نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را عوض کنید

منبع: ایران آرت

109

1400/8/16

08:00


تا زمانی که واژه هنر به این عبارت اضافه نشود نمی‌توان خیلی انتظار داشت که هنرمندان میراثی را از وزارتخانه خود دریافت کنند

ایران آرت: هنرمند موسیقی نواحی با اشاره به نبود واژه هنر در عبارت «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، درباره چرایی این موضوع سوال می‌کند و می‌گوید تا زمانی که واژه هنر به این عبارت اضافه نشود نمی‌توان خیلی انتظار داشت که هنرمندان میراثی را از وزارتخانه خود دریافت کنند.

هوشنگ کردستانی ـ خواننده جیرفتی ـ که برای هشتمین بار در جشنواره موسیقی نواحی حضور پیدا کرده بود، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره تغییرات این جشنواره نسبت به دوره‌های قبل بیان کرد: اگر بخواهیم با سنجیدن شرایط در دوره‌های قبل، کیفیت برگزاری این دوره را بررسی کنیم، باید بدانیم که مشکلات کنونی کشور در کیفیت و کمیت برگزاری این رویداد بی‌تأثیر نبوده است.

او ادامه داد: از طرفی مشکلات حاصل از تحریم‌ها، باعث شده برگزارکنندگان جشنواره و مدیران آن برای تأمین اعتبار این رویداد با مشکل مواجه شوند. منتها می‌بینیم که در موارد دیگر هزینه می‎شود و گویا هنر فعلا نیازی ندارد که برای آن هزینه شود.

این هنرمند معتقد است: جشنواره موسیقی نواحی تنها در دوره‌هایی که آقای محمدرضا درویشی مسئولیت برگزاری آن را برعهده داشته‌اند، شرایط مالی خوبی داشته است؛ زیرا متولیان امر افرادی بودند که رویکرد آنها به هنر و فرهنگ تا حدی بهتر بود. ولی به گمانم اکنون دولت بیشتر درگیر مسائل حاشیه‌ای است و امکانات خوبی در اختیار برگزارکنندگان قرار نمی‌دهد. امکانات و بودجه‌ای هم که جشنواره در اختیار داشته است، به واسطه رایزنی‌هایی است که با یکسری از شرکت‌ها در اختیارشان قرار گرفته است که آنها هم بعضا به تعهدات خود عمل نمی‌کنند.

کردستانی افزود: البته ما هنرمندان، با توجه به شرایط سخت برگزاری این جشنواره، از نحوه برگزاری آن راضی هستیم؛ چون می‌دانیم برای تهیه امکانات و تأمین بودجه مشکلاتی وجود دارد. نباید برگزارکنندگان را مقصر دانست؛ چون از سمت دولت و وزارتخانه برای برگزاری چنین رویدادهایی اراده‌ای نیست.

همچنین در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره الزام برگزاری جشنواره‌هایی با محوریت موسیقی نواحی به موازات جشنواره موسیقی نواحی ایران سوال کردیم که پاسخ داد: با توجه به رده بندی سنی شرکت کنندگان از نوجوان‌ها گرفته تا پیشکشوتان، باید برگزاری جشنواره‌هایی برنامه ریزی شود. البته بهتر است که یکسری جشنواره‌ های موسیقی صرفا برای جوانانی که در مناطق مختلف کشور دارای استعداد هستند برگزار شود و اگر قرار بر حضور پیشکسوتان هم باشد، هدف انتقال تجربه آنها به جوانان باشد.

او ادامه داد: با سه شب پیش هم جمع شدن، تنها دیداری تازه می‌شود و شاید در نهایت یکسری اجرا را که برخی از آنها تکراری هم هستند، ببینیم؛ زیرا برای هنرمندان انگیزه‌ای وجود ندارد. امروز همه هنرمندان به خصوص هنرمندان موسیقی نواحی درگیر مشکلات معیشتی هستند؛ مشکلاتی که سال‌ها است هیچکسی به آنها توجه و رسیدگی نکرده و ما با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌ایم.  

او درباره سرنوشت جشنواره موسیقی نواحی گفت: این رویداد با مدیریت و برنامه ریزی حاضر، چندان دوام نخواهد داشت و تاکنون نیز به خاطر حرمت مدیران آن نزد پیشکسوتان سرپا مانده است.

کردستانی تصریح کرد: معتقدم تا زمانی که واژه هنر در کنار واژه فرهنگ قرار نگیرد و ما وزارت فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی را نداشته باشیم، هنرمندان این مملکت از این وزارتخانه میراثی دریافت نخواهند کرد. واژه هنر چه ایرادی داشته که از کنار اسم این وزارتخانه حذف شده است؟ هنر یا ارزشمند و یک مقوله مقدس است یا اینکه نیست. اگر نیست تکلیف خود را با آن مشخص می‌کردیم خیلی بهتر بود. همه هنرمندان موسیقی از نخبگان گرفته تا بزرگان و جوان‌ها در بین مرگ و زندگی هستیم و انگیزه‌ای نداریم. امیدوارم با هم اندیشی متخصصان موسیقی، کارشناسان و جامعه شناسان، راه چاره‌ای برای برطرف کردن رخوتی که اکنون گریبانگیر موسیقی شده است، اندیشیده شود.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو