کودکانمان را از لوازم آرایشی دور نگه داریم

منبع: فوت و فن

98

1400/8/16

13:43


کودکانمان را از لوازم آرایشی دور نگه داریم

وقتی به این موضوع فکر می‌کنیم که چه محصولات و لوازم خانگی هستند که باید از دسترس کودکان خردسال دور نگه داشته شوند، داروها و محصولات تمیز کننده اولین چیزهایی هستند که به ذهن ما می‌رسند. ما معمولاً به مواد آرایشی فکر نمی‌کنیم. اما یک مطالعه منتشر شده در مجله پزشک اطفال نشان می‌دهد که ما باید بیشتر مراقب این گونه محصولات باشیم.

چه تعداد صدمه در کودکان ناشی از مواد آرایشی است؟

محققان از سیستم الکترونیکی ملی نظارت بر آسیب‌ها استفاده کردند تا داده‌های مربوط به کودکان زیر ۵ سال را بدست آورند. این داده‌ها مربوط به بخش‌های اورژانس ایالات متحده به دلیل صدمات مربوط به مواد آرایشی در کودکان بود، که بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۶ تحت معالجه قرار گرفته بودند.

آنها دریافتند که در این دوره زمانی ، تقریبا ۶۵۰۰۰ کودک به دلیل صدمات ناشی از مواد آرایشی به بخش اورژانس مراجعه کردند. این رقم کمی بیشتر از تعداد ۴۰۰۰ کودک در سال است. در حدود ۶۰% کودکان صدمه دیده، ۲ ساله و ۴۹% بین سنین ۲ تا ۴ سال بودند. ۶٫۴% (حدود ۱ در ۱۵) نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشتند. جای تعجب نیست که بیشتر کودکان بستری شده، زیر ۲ سال سن داشتند. و خوشبختانه، هیچ مرگی رخ نداد.

کدام مواد آرایشی غالباً درگیر هستند؟

محققان هنگام بررسی آسیب‌ها دریافتند:

  • ۲۸% ، محصولات مراقبت از ناخن بودند
  • ۲۷%، محصولات مراقبت از مو بودند (از جمله مواردی مانند رنگ مو یا مواد شیمیایی مورد استفاده برای صاف کردن یا موج دادن مو)
  • ۲۵%، محصولات مراقبت از پوست (از جمله ضد آفتاب)
  • ۱۳% نیز از عطرها و ادکلن‌ها بودند.

تقریباً ۹۹% صدمات در خانه رخ داده بود.

این صدمات بیشتر در اثر مسمومیت یا سوختگی شیمیایی بوده است. محصولاتی که بیشترین تعداد صدمه را وارد کرده بودند شامل:

  • پاک کننده ناخن (حاوی استون، که می تواند سمی باشد)
  • عطر (شایع‌ترین علت آسیب دیدگی چشم)
  • محلول‌های شل کننده مو و موج دائمی (شایع ترین علت بستری)

نویسندگان خاطرنشان کردند که مواد آرایشی، غالباً رنگی و از نظر بصری جذاب هستند، به راحتی باز می‌شوند و به راحتی قابل استفاده هستند. حتی اغلب آنها مانند مواد غذایی بوی خوبی نیز می‌دهند. بدیهی است که این دستور العمل‌ها برای کودکان نو پا و پیش دبستانی‌ها، فاجعه است. این نکته را نیز اضافه کنید که کودکان والدین خود در تمام مدت مشغول استفاده از آنها می‌بینند – و دوست دارند آنچه که والدینشان انجام می‌دهند را تقلید کنند.

والدین و مراقبان کودک چگونه می‌توانند از صدمات ناشی از مواد آرایشی جلوگیری کنند؟

بنابراین، والدین و مراقبان چه کاری می‌توانند انجام دهند؟

  • محصولات آرایشی را دور از دسترس نگه دارید. این ساده‌ترین و مهمترین کاری است که باید انجام شود. به این مواد مثل داروها یا مایعات تمیز کننده نگاه کنید، و آنها را در یک ظرف امن نگه دارید.
  • خرید معقولی داشته باشید. فقط کالاهای آرایشی که واقعاً مورد نیاز و مورد استفاده هستند را خریداری کنید – و در صورت امکان، از خرید کالاهایی که برای کودکان نوپا جذاب و جالب هستند دوری کنید.
  • محصولات آرایشی را که استفاده نمی‌کنید، بیرون بیاورید. کیف و کشوی لوازم آرایشی خود را تا حد امکان لاغر نگه دارید.
  • اگر فرزند شما چیزی را به چشمان خود مالید، سریعاً چشم‌های او را با آب بشویید و در صورت نیاز به دکتر بروید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو