دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی از افزایش ۱۴.۲ درصدی رب گوجه به دلیل افزایش صادرات آن به روسیه در بشکه های ۲۲۰ لیتری خبر داد.

قاسمعلی حسنی درباره قیمت کالاهای اساسی اظهار کرد: افزایش قیمت برنج را تأیید نمی‌کنم اما قیمت رب گوجه فرنگی افزایش داشته است.

وی افزود: رب گوجه هر قوطی ۳۰ هزار تومان بود که طی یک ماه اخیر رشد ۱۴.۲ درصدی داشته و به هر قوطی ۳۵ هزار تومان افزایش یافته است.

دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی درباره علت افزایش قیمت رب گوجه گفت: افزایش قیمت کارتن بسته بندی، افزایش قیمت پلاستیک، ورق فلزی رب، بذر، سم، کود، دستمزد کارگران و حتی خود محصول گوجه فرنگی از فاکتورهای مهم افزایش قیمت رب بوده اند.

وی ادامه داد: اما اصلی ترین عامل افزایش قیمت رب، انگیزه صادرات این محصول بوده است. تولید ما خیلی زیاد است اما چون صادرات، ارزآوری دارد که به دلیل نرخ بالای ارز، جذابیت زیادی برای تولیدکننده در پی دارد، به دنبال صادر کردن این محصول است.

کدام کشور خریدار رب ایرانی است؟

این بنکدار مواد غذایی به تقاضای بالای روسیه برای خرید رب گوجه از ایران اشاره و تصریح کرد: رب گوجه ایران به صورت فله و در بشکه‌های ۲۲۰ لیتری و با غلظت بسیار بالا به روسیه صادر می‌شود؛ سپس در کارخانه‌های فرآوری این محصول در روسیه، به قوطی‌های حاوی رب گوجه با غلظت معمولی تبدیل می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سپس با برند شرکت‌های روسی در بازار این کشور توزیع می‌شود.

حسنی افزود: در سایر کالاهای مواد غذایی افزایش قیمت نداشتیم و تنها رکود بر بازار حاکم است؛ چشم انداز ما کاهش قیمت برخی اقلام مواد غذایی است. کما اینکه در یک ماه گذشته شاهد کاهش قیمت حبوبات تا ۳ هزار تومان در هر کیلو بوده ایم.