راه‌هایی برای یافتن شغل در آن سوی مرز‌ها

منبع: برترین ها

63

1400/8/16

07:52


با توجه به اعلام مجدد وزارت کار برای اعزام نیروی کار به دیگر کشور‌ها درباره کم و کیف این موضوع و شرایط آن نوشته ایم

روزنامه خراسان: ایرانی های زیادی در خارج از کشور مشغول کارهستند؛ از کشورهای همسایه بگیر تا کیلومترها دور از مرزهای کشور. البته بسیاری از هموطنان داخلی کشور هم به دنبال پیدا کردن کاری در آن سوی مرزها هستند تا بتوانند برای کسب درآمد به آن کشورها سفر کنند.

تا قبل از کرونا خیلی‌ها برای کار به ترکیه، عراق، ارمنستان و... و اگر موفق می‌شدند به اروپا می‌رفتند تا زندگی کاری‌شان را آن جا پی بگیرند، اما وزارت کار هم برای این روزها که آمار بیکاری در کشور روز به روز در حال بالا رفتن است، به فکر اعزام نیروی کار به خارج افتاده و در حال تسهیل اعزام نیروی کار به آن سوی مرزهاست.

به تازگی هم مدیرکل امور بین‌الملل وزارت کار اعلام کرد، در سال گذشته، اداره مهاجرت فنلاند، مجوز حضور ۱۷۹ نفر از متقاضیان کار ایرانی را در بازار کار صادر کرد و کشور ایران از نظر تأمین نیازهای بازار کار فنلاند در بین کشورهای خارجی رتبه یازدهم را دارد. همچنین به گفته حامد فروزان هم اکنون بر ‌اساس آمارها، بیش از هفت هزار ایرانی در حوزه‌های تحقیقاتی، علمی و پژوهشی در فنلاند مشغول فعالیت هستند. از آن جایی که بحث کار در خارج از کشور داغ شده سعی کرده ایم در این گزارش ضمن بررسی مزیت های اعزام نیروی کار به خارج، از چگونگی دریافت روادید کار بنویسیم.

اعزام با واسطه گری وزارت کار

موضوع اعزام نیروی کار به خارج، شیوه ای مرسوم در تمام جهان است و در برنامه ششم توسعه هم بحث اعزام نیروی کار به خارج مطرح شده است. طرح اعزام نیروی کار به خارج کشور هم مدتی است توسط وزارت کار در حال پیگیری است. آن گونه که دفتر هدایت نیروی کار و کاریابی‌های این وزارتخانه چندی پیش و قبل از شیوع کرونا اعلام کرده بود، کشورهای ترکیه، آلمان، استرالیا، دانمارک، ایرلند و... فعلا به عنوان کشورهای مقصد انتخاب شده اند و اولویت اعزام با کارشناسان رشته‌های فنی و گروه‌های پزشکی است، اما باید بدانید که در بحث اعزام نیروی کار به خارج، وزارت کار نقش تسهیل گر را بازی می‌کند و امور اعزام به خارج توسط دفاتر کاریابی خارجی انجام می‌شود. برای ثبت نام در این کاریابی های بین المللی و اطلاع از رشته های آن و مدارک و شرایط مورد نیاز کافی است به آدرس https://forec.mcls.gov.ir مراجعه کنید.

شرایط کلی دریافت روادید کار

برای اطلاع از شرایط مهاجرت از طریق کار، از آن جا که شرایط و الزامات از کشوری به کشور دیگر تفاوت دارد، بهتر است که قوانین کشور مدنظرتان را بررسی کنید اما عموما برای مهاجرت کاری شرایط کلی زیر برای اکثر کشورها صدق می کند:

سن متقاضی: در رشته های پزشکی و پیرا پزشکی حداکثر سن 50 سال، در رشته های مهندسی 45 سال و رشته های خدماتی 35 سال در نظر گرفته می شود.

مدرک زبان: معمولا به طور میانگین اکثر کشورها برای اشتغال مهاجران، حداقل نمره آیلتس 6، 6.5 و در مواقعی 7 را در نظر دارند.
مدرک تحصیلی: عموما مدرک کارشناسی حداقل میزان تحصیلات مورد نیاز برای مهاجرت کاری است اما این مورد هم باز می‌تواند متفاوت باشد. برای مثال نیروهای کارگر ماهر بدون تحصیلات دانشگاهی در خیلی از کشورها (به ویژه آلمان و کانادا) می‌توانند مشغول کار شوند. برای مثال یک نجار حرفه‌ای می‌تواند شانس اشتغال در کانادا با درآمد بسیار خوبی را داشته باشد درحالی که تحصیلات دانشگاهی ندارد.

سابقه کار: اکثر کشورها حداقل سه سال سابقه کار آن هم اکثرا در زمینه مرتبط با شغل درخواستی‌تان می‌خواهند. برخی کشورها ممکن است حتی تا هشت سال سابقه کار هم از شما بخواهند.

موارد شخصی: مانند نداشتن سوء سابقه، نداشتن بیماری و مشکل پزشکی مختل کننده اشتغال به ویژه بیماری‌های واگیردار، داشتن تمکن مالی برای مهاجرت و زندگی در کشور مقصد، اثبات این که بعد از اتمام مهلت روادید کاری به کشور خود باز می‌گردید و نداشتن اشتغال دیگر در کشور مقصد در کنار شغل فعلی.

مدارک و اسناد بدیهی: مانند داشتن گذرنامه معتبر، ترجمه مدارک هویتی، ترجمه مدارک مالی و مدارک تحصیلی، هزینه‌های روادید و سفر، رزومه کامل، توصیه نامه کارفرمای قبلی در کشور مبدا (درصورت نیاز) و...

راه هایی برای یافتن راحت تر شغل در خارج

برای پیدا کردن فرصت های شغلی در خارج از کشور، به زبان کشور مقصد مسلط شوید. گواهی نامه های صلاحیت حرفه ای کسب و حداقل یک سال در رشته مدنظر در یکی از شرکت ها و موسسات دولتی یا خصوصی کشور، کارآموزی کنید. داشتن سابقه تامین اجتماعی، تحصیلات دانشگاهی و تجربه سه ساله، بستر خوبی برای یافتن کار در خارج از کشور است. عمان، گرجستان، امارات، قطر، کویت و ترکیه، شش کشور همسایه هستند که در حوزه های مهندسی، بهداشتی، خدماتی به نیروی کار ماهر نیاز دارند. با این حال به گزارش روزیاتو بر اساس مصوبه شورای عالی کار میزان حق‌الزحمه کاریابی‌های داخلی برای ثبت‌نام به همراه مشاوره شغلی، مبلغ 27 هزار تومان و برای دفاتر کاریابی خارجی مبلغ 40 هزار تومان تعیین شد و حق‌الزحمه به کارگماری کاریابی غیردولتی داخلی که از کارجو دریافت می‌شود نیز حداکثر ۵۰ درصد حداقل دستمزد مصوب است.

تعداد کاریابی های خارجی

کاریابی های اینترنتی قانونی و غیرقانونی برای اعزام نیروی کار به خارج از کشور نیز درحال توسعه است و انقلاب اپ ها نیز در این زمینه مثمر بوده است. با این حال با توجه به آمارهای موجود وزارت کار هم اکنون حدود ۱۰۰۰ کاریابی داخلی و خارجی مجوزدار از وزارت کار داریم که البته بعضی، غیرفعال هستند. در میان این هزار موسسه کاریابی، به گفته مدیرکل امور بین‌الملل وزارت کار هم اکنون بیش از 170 کاریابی خارجی وجود دارد که فرایند انتقال کارجویان ایرانی را انجام می‌دهند.

درآمد ناشی از اعزام نیروی کار به خارج

یکی از روش های درآمدزایی کشور، اعزام نیروی کار به خارج از کشور است. البته به شرطی که ارز حاصل از کار نیروی متخصص ایرانی در خارج از کشور، به چرخه اقتصادی کشور بازگردد و به سرمایه گذاری در کشور مقصد منجر نشود. بانک جهانی در گزارشی از درآمد ارزی کشورها با صدور نیروی کار به خارج در سال ۲۰۱۸ اعلام کرد، کشورهای جهان در این سال ۵۲۹ میلیارد دلار از این محل درآمد کسب کردند. بر اساس این گزارش، درآمد ارزی ایران از محل صدور نیروی کار در سال ۲۰۱۸ به یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده و ایران در رتبه هشتم در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا از نظر میزان جذب درآمد ارزی از صدور نیروی کار قرار گرفته است.

در این منطقه، مصر با درآمد 28.9 میلیارد دلاری در رتبه نخست قرار گرفته و مراکش با 7.4 میلیارد دلار، لبنان با 7.2 میلیارد دلار، یمن با 3.4 میلیارد دلار، فلسطین با 2.6 میلیارد دلار، تونس با 2 میلیارد دلار و الجزایر با 1.9 میلیارد دلار به ترتیب در رتبه‌های دوم تا هفتم از این نظر قرار گرفته‌اند. عراق هم با 1.1 میلیارد دلار پس از ایران در رتبه نهم قرار گرفته است. در میان کشورهای جهان، هند رتبه نخست را از این نظر به خود اختصاص داده است. درآمد ارزی این کشور از محل صدور نیروی کار در سال ۲۰۱۸ حدود 78.6 میلیارد دلار اعلام شده است. چین با 67.4 میلیارد دلار و مکزیک با 35.7 میلیارد دلار به ترتیب رتبه‌های دوم و سوم را از این نظر به خود اختصاص داده‌اند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو