چگونه سیستم ایمنی خود را برای پیشگیری از کرونا تقویت کنیم؟

72

1400/8/15

17:24


شدت و میزان درگیری بدن با ویروس کرونا به صورت مستقیم با قدرت سیستم ایمنی بدن و وضعیت سلامتی بدن قبل از ابتلا به کوید۱۹ در ارتباط مستقیم است.

چگونه سیستم ایمنی خود را برای پیشگیری از کرونا تقویت کنیم؟

به گزارش بهداشت نیوز، علاوه بر بیماری های زمینه ای مانند دیابت، فشار خون، بیماری های ریوی مانند آسم و انواع آلرژی و انواع سرطان ها که می توانند باعث بالا رفتن ریسک ابتلا به کرونای شدید، شوند میزان عملکرد سیستم ایمنی بدن برای مقابله با ویروس ها نیز بسیار حائز اهمیت است. در ادامه به بررسی راه های بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می پردازیم.

۱.برای تقویت سیستم ایمنی خوب بخوابید!

اگر ساعت بیولوژیک بدن به درستی تنظیم نشود، شب ها خواب خوبی نخواهید داشت و در این صورت سیستم ایمنی بدن شما قدرت لازم برای مبارزه با بیماری را نخواهد داشت. بیشتر بزرگسالان به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شبانه روز نیاز دارند. برای داشتن یک خواب راحت و سالم، در طول روز فعال بمانید، کافئین و مشروبات الکلی را ۲ تا ۳ ساعت قبل از خواب کنار بگذارید،  اتاق خواب را خنک نگه دارید تا بتوانید شبی آرام و خوابی راحت را تجربه نمایید.در صورت ابتلا به اختلالات خواب حتما باید با متخصص روانپزشکی و متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید.

۲. اگر ایمنی بدن تان برایتان مهم است سیگار را ترک کنید!

به سیستم ایمنی خود لطف کنید و سیگار را ترک کنید! دخانیات علاوه بر اینکه سیستم ایمنی بدن شما را شعیف می کنند، عارضه های بسیاری از جمله ناراحتی های ریوی را به دنبال دارند.

۳. برای بالا رفتن ایمنی بدن شستن دست ها را فراموش نکنید!

شستن دست ها همیشه برای حفظ بهداشت فردی اهمیت داشته اما با شیوع کرونا و زندگی با ویروس کرونا در سطح جهان، شستن دست ها به یکی از اصلی ترین راه های مقابله با این ویروس تبدیل شد.پس قبل از آنکه بدن تان مجبور به مبارزه با ویروس ها شود، آنها را به چاه فاضلاب بریزید!استفاده از صابون، شستشوی حداقل ۲۰ ثانیه ای دست ها و یا استفاده از محلول های ضدعفونی را فراموش نکنید.

۴. استرس، سیستم ایمنی بدن شما را ضعیف می کند!

همیشه مقداری استرس می تواند مفید باشد و باعث فعالیت ذهنی و جسمی شما شود اما  اگر میزان استرس شما از این حد بالاتر برود و یا مدت زمان آن طولانی شود، سیستم ایمنی بدن به شدت تضعیف می شود.پس برای آرامش خود ارزش قائل شوید. همیشه ساعتی از روز را به انجام فعالیت های ریلکسیشن و مدیتیشن اختصاص دهید و از محیط های پر استرس که فشار زیادی به شما وارد می کنند پرهیز نمایید.

۵. نگهداری از حیوان خانگی برای سیستم ایمنی بدن شما مفید است!

نگه داشتن حیوان خانگی به شرط رعایت اصول بهداشتی آنها می تواند برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید باشد و باعث ارتقای آن شود. طبق تحقیقات، صاحبان حیوانات خانگی فشار خون و سطح کلسترول پایین تری دارند و قلب آنها در وضعیت سالم تری قرار دارد.

۶. داشتن دوست و روابط اجتماعی خوب سیستتم ایمنی بدن را تقویت می کند

روابط اجتماعی قوی می تواند تأثیر زیادی بر سلامت شما داشته باشد. افرادی که دارای روابط اجتماعی سالم هستند، کمتر از کسانی که روابط اجتماعی ضعیفی دارند، مبتلا به انواع بیماری ها می شوند.

۷. مثبت اندیشی سیستم ایمنی بدن را ارتقا می دهد

امروزه وسواس فکری، افسردگی و نشخوار فکری از جمله اختلالات روانشناسی بسیار شایع هستند که عدم درمان آنها می تواند سیستم ایمنی بدن را به شدت تضعیف نماید.

۸. خنده بر هر درد بی درمان دواست!

شاید به جرات می توان گفت که خندیدن تنها کاری در دنیا است که هیچ نکته منفی ای در آن وجود ندارد.  مطالعات نشان می دهند: پس از اینکه مردم با صدای بلند به مسائل خنده دار و ویدئوهای جالب می خندند، سیستم ایمنی آنها بهتر کار می کند.

۹. میوه‌ها و سبزیجات دوست سیستم ایمنی بدن هستند!

میوه ها و سبزیجات رنگارنگ سرشار از آنتی اکسیدان هستند که می توانند از تک تک سلول های بدن شما در برابر بیماری ها محافطت نمایند.  نکته قابل توجه در مصرف میوه ها و سبزیجات این است که از میوه ها و سبزیجاتی با رنگ های متنوع استفاده کنید زیرا هر یک از آنها می تواند ویتامین ها و مواد مفید متفاوتی را برای بدن شما به ارمغان بیاورد.

۱۰. مولتی ویتامین، دارویی برای سیستم ایمنی بدن

مولتی ویتامین های دارویی انتخاب های خوبی برای ارتقای وضعیت سیستم ایمنی هستند. نکته قابل توجه این است که با توجه به دوزهای مختلف ویتامین ها در انواع مختلف مولتی ویتامین ها، برای انتخاب هر یک از آنها با پزشک مشورت نمایید. برای مشاوره تلفنی با متخصصین کلیک نمایید.

۱۱. ورزش سلاح بدن در برابر بیماری‌ها

ورزش یک راه ساده برای تقویت سیستم دفاعی بدن است که با کاهش استرس، ترشح هرمون دوپامین و اندورفین در بدن موجب بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود.برای شروع ورزش کردن و اختصاص دادن ساعتی از روز به فعالیت های ورزشی سنگ های بزرگ برندارید! هر نوع ورزش سبکی مانند دوچرخه سواری، شنا و پیاده روی می تواند به عنوان شروع کافی باشد.

منبع: drdr

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو