مصرف شیر و کاهش سوزش سر معده

72

1400/8/16

17:40


تقریبا بسیاری از افراد دست کم یک بار یا بیشتر با سوزش معده مواجه شده اند. این مسأله در نتیجه اسید‌های معده است که به سوی مری حرکت کرده و سبب سوزش معده می‌شوند.

مصرف شیر و کاهش سوزش سر معده

به گزارش بهداشت نیوز ،این سوزش معمولا در سینه احساس می‌شود؛ اما می‌تواند گلوی شما را نیز بسوزاند. معمولا زمانی که شما مواد غذایی مانند پیاز، مرکبات، غذا‌های پرچرب و یا نوشیدنی‌های کافئین دار و یا گازدار مصرف می‌کنید که اسید معده را افزایش می‌دهد، چنین مسأله‌ای اتفاق می‌افتد.

اگر با بیماری «رفلاکس معده به مری» (GERD) مواجه هستید، ممکن است دچار سوزش معده نیز شده باشید. اگر از سوزش معده رنج می‌برید، آنتی اسید‌ها ممکن است به شما کمک کنند. آنتی اسید‌ها دارو‌هایی هستند که به منظور رهایی از سوزش معده (یا به اصطلاح سوزش سر دل) و سوء هاضمه استفاده می‌شوند و بدون نسخه قابل خرید هستند.

همچنین اجتناب از برخی غذا‌ها از یکسو و نیز تمرین این مسأله که به یکباره غذای زیادی را نخورید، از سوی دیگر می‌تواند این مسأله را تحت کنترل در آورد. درمان‌های خانگی بسیاری برای سوزش معده وجود دارد که از جمله آن می‌توان به نوشیدن یک لیوان شیر اشاره کرد.

برخی افراد می‌گویند نوشیدن شیر می‌تواند به درمان سوزش معده کمک کند؛ اما آیا دلیلی نیز بر این مدعا وجود دارد؟

مصرف شیر و کاهش سوزش سر معده
دلیل اینکه چرا شیر می‌تواند به کاهش سوزش سر معده کمک کند به دلیل وجود دو ماده در آن است: کلسیم و پروتئین.

کلسیم انواع متعددی مانند کربنات، سیترات، لاکتات یا گلوکونات دارد. کلسیم کربنات یک ماده رایج در آنتی اسید‌ها به شمار می‌رود. طبق پژوهشی که در سال ۲۰۱۹ در ماهنامه پزشکی «Neurogastroenterology and Motility» به چاپ رسید، بیش از ۱۰ هزار نفر مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد افرادی که مصرف کلسیم خود را افزایش داده اند، با کاهش سوزش معده روبرو شدند.

همچنین در پژوهشی که در سطحی کوچکتر به انجام رسید و نتیجه آن در مجله «بیماری‌های گوارشی و علوم» (Digestive Diseases and Sciences) در سال ۲۰۰۴ به چاپ رسید، نشان داده شد که کلسیم باعث افزایش حرکت اسفنکتر تحتانی مری می‌شود که معمولاً در افرادی که از سوزش سر دل و سایر مشکلات گوارشی رنج می‌برند، ضعیف است.

از سوی دیگر، پروتئین موجود در شیر می‌تواند به کاهش سوزش معده کمک کند؛ چرا که سبب تحریک تولید گاسترین می‌گردد.

آیا همه انواع شیر‌ها در بهبود سوزش معده مفیدند؟
باید گفت همه شیر‌ها در کاهش علائم سوزش معده یکسان نیستند؛ به طوری که دکتر «اکتا گوپتا» (Ekta Gupta) متخصص گوارش پزشکی در دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید «شیر کامل» به دلیل چربی بالاتر ممکن است علائم را بدتر کند و برای همین شیر کم چرب گزینه بهتری است.

شیر کامل شیری است که چربی طبیعی موجود در آن حذف نشده است. همچنین شما لازم نیست که حتما در این خصوص شیر گاو مصرف کنید؛ بلکه می‌توانید از شیر بادام نیز استفاده کنید. شما همچنین می‌توانید انواع دیگر شیر را امتحان کنید تا ببینید کدام نوع آن برای شما به منظور کاهش سوزش معده مفید است.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو