید با آن کنار بیایید این است که چه اتفاقی برای فرزندان می‌افتد. زوجین باید در مورد نحوه مراقبت از بچه‌هایی که در کنار هم داشته اند در چیدمان جدید به توافق برسند. حضانت فرزندان با توافقی تعریف می‌شود که در آن هر دو والدین باید با شرایط موجود در آن زندگی کنند. یک وکیل خانواده دارای صلاحیت می‌تواند به والدینی که در حال آماده شدن برای ایجاد چنین توافقی هستند، کمک کند. در صورت لزوم وکیل خانواده می‌تواند به والدین در اصلاح قراردادهای حضانت فرزندان نیز کمک کند.

رسیدگی به توافقات قبل از ازدواج

در برخی از موارد ممکن است زوجین اقدام تهیه قرارداد قبل از ازدواج نمایند. قرارداد قبل از ازدواج، قراردادی است که قبل از ازدواج توسط زوجین امضا می‌شود. اگر چه محتوای چنین قراردادی ممکن است در موارد مختلف متفاوت باشد، اما هدف اصلی آن بیان مفاد حمایت از همسر و تقسیم اموال در صورت جدایی یا طلاق است. وکیل خانواده می‌تواند به زوجین در تنظیم قرارداد پیش از ازدواج و رسیدگی به مواردی که بر اساس قانون از قرارداد ناشی می شود، کمک کند.

وکالت پرونده‌های خانواده در دادگاه

اگر چه بهترین وکیل خانواده می‌تواند به افراد برای حل اختلافات خانوادگی در خارج از دادگاه کمک کند، اما برخی از این موارد هنوز به دادگاه ختم می‌شود. در چنین مواردی، وکلای خانواده برای کمک به طرفین دعوا در جهت اجرای عدالت مناسب ترین هستند. این وکلای دادگستری تقریبا یک روز در میان رسیدگی می‌کنند و بنابراین، آن‌ها دانش حقوقی لازم و تجربه عملی را دارند تا به اصحاب دعوا کمک کنند تا در راه‌های پیچیده قانون خانواده حرکت کنند و از رعایت عدالت مطابق آن اطمینان حاصل کنند.

مواردی که قبل از مشاوره با وکیل خانواده باید به آن توجه داشت

تصمیم گیری درباره این که چه کسی وکیل مناسب برای شما است می‌تواند چالش برانگیز باشد. ممکن است از صحبت با دوستان یا اعضای خانواده که از وکیل خانواده کمک گرفته اند اطلاعات مفیدی کسب کنید، اما در شرایطی ممکن است این اطلاعات برای شما مناسب نباشد. برای انتخاب یک وکیل خانواده متخصص باید به نکات زیر توجه کافی داشته باشید:

سابقه و تجربه وکیل خانواده

شما باید وکیلی را استخدام کنید که تجربه قابل توجهی در رسیدگی به مسائلی دارد که در مورد شما تصمیم گیری می‌شود. به عنوان مثال، اگر انتظار دارید در مورد حضانت فرزندان خود و سایر والدین آن‌ها در یک کشور دیگر زندگی کنید، باید وکیلی را استخدام کنید که در موارد مربوط به این چنین پرونده‌ها تجربه داشته باشد. اگر علاقمند به استفاده از میانجی گری یا حقوق مشارکتی برای حل مسئله خانواده هستید، باید وکیلی را استخدام کنید که با این رویکردها آشنا باشد.

توجه به نظرات موکلین قبلی

بررسی نظرات موکلین قبلی می‌تواند به شما این حس را بدهد که کار با وکیل چگونه است. ممکن است در مورد شخصیت، سطح حرفه ای بودن و مهارت‌های ارتباطی آن‌ها بینشی پیدا کنید. بررسی پرونده‌های موکلین قبلی می‌تواند مفید باشد حتی اگر جزئیات پرونده شما با پرونده مشتری قبلی متفاوت باشد. با این حال، مراقب بررسی‌های بسیار مختصر باشید که بدون ارائه جزئیات به شدت منفی یا مثبت هستند زیرا ممکن است این بررسی‌ها قابل اعتماد نباشند.

بررسی نتایج پرونده‌های وکیل خانواده

معمولا وکیل حقوق خانواده در جلسات مشاوره خود در مورد موفقیت‌های مهم خود در پرونده‌های خانواده صحبت می‌کند. باید توجه داشت که هر مورد بر اساس حقایق خاص خود تصمیم گیری می‌شود، بنابراین نباید تصور کنید که همان نتیجه مشتری قبلی را دریافت خواهید کرد. سابقه نتایج مثبت برای افرادی که تقریبا در شرایط مشابه شما هستند می‌تواند نشانه امیدوار کننده ای باشد. شما همچنین می‌توانید در مورد مواردی که وکیل فوق العاده عمل می‌کند، در صورتی که بسیاری از قوی ترین نتایج آن‌ها شامل یک نوع مسئله باشد بینش پیدا کنید.

هزینه‌ وکیل خانواده

هزینه‌ها یکی دیگر از مسائل مهمی است که در جلسه مشاوره باید مورد توجه قرار گیرد. برخی از وکلای حقوق خانواده هزینه ساعتی دریافت می‌کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است برای کل پرونده هزینه ثابت دریافت کنند. اگر با محدودیت‌های مالی رو به رو هستید، ممکن است بتوانید با یک برنامه پرداخت انعطاف پذیر مذاکره کنید. علاوه بر هزینه‌های وکالت، یک پرونده حقوقی خانواده ممکن است شامل هزینه‌های دادگاه و سایر هزینه‌های دادرسی باشد. این ها ممکن است شامل هزینه‌هایی مانند هزینه خدمات، هزینه کارشناسی، هزینه گزارشگر دادگاه و هزینه کپی اسناد باشد. اما باید گفت که در برخی از پرونده‌های حقوق خانواده، یک طرف می‌تواند از دادگاه بخواهد که طرف مقابل را موظف به پرداخت هزینه وکالت و سایر هزینه‌ها کند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو