ذخایر خونی در تهران حالت شکننده دارد/ بعد از خانه، مراکز انتقال خون امن ترین جاست

100

1400/8/16

09:47


ذخایر خونی در تهران حالت شکننده دارد/ بعد از خانه، مراکز انتقال خون امن ترین جاست

سلامت نیوز: مدیرکل انتقال خون در استان تهران بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مراکز انتقال خون تاکید کرد و از مردم خواست که برای اهدای خون اقدام کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، محمدرضا مهدی زاده مدیرکل انتقال خون استان تهران در برنامه 《سلام تهران 》 مطرح کرد: استان تهران با ۱۶۷ مرکز درمانی، ۱۵ درصد خون در آن گرفته و ۲۵ درصد خون هم مصرف می شود. به سبب حضور بیماران مختلف، آسیب دیدگان سوانح، عمل های مختلف جراحی و... مصرف فرآورده های خونی در پایتخت بالا می رود.

وی با اشاره به کمتر شدن تعداد بیماران کرونایی، ادامه داد: در این ۲ سال که درگیر کرونا بوده ایم، مردم عمل های اورژانسی خود را به تعویق انداخته بودند و با کم شدن کرونا، انجام عمل های جراحی از سرگرفته شد، در نتیجه مصرف فرآورده های خونی در این روزها بیشتر شده است.

مهدی زاده بیان کرد: ذخایر خونی در تهران بد نیست اما حالت شکننده دارد. مراکز ۱۲ گانه سازمان انتقال خون آماده پذیرش اهدا کنندگان خون هستند.

وی با بیان اینکه نیاز به گروه های خونی منفی و o مثبت از همه بیشتر است، گفت: البته ۱۰ درصد جمعیت را گروه های خونی منفی تشکیل می دهند اما گاهی اوقات مجبور می شویم که از گروه خونی منفی بیشتر استفاده کنیم. گروهo مثبت هم چون دهنده عمومی است، به همین علت نیاز به آن بیشتر است.

مدیرکل انتقال خون در استان تهران درباره اطمینان مردم به رعایت شیوه نامه های بهداشتی در مراکز انتقال خون مطرح کرد: در این ۲ سال تجارب خوبی در مراکز انتقال خون به دست آورده ایم و براساس آنها، شیوه نامه ها را نگارش و به تک تک آنها عمل می کنیم. با اطمینان میگویم که بعد از خانه، امن ترین مکان، مراکز انتقال خون هستند زیرا سلامت فرد اهدا کننده برای ما اولویت است بنابراین مردم با خیال راحت به این مراکز مراجعه کنند.

وی ادامه داد: افرادی که واکسن هایی غیر از اسپوتنیک و آسترازنکا دریافت می کنند، همان روز می توانند برای انتقال خون اقدام کنند و هیچ مشکلی ندارد. همچنین بیمارانی که کرونا داشته اند، ۲۸ روز بعد از بهبودی می توانند خون اهدا کنند.

مهدی زاده در پاسخ به اینکه در ۲ سال کرونا، پلاسمای خون اهدا می شد، آیا همچنان ادامه دارد، اظهار کرد: در حال حاضر به سبب واکسینه خوب، مصرف پلاسما کاهش یافته است اما فردی که به کرونا مبتلا بوده می تواند پلاسمای خود را داوطلبانه اهدا کند.

وی با بیان اینکه روی هر واحد خون اهدا شده ۵ آزمایش انجام و نتیجه آن به اهدا کننده اطلاع داده می شود، توضیح داد: هر واحد خون ۴۵۰ سی سی است و ۳ تا فرآورده از آن گرفته می شود.

مهدی زاده خاطر نشان کرد: خون فقط از طریق اهدا کننده تامین می شود، از مردم می خواهم که اهدای خون را فراموش نکنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو