دستور پخت قارنی یاریخ

دستور پخت قارنی یاریخ


207

1400/8/16

09:36


 بادمجان شکم پر

 

امروز با آموزش طرز تهیه ی قارنی یاریخ یا همان بادمجان شکم پر اومدیم ، قارنی یاریخ به زبان مردم تبریز بادمجان شکم پر می باشد ، این غذا یکی از غذاهای محبوب مردم تبریز به شمار می رود ، مواد اولیه این غذا شامل بادمجان و سیر و گوشت چرخ کرده و جعفری و رب گوجه و ادویه های مخصوص است … معمولا سرو قارنی یاریخ با نان ، ماست و سبزی خوردن و یا ترشی صورت می گیرد … امیدوارم این غذای خوشمزه رو در منزل تهیه کنید و لذت ببرید

طرز تهیه  گراتن گوشت و مرغ را هم بخوانید

 

بادمجان شکم پر

طرز تهیه بادمجان شکم پر :

واسه درست کردنش گوشت رو مثل مایه ماکارونی درست کردمو توش میتونیدبه سلیقه و ذائقه خودتون مواد اضافه کنید من فقط فلفل دلمه ای و ترخون اضافه کردم.بعد بادمجون های قلمی رو درسته سرخ کردم .
اینو بگم که بعد پوست کندن بادمجون و زمانی که میخوام تو نمک بخوابونم یه خط عمیق روش میزنم که بعد سرخ شدن کاملا مشخص باشه از کجا باز بشه. بعد از سرخ شدنشون شکمشو با گوشت پر کردم و توی ظرف چیدم و روش سس ریختم (رب گوجه رو کمی سرخ کردم و بهش آبلیمو+ادویه اضافه کردم و سر آخر آب) و ظرف بادمجونا رو توی فر گذاشتم ۲۰ دقیقه

بادمجان شکم پر

 بادمجون هارو پوست بگیرین ترجیحا بادمجان دلمه ای باشه بهتره
کلاهک سر بادمجون و برش نزنین که از هم نپاشه.
چند تا چاقو کوچیک بزنین طرفین و بعد داخل روغن سرخش کنین ( اگر بادمجونتون تلخه با نمک زدن تلخیش رو بگیرین )
تو یه تابه پیاز داغ درست کنین و گوشت چرخکرده اضافه کنین و سرخ کنین
ادویه ( نمک، فلفل قرمز، زردچوبه ، دارچین ، جوز هندی حتماا ، پودر سیر ، و کمی فلفل پاپریکا ) بزنین و در انتها هم رب گوجه .
بادمجونها رو روغن گیری کنین و با چاقو یه برش یک سانت مونده به کلاهک و انتها بزنین ، یه مقداری داخلش رو خالی کنین و بعد با سسی که آماده کردین پر کنین ‌.
تو یه تابه و یا قابلمه جادار سیر داغ درست کنین و کمی زردچوبه و نمک بزنین و رب گوجه و گوجه حلقه شده ، کمی تفت بدین و اب بریزین تا به جوش بیاد
و بعد بادمجون هارو خیلی اروم با کمک کفگیر بزارین داخل تابه و بزارین بپزه و اب اضافه ش خشک بشه
بسیار خوشمزه و واقعا راحت

قارنی یاریخ

طرز تهیه قارنی یاریخ

مواد لازم برای ۶ عدد شکم پر:

بادمجان دلمه ای۳ عدد
لوبیا سیاه پخته و کمی پوره شده۱ پیمانه
پیاز۱ عدد متوسط
سیر۳ حبه بزرگ
روغن زیتون۱ ق سوپ خوری
پنیر ماتزارلا۱ فنجان
پنیر پارمسان به مقدار لازم
مواد لازم برای سس:
گوجه فرنگی پوست کنده و خرد شده۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
سیر۳ حبه
ریحان خرد شده۲ پیمانه
روغن زیتون۲ ق سوپ خوری
آویشن و پرک فلفل قرمز تند و نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم

طرز تهیه

فرُ روی دمای ۲۰۰ درجه روشن کنید. بادمجون هارو از طول نصف کنید و داخلشُ خالی کنید(و نگهدارید) به طوری که نیم میلیمتر با پوست بادمجون فاصله داشته باشه. بادمجونهارُ با کمی روغن زیتون چرب کنید و کمی نمک و فلفل بپاشید و به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داخل فر بذارید.با یک چنگال چک کنید

بادمجان شکم پر

هر وقت نرم شدن از فر خارج کنید.پیازهارُ خرد کنید و تفت بدید تا سبک بشن و سیرهای خرد شده رو اضافه کنید و ۱ دقیقه تفت بدید و شعله رو خاموش کنید. نصف پیاز و سیر داغُ به یک قابلمه دیگه منتقل کنید وفیله های بادمجون و نمک و فلفل سیاه و آویشن و ۱ فنجان آب اضافه کنید و بذارید بادمجونها نرم بشن، همینکه آبشون کشیده شد،شعله رو خاموش کنید و لوبیا سیاه اضافه کنید( بهترِ کمی لوبیاهارو بکوبید در حدی که زیر دندون حس بشه)و همه رو با هم مخلوط کنید.

حالا به قابلمه پیاز داغ و سیر داغ باقیمانده، روغن زیتون و پوره گوجه و آویشن و نمک و فلفل قرمز و سیاه تازه اضافه کنید و بذارید که کمی غلیظ بشه و لذیذ.در آخر شعله رو خاموش کنید و ریحونهای خرد شده رو اضافه کنید.

کف ظرف نسوز،سس گوجه رو بریزید و شکم بادمجون هارو با موادتون پر کنید و پنیرهارو روش بپاشید.حالا بذارید در فری که از قبل روی دمای ۲۰۰ درجه تنظیم شده به مدت ۱۵ تا۲۰ دقیقه بمونه.هر وقت سس حباب زد و پنیرها طلایی، غذاتون آماده است.بعد از بیرون آوردن از فر ریحون خرد شده روش بپاشید.

 

به این مطلب امتیاز دهید

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو