پای قیمت بلیط های کنسرت کیش به تهران باز می شود؟

منبع: ایران آرت

84

1400/8/15

13:14


آیا برگزاری کنسرت‌های موسیقی در کیش با قیمت بلیت 450هزار تومانی به پایتخت هم کشیده می‌شود؟

فهیمه پناه‌آذر در روزنامه همشهری نوشت: نزدیک به 2سال است که هیچ کنسرتی به‌خاطر شیوع کرونا برگزار نشده. هفته گذشته دفتر موسیقی اعلام کرد که ‌سالن‌ها شرایط خود را برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی اعلام کنند؛ موضوعی که حالا به یک چالش بزرگ میان مدیران سالن‌ها، برگزارکنندگان کنسرت‌ها و تهیه‌کنندگان تبدیل شده ‌و این چالش بزرگ، قیمت‌ بلیت‌هایی است که با شرایط امروز افزایش زیادی خواهد داشت. آیا برگزاری کنسرت‌های موسیقی در کیش با قیمت بلیت 450هزار تومانی به پایتخت هم کشیده می‌شود؟ کنسرت‌‌هایی که زمان شروعش آذر‌ماه تعیین شده است. اما مدیر سایت ایران کنسرت می‌گوید:« تمام تلاشمان این است که نگذاریم قیمت بلیط‌ها افزایش پیدا کند و آن را ثابت نگاه داریم.»

زمانی که سالن‌های تئاتر و سینما درهایشان را برای تماشاگران باز کردند، دفتر موسیقی هم برای ارائه مجوز‌ها اعلام آمادگی کرد و اینکه دفتر موسیقی از سالن‌ها خواست تا شرایط خود را برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی اعلام کنند. این شرایط فروش بلیت برای ظرفیت 50درصد سالن‌ها‌ست؛ ظرفیتی که با ارائه کارت واکسیناسیون به‌طور کامل افزایش خواهد داشت. اما همین موضوع زمان‌بر بوده و به عقیده کنسرت‌گذاران درصورت عدم‌افزایش قیمت بلیت‌ها، هیچ صرفه اقتصادی برای برگزاری کنسرت‌ها وجود ندارد.

با توجه به وضعیت موجود، سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد، جلسه‌ای مشترک را با مدیران سالن‌ها و همچنین تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذاران برگزار کرد؛ جلسه‌ای که باز هم به یک تصمیم مشخص نرسید. یکی از موضوعاتی که برگزارکنندگان کنسرت‌ها به آن اشاره می‌کنند، معافیت مالیاتی است که شرکت‌ها از آن بهره‌‌ای نمی‌برند و باید مالیات بپردازند. این در حالی است که در 2سال گذشته درآمدی وجود نداشته اما مالیات همچنان وجود داشته و دارد. محمدحسین توتونچیان، مدیر شرکت فرهنگی ققنوس و مدیر سایت ایران کنسرت درباره وضعیت برگزاری کنسرت‌ها در تهران  به همشهری می‌گوید: «در جلسه‌ای که با سرپرست دفتر موسیقی داشتیم، سالن‌داران با تقسیم هزینه‌ها به دو قسمت اطلاع دادند که همچون گذشته قسمتی از هزینه، بابت اجاره سالن خواهد بود و قسمت دیگر که به بخش خصوصی واگذار شده، بابت پروداکشن، نور، صدا، ال‌ای‌‌دی‌ها و دستمزد کادر فنی است. درواقع سیستم نور و صوت‌وتصویر، ال‌ای‌دی و چینش کادر فنی سالن‌ها به شکل عمده به بخش خصوصی واگذار شده و آنها هستند که برای این بخش هزینه می‌کنند و دستمزد می‌‌گیرند و طبق آنچه اعلام کرده‌اند، نمی‌توانند با کمتر از صددرصد افزایش دریافتی‌شان به‌کار خود ادامه دهند. به‌تبع، اجاره سالن نیز نسبت به 2سال گذشته و زمان تعطیلی کنسرت‌ها افرایش پیدا کرده ‌و سالن‌داران حتی اگر تعرفه‌های قانونی را درنظر بگیرند، نمی‌‌توانند به افزایشی کمتر از ۲۵، ۳۰درصد برای هر سال رضایت دهند و در نتیجه شاهد افزایش ۵۰‌ یا ۶۰درصدی اجاره‌بها خواهیم بود.»

وی همچنین اضافه می‌کند: «حاصل جمع افزایش صددرصدی تعرفه‌های بخش خصوصی بابت تامین پروداکشن در کنار افزایش ۵۰، ۶۰درصدی اجاره‌بها، عددی وحشتناک می‌شود که تامین آن برعهده تهیه‌کنندگان و شرکت‌های برگزارکننده کنسرت خواهد بود.»

توتونچیان تصریح می‌کند: «هدف ما این است که تا جایی که می‌توانیم قیمت بلیت‌ها افزایش پیدا نکند. اما با توجه به افزایش اجاره سالن‌ها و هزینه‌های سخت‌افزاری سالن‌ها ازجمله پروداکشن، نور، صدا، ال‌ای‌دی‌ها و دستمزد کادر، سیستم نور و صوت‌وتصویر، ال‌ای‌دی و چینش کادر فنی سالن‌ها افزایش بلیت ممکن است، داشته باشیم. اما باید بگویم همه ما تمایل به برگزاری کنسرت داریم. حتی اگر سودی از برگزاری نداشته باشیم و حتی اگر ‌به زیان ما باشد. نکته دیگر اینکه به شکل مستقیم 80خانوار و به شکل غیرمستقیم 420خانوار با راه‌اندازی مجدد کنسرت‌های موسیقی ارتزاق می‌کنند و این برایمان مهم است. تلاش می‌کنیم قیمت بلیت‌ها را ثابت نگه داریم و امیدواریم این کار انجام شود.»

وی اضافه می‌کند: «این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که این افراد، یعنی تهیه‌کنندگان و شرکت‌های برگزارکننده کنسرت به واسطه لزوم استفاده از ۵۰‌درصد ظرفیت سالن‌ها، درآمدشان نصف خواهد شد. براساس اعلام سرپرست دفتر موسیقی، چهارشنبه ۱۲شهریور مهلت پایانی سالن‌داران برای اعلام اجاره‌بهایشان است و این مبلغ هر میزان که باشد، ما تهیه‌کنندگان و کنسرت‌گذارانیم که باید به‌خود فشار بیاوریم و اجازه ندهیم سقف بلیت کنسرت‌ها افزایشی آن‌چنانی پیدا کند و به‌عنوان مثال، سقف آن کمتر از سقف قیمتی باشد که در کنسرت‌های کیش (۴۵۰هزار تومان) شاهد بودیم.» در روزهای آتی قرار است که با توجه به تردید سالن‌دارها برای برگزاری کنسرت‌ با شرایط کنونی، جلسه‌ای دیگر با برگزارکنندگان کنسرت‌ها گذاشته شود. با توجه به گزارش نشست سرپرست دفتر موسیقی قرار است که قبل از آذر‌ماه نتیجه قطعی درباره برگزاری کنسرت‌ها و قیمت بلیت‌ها اعلام شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو