ریالِ کارگری ایران، پر قدرت‌ترین پولِ جهان!

منبع: برترین ها

59

1400/8/16

13:54


پُر قدرت ترین پول جهان، همین حقوق و مستمریی است که به کارگر و بازنشسته ایرانی می دهند. تعجب نفرمایید لطفا! منِ کارگر و روزنامه نگار این را نمی گویم که از اقتصاد سر درنمی آورم. جانِ کلامِ آنانی است که نه تنها از اقتصاد سر درمی آورند که اصلا سرِ اقتصاد اند. می گویند تصویب لایحه دائمی شدن همسانسازی مستمری ها، شوک تورمی ایجاد می کند.

انتخاب: پُر قدرت ترین پول جهان، همین حقوق و مستمریی است که به کارگر و بازنشسته ایرانی می دهند. تعجب نفرمایید لطفا! منِ کارگر و روزنامه نگار این را نمی گویم که از اقتصاد سر درنمی آورم. جانِ کلامِ آنانی است که نه تنها از اقتصاد سر درمی آورند که اصلا سرِ اقتصاد اند. می گویند تصویب لایحه دائمی شدن همسانسازی مستمری ها، شوک تورمی ایجاد می کند.

می فرمایند باید تورم را مهار کرد تا سفره ها مثل زمانی که نفت را سر سفره مردم آوردند گرم و گسترده و رنگین شود. حتما درست می گویند. آخر اقتصاددان و مدیر عالی هستند و مو لای درز نظرات شان نمی رود. فقط نمی دانم تازه به این کشف رسیده اند آقایان چون یادمان هست که پیشتر، یقه روحانی را گرفته بودند و به دیوار می کوبیدند که فورا لایحه همسان سازی حقوق بازنشستگان را بده. او در واپسین ایام دولت خود آن را با قید دو فوریت، فرستاد به مجلسِ انقلابی اما خورد به این که دولت هم انقلابی شد، یک دفعه دیدند که هر ریالِ کارگری، صدبرابر، تورم ایجاد می کند!

خب، ریال کارگری مثل حقوق و فوق العاده و مزایایی چند میلیونی برخی مشاغل که نیست که هرچه هم افزایش یابد، تورم ایجاد نکند- حتی اگر دریافتی یک ماه شان از یک سال کارگر و بازنشسته بیشتر باشد-. یک ریال بازنشسته کلی نظام پولی کشور را به هم می ریزد و اگر به تومان تبدیل شود که منحنیِ تورم آسمان را هم رد می کند.

پس برای دفاع از سفره کارگر باید تورم را مهار کرد. حالا تنها راه مهارش هم کنار گذاشتن لایحه همسان سازی است و یک مقدار چشم پوشی از افزایش. آن وقت که نمایندگان انقلابی نامه می نوشتند و یقه می گرفتند دولت لیبرال ها حاکم بود و هرچه اضافه می کردند، تورم زا نبود اما حالا در دولت انقلابی، تورم ایجاد می کند پس باید با یک اقدام انقلابی جلوی آن را گرفت!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو